یکی از کشورهایی که در چرخشی آشکار طی یک سال اخیر، به محور مقاومت پشت کرده و بر خلاف سیاست خارجی پیشین، بشدت به سمت عربستان متمایل شده، سودان است...

بازی « السیسی» با «ریاض» و برعکس

در حالی که برخی از نزدیک‌ترین متحدان ریاض نظیر پاکستان، مصر و اردن از اعزام نیروی زمینی خود در قالب ائتلاف علیه یمن خودداری کردند، سودانی‌ها مو به مو دستورهای آل سعود را عملی کردند و بتازگی نیز خبر اعزام 500 نفر از ارتش این کشور به یمن منتشر شد و طبق خبرهای تکمیلی 400 نفر از آنان به عدن رفته و به نیروهای هادی اضافه شده و تعدادی دیگر نیز به پایگاه هوایی «لحج» انتقال یافته‌اند.

برخلاف سودان، مصر و پاکستان در این زمینه چندان با سعودی‌ها همکاری نکردند. در هر دو مورد شنیده شده است رقم درخواستی این دو دولت برای اعزام نیروی زمینی و ورود مستقیم به جنگ، چنان نجومی بوده که ریاض را پشیمان کرده است!

در سوی دیگر اما مصر راهی متفاوت را رفت. السیسی که با هوشمندی سرنوشت مرسی را در اعتماد بی‌دریغ به ریاض دیده بود، از شورش‌های صحرای سینا دریافت که بعید نیست حامیان داعش در ریاض شبیه نقشه لیبی و یا حتی سناریوی سوریه را برای دولت و کشور او نیز داشته باشند. از این رو، به مرور از آل سعود فاصله گرفت. همزمان با این فاصله، قاهره با غرب نیز فاصله خود را حفظ کرد و اما در سوی دیگر تلاش‌های آشکاری برای نزدیکی به مسکو به عمل آورد و با همین رویکرد، سیاست خارجی خود را نیز در قبال دمشق تغییر داد و غیرمستقیم نوعی بی‌طرفی متمایل به اسد را سرلوحه خویش قرار داد.

این رفتار اصلاً به مذاق آل سعود خوش نیامد و آن‌ها پنهان‌ و آشکار فشارهای متعددی به السیسی وارد کردند تا در مواضع خویش تجدیدنظر کند.

 حالا السیسی به بهانه شرکت در چهارمین نشست اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب و آمریکای جنوبی، به عربستان رفته و با ملک سلمان پادشاه این کشور نیز دیدار دارد.

 این سفر می‌تواند در معادلات منطقه‌ای بسیار تعیین کننده باشد و باید دید آل سعود می‌توانند السیسی را نظیر گذشته با وعده کمک‌های بیشتر، تمام و کمال به اردوگاه خویش برگردانند یا خیر!... باری با تمام این احوال خوب است خارطوم از سرنوشت مرسی و سیاست محتاطانه نزدیک‌ترین دوستان
 آل سعود درس بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.