قدس آنلاین: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید به غیر از خودروسازان و کارخانجات تولید لوازم خانگی ایرانی ، بسته حمایتی دیگری برای همه تولیدکنندگان داشته باشد.

رکود فقط نخریدن خودرو و لوازم خانگی نیست/ دولت یازدهم ۲ سال به برجام چسبید و از اقتصاد کشور غافل شد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، سیدناصر موسوی لارگانی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: رکود فقط نخریدن خودرو نیست که با ارائه وام 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو در نظر گرفته شود یا حتی خرید لوازم خانگی نیست که  کارت خرید 10 میلیون تومانی لوازم خانگی ایرانی در اختیار مردم قرار بگیرد، در واقع رکودی که در حال حاضر در جامعه حاکم شده است به دلایلی همچون نبودشغل و نبود درآمد برای مردم بر می گردد.

وی با اشاره به اینکه اکنون تعداد زیادی از جوانانی که مشغول به کار بودند در همین سال 94 از کار بیکار شده اند و این یعنی چرخه ی تولید با کندی حرکت می کند، تصریح کرد: دولت باید برای خروج از رکود فکر عاجل کند تا چرخه اقتصاد و تولید به حرکت درآید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود 3 سال است که مقام معظم رهبری به بحث تحقق "اقتصاد مقاومتی " تاکید کرده اند و اعلام فرموده اند که :"دولت به بنگاههای کوچک کمک کند چون این بنگاهها اشتغال زیادی ایجاد کرده اند و به تولید ملی و درآمد مردم نیزکمک کرده اند".

وی تاکید کرد: اگر مردم درآمد داشته باشند ، علیرغم وجود تورم هم خرید می کنند و هم در جامعه رونق کسب و کار دیده می شود اما وقتی پول نباشد ، چند درصد مردم می توانند از این وام های مثلاً کمکی بهره مند شوند و یا خودرو بخرند؟

موسوی لارگانی ادامه داد:شاید با ارایه وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو بتوان بخشی از مشکلات صنعت خودروسازی کشور را حل کرد اما حل مشکل بقیه ی صنایع را چگونه باید رسیدگی کرد؟

وی با بیان اینکه دولت با یک برنامه ریزی جدی و ارایه یک بسته حمایتی مرتبط با همه ی صنایع می تواند برای خروج از رکود  مسیرها را هموار کند، گفت: دولت باید به غیر از خودروسازان و کارخانجات تولید لوازم خانگی ایرانی ، بسته حمایتی دیگری برای همه تولیدکنندگان داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به عقیده من مشکلی که باعث بروز این مشکلات در کشور شده است این بود که دولت یازدهم 2 سال به "برجام" چسبید تا تحریم های ناجوانمردانه را برطرف کند اما از اقتصاد و رونق آن غافل شد به طوری که اکنون بسیاری از جوانان کشور از کار بی کار شده اند و با مشکلات جدی رو به رو هستند.

وی یادآور شد: کشورهای دیگر در زمان رکود طلب خود را که از صنایع نمی گیرد هیچ ، بلکه به صنایع خود کمک مالی نیز می کند اما متاسفانه این روند در کشور ما کاملاً برعکس است به طوری که در ایران اگر گروه صنعتی از دولت طلبی داشته باشد ، پس از چند سال طلب او را به همان مبلغی که در ابتدا بوده پرداخت می کنند اما چنانچه همین صنایع به اداره مالیات و یا به بانکها بدهکار باشند ، میزان بدهی آنها در هر ثانیه افزایش می یابد و حتی ممنوع الخروج می شوند و اینگونه است که خط تولید از کار می افتد و برای فروش محصولات خود نیز به دلیل ممنوع الخروج بودن نمی توانند در کشورهای دیگر بازار پیدا کنند.

موسوی لارگانی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از صنعتگران به دلیل بدهی های مالیاتی و وام ها خط تولید را تعطیل کرده اند؛ این در حالی است که همین صنعتگران از دولت مبالغی را طلبکار هم هستد.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در پی این بود که نرخ تورم را کاهش دهد ، افزود: نرخ تورم کاهش یافت، اما با رکود حاکم در بازار نرخ تورم را بی تأثیر کرده است زیرا وقتی مردم پول نداشته باشند ، اگر نرخ تورم صفر هم که باشد نمی توانند خرید کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: باید طبق نظر دولت که نرخ تورم را 15.2 درصد اعلام کرد ، سود تسهیلات بانکی نیز به همین مقدار و یا حتی کمتر از 15.2 درصد شود؛ مگر می شود نرخ تورم 15.2 باشد و اعلام کنند که نرخ تورم تا پایان سال تک رقمی می شود، در حالی که نرخ سود بانک ها بالای 20 درصد باشد ؟، این اصلاً قابل قبول نیست!

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    1 0
    این طرح یک خیانت به ملت ایران است
  • نادر IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    1 0
    این طرح فقط یک مسکن کوتاه مدت برای درد رکود اقتصادی است.