عضو کارگروه بررسی علت تنگی نفس پس از بارندگی در استان خوزستان گفت: هنوز منشا این حساسیت‌ها که آیا گیاهی است یا صنعتی یا تلفیقی از این دو، قطعیت پیدا نکرده ولی تا چند ماه آینده نتایج تحقیقات اعلام خواهد شد.

تعداد بیماران تنفسی پس از بارندگی در خوزستان یک رکورد است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حشمت‌الله توکل در گفت‌وگو با  (ایسنا)، با اشاره به تحقیقاتی که در خوزستان بر روی مشکل تنگی نفس در حال انجام است، اظهار کرد: تحقیقات مشابهی در این زمینه در نقاط دیگر دنیا نیز انجام شده ولی شرایط‌شان با ما فرق دارد.

وی بیان کرد: در هیچ جای دنیا در یک فاصله زمانی کوتاه این میزان مراجع با مشکلات تنفسی نداشته‌اند. تعداد بیش از 21 هزار بیمار تنفسی در تنها چند روز، یک رکورد است. همچنین شرایط اقلیمی ما فرق می‌کند و نمی‌توان مطالعات دیگر مناطق را به مورد خوزستان تعمیم داد زیرا شرایط ما و پوشش گیاهی و وضعیت شهر اهواز فرق دارد.

توکل افزود: کارگروه بررسی علت تنگی نفس پس از بارندگی در استان خوزستان با آغاز نخستین بارندگی‌های پاییزی امسال و بروز تنگی نفس در میان شهروندان در خوزستان تشکیل شد. تحقیقات این کارگروه توسط متخصصان آسم و آلرژی و بیماری‌های تنفسی دانشگاه جندی شاپور، کارشناسانی از مجموعه حفاظت محیط زیست، یک گیاه‌شناس از دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران و یک اپیدمیولوژیست انجام می‌شود و بنا است که داروسازان نیز به این جمع ملحق شوند.

عضو کارگروه بررسی علت تنگی نفس پس از بارندگی در استان خوزستان ادامه داد: ما نیز به عنوان متخصصان ریه، آثار را در بیماران بررسی کرده و اطلاعات را به کارشناسان محیط زیست و کارشناس گیاه شناسی منتقل می‌کنیم تا بررسی شود که آیا گرده گیاهان یا آلودگی‌های صنعتی یا تلفیقی از این دو موجب بروز مشکلات تنفسی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: عامل آلرژن که موجب بروز این تنگی نفس می‌شود هنوز مشخص نیست ولی این وضعیت، عمدتا به صورت آسم بروز می‌یابد و در درصد کمتری از بیماران نیز به صورت آبریزش بینی و عطسه و خارش چشم و بینی دیده می‌شود. این بیماران عمدتا دچار تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه می‌شوند که این علائم از علائم آسم است.

وی گفت: اصولا بیماری‌های آلرژیک و آسم بیشتر در سنین پایین بروز می‌یابد و این مورد خاص نیز در خوزستان و شهر اهواز بیشتر در نوجوانان و جوانان و سنین پایین دیده می‌شود.

این متخصص بیماری‌های ریوی افزود: خصوصیت پدیده تنگی نفس پس از بارندگی در اهواز این است که هر چند شدید است ولی عمر آن کوتاه بوده و معمولا مشکل بیمار با یک بار دارو گرفتن کنترل می‌شود.

وی عنوان کرد: به هر حال آلودگی در هوا وجود دارد و معمولا افرادی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که مشکل زمینه‌ای آلرژی و آسم دارند. به این افراد توصیه می‌شود در روزهایی که اولین باران‌های پاییزی می‌بارد از خانه بیرون نیایند و از ماسک و از داروهایی که در اختیار دارند، استفاده کنند و در صورت شدت علائم مشکلات تنفسی به اورژانس بیمارستان‌های گلستان یا امام خمینی(ره) و در صورت شدیدتر شدن علائم به سرعت به مطب پزشکان مراجعه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به احتمال نقش آلودگی صنایع در مشکلات تنفسی بیان کرد: اهواز شهری صنعتی است، پیش از این صنایعی تنها در خارج از شهر بوده‌اند ولی در حال حاضر بسیاری از صنایع به داخل شهر آمده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.