قدس آنلاین: رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از انتشار ۱۳ میلیون کتاب از سوی بنیاد پژوهش‌ها خبر داد.

۱۳ میلیون کتاب از سوی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی منتشر شد
به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در محل این مرکز برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: در 21 آبان سال 1363 بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با همین نام توسط تولیت آستان قدس رضوی تاسیس شد که هم‌اکنون 31 سال از فعالیت آن می‌گذرد.

وی بیان کرد: پژوهش و تحقیق پیرامون معارف اسلامی، سنت پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و مواضع پیشینیان که از آن همواره یاد می‌شود، یک کار شایسته و لازم است، به چهار دلیل مفاهیم اسلامی استخراج می‌شود، نخست جامعیت معارف دینی بوده که قرآن کریم، نهج‌البلاغه و احادیث ائمه بخشی از این معارف هستند.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: هدف آیت‌الله طبسی از تاسیس این مرکز، این بود که یک نهاد پژوهشی در کنار حوزه علمیه خراسان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی به وجود بیاید که دانش‌آموختگان و نخبگان حوزه و دانشگاه دور هم جمع شوند و مفاهم دینی را هم‌اندیشی و پژوهش کرده و تولیدات فرهنگی شایسته‌ای را به عموم مردم و جامعه فرهنگی تقدیم کنند.

شریعتی‌تبار عنوان کرد: در عصر ظهور تمدن اسلامی بر همه تمدن‌ها غلبه می‌کند لذا این جامعه اسلامی پاسخگوی جامعه بشری است اقتصاد، صنعت و فناوری و مسائل پزشکی از حوزه‌های نیاز بشریت است، با این نگرش از یک طرف می‌گوییم قرآن ما دین کامل را مطرح کرده، اما از طرف دیگر این نیاز بشری وجود دارد که مباحث استخراج و در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه عامل پیروزی انقلاب تا به امروز ولایت‌فقیه است، یادآور شد: به برکت انقلاب ما، بیداری اسلامی شکل گرفت و این توجه و بازگشت به هویت اسلامی نیاز توجه به فرهنگ اسلامی را ایجاد می‌کند، در نتیجه پژوهش‌های اسلامی باید به زبان‌های زنده دنیا منتشر شود، چرا که اسلام برای بشریت حرف‌های فراوانی دارد و تنها مخاطبش زبان خاصی نیست.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: تهاجماتی که توسط دشمنان علیه اسلام در موضوعات فرهنگی صورت می‌گیرد، با هدف تزلزل در بنیان‌های فکری نسل جوان است، در نتیجه وظیفه مراکز پژوهشی این است که پاسدار مسائل اسلامی باشند.

وی با تاکید بر اینکه تولیدات مراکز پژوهشی نباید صرفا مختص به تولید کتاب باشد، تصریح کرد: بزرگترین دانشمندان و پژوهشگران حوزه‌های گوناگون ایرانی و مسلمان بوده‌اند و باید تاسف بخوریم که سرانه مطالعه کتاب در کشور ما پایین است، همچنین با توجه به اینکه عصر دیجیتال است، نباید تنها به تولید کتاب اکتفا کنیم و باید به نشر الکترونیک نیز بپردازیم.

شریعتی‌تبار با اشاره به فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: بنیاد با داشتن 20 گروه پژوهشی تاکنون 13 میلیون کتاب منتشر کرده و در سال 94  تعداد 139 عنوان در 142 جلد و با شمارگان 163 هزار 100 نسخه کتاب روانه بازار کرده و همچنین اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی حوزه قم منعقد کرده‌ایم.

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با تاکید بر وجود آثار نفیس گردآوردی شده در این مرکز، خاطرنشان کرد: کتاب المعجم یکی از آثار برجسته بنیاد پژوهش‌های آستان قدس بود که مورد توجه رهبرمعظم انقلاب قرار گرفت، همچنین در دوازدهمین دوره انتخاب کتاب سال در سال جاری چهار عنوان کتاب این مجموعه برگزیده شناخته شد.

وی گفت: 130 نفر کارکنان مجموعه بنیاد پژوهش‌های آستان قدس هستند که به شکل‌های مختلف با ما همکاری دارند؛ به عنوان پژوهشگر از نخبه‌های حوزه و دانشگاه استفاده کرده، افرادی که به صورت پروژه‌ای فعالیت می‌کنند و یا از طریق برون‌سپاری و مدیریت داخلی بنیاد و یا جذب پژوهشگران افتخاری اهداف خود را در پژوهش‌ها دنبال می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.