گروه اقتصادي- زهرا طوسی - رهاورد اقلیم خشک و دست و پنجه نرم کردن با بیش از یک دهه خشکسالی سبب شده تا وضعیت ایران در فهرست کشورهای بحرانی قرار بگیرد...

 هشـدار !  کم آبـی نزدیک است

 مقام‌های مسؤول وزارت نیرو بهترین گزینه را برای پایان دادن به داستان تشنگی دشت‌ها و بحران کم آبی، کاهش مصرف می‌دانند و معتقدند با واقعی شدن قیمت آب، مصرف آن نیز کاهش می‌یابد در حالی است که مردم معتقدند، قیمت آب برای آن‌ها بیش از آنچه مصرف می‌کنند، آب می‌خورد.

بنا بر مصوبه شورای اقتصاد، قیمت تعرفه‌های آب شرب شهری در کاربری‌های خانگی به‌ازای هر واحد مسکونی برای بازه مصارف کمتر از ۱۵متر مکعب در ماه به میزان ۱۰ درصد محاسبه شده و این رقم به صورت پلکانی افزوده می‌شود و در نهایت برای مصارف بیش از ۴۰ متر مکعب در ماه به میزان ۳۰درصد و برای کاربری‌های غیرخانگی به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

مهدی اخباری، معاون مشترکین و درآمد آب و فاضلاب خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، دو اهرم برای تعادل چرخه و تولید مصرف آب را مدیریت عرضه و تقاضا ذکر می‌کند و می‌افزاید: با افزایش قیمت، تصاعدی کردن قیمت آب بها و توسعه لوازم کاهنده، می‌توان مصرف آب را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس بودجه مصوب در بخش خانگی، تعرفه آب باید 20 درصد افزایش پیدا می‌کرد، می‌افزاید: هم اکنون با تعرفه جدید 15 درصد افزایش بها را شاهدیم که در نهایت تنها 150 تومان به قیمت هر متر مکعب آب افزوده شده است.

  مشترکین نیمی از قیمت واقعی آب را می‌پردازند

وی با تأکید بر اینکه هم اکنون مشترکین برای هر متر مکعب 50 درصد قیمت آب را می‌پردازند، می‌افزاید: متوسط قیمت تمام شده یک متر مکعب آب، یک هزار و 44 تومان در نظر گرفته شده که با وجود این، ما 500 تومان نیز بابت هر متر مکعب زیان می‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه بعد خانوار در ایران اکنون 7/3 نفر و میانگین مصرف خانگی 13 متر مکعب در نظر گرفته می‌شود، می‌افزاید: اگر هر خانوار 13 متر مکعب آب مصرف کند، با تعرفه قدیم حدود 4200 تومان و با تعرفه جدید 5500 تومان پرداخت می‌کند.

اخباری ادامه می‌دهد: با نگاهی به شاخص‌های علمی، ما وارد تنش آبی شدید شدیم که ارزش جایگزینی آب را بیشتر به ما گوشزد می‌کند، با افت منابع زیرزمینی شاید روزی مجبور شویم از خلیج فارس آب را به نقاط مختلف کشور برسانیم که با احتساب هزینه‌های انتقال و تصفیه هر مترمکعب آب، قیمتی چندین برابر قیمت کنونی خواهد داشت.

 

  آب مصرفی هر ایرانی 5/2 برابر مردم دنیا

محمد حسن حبیبی، کارشناس اقتصاد آب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: قاعده ظرفیت سازی آب شرب کشور به صورت متوسط 20 متر مکعب در ماه برای یک خانوار است که برای هر مشترک سهمیه آبی حدود 200 تا 220 لیتر در اوج مصرف در نظر گرفته می‌شود که شامل همه مصارف شخصی و عمومی وی خواهد بود که دست کم دو برابر استاندارد جهانی است.

حبیبی با اشاره به اینکه با تعرفه‌های جدید اکنون مردم نیمی از قیمت واقعی آب را می‌پردازند، می‌افزاید: با وجود اینکه سطح بهره مندی آب در کشورهای اروپایی بیشتر از ایران است، اما مشارکت‌های مردمی در پرداخت بهای تمام شده آب حدود 70 درصد است، به عنوان مثال در هلند مردم 65 درصد و در فرانسه حدود 75 درصد قیمت تمام شده آب را می‌پردازند.

وی تصریح می‌کند: در برنامه ششم اقتصادی قرار است در بخش آب تعرفه‌های موجود از حالت حاکمیتی به مشارکتی تبدیل شده و درباره این مشارکت نیز گفته شده، تعرفه محلی توسط مسؤولان شهرستان‌ها تنظیم و در قالب برنامه ریزی ناحیه ای و منطقه ای به وزارتخانه پیشنهاد شود.

 

 لزوم شکل گیری بازار آب

محمد حسین صدیقی، کارشناس ارشد اقتصاد آب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: 7 درصد کل مصرف آب متعلق به شهروندان خانگی است که اگر 10 درصد آن نیز به هدر برود، دوباره به تصفیه خانه برگشته و دوباره به چرخه آب بر می‌گردد و هزینه آن نیز از مصرف کننده دریافت می‌شود و مشکل آب از جای دیگری سرچشمه می‌گیرد.

صدیقی با بیان اینکه در ایران 92 درصد آب رایگان و بی‌رویه برای تولید هر نوع محصول کشاورزی مصرف می‌شود، می‌گوید: در نهایت محصولی که از این نهاده‌ها تولید می‌شود، در مقابل این حجم مصرف آب، ارزش اقتصادی زیادی ندارد.

وی می‌افزاید: با شکل گیری بازار آب الزاماً کاهش زیر کشت اتفاق نمی افتد، بلکه با بهبود بازده سطح زیر کشت حفظ می‌شود، ولی آب صرفه جویی شده در این بخش به مصرف خانگی اختصاص می‌یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.