مجید مجیدی، «بچه‌های آسمان» را پس از حدود ۲۰سال از ساخت این فیلم برای دانش آموزان دبیرستانی مدرسه «نظام مافی» تدریس کرد.

حاشیه و متن حضور خالق «بچه‌های آسمان» در یک مدرسه

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا،‌ صبح 23 آبان ماه دبیرستان پسرانه «نظام مافی» تهران شاهد حضور خالق فیلم «بچه‌های آسمان» بود تا داستانی را که سال‌ها بخشی از کتاب درسی مدارس بوده و بسیاری از ما آن را در دوران تحصیل خود خوانده‌ایم، برای تعدادی از دانش آموزان این مدرسه تدریس کند.

او در این برنامه پس از حضور در یک کلاس 26 نفره که قرار بود معلم آن باشد از بچه‌ها خواست داستان‌ «بچه‌های آسمان» را روخوانی کنند و سپس به سوالات آنها پاسخ گفت.

مجیدی پیش از اینکه بچه‌ها شروع به خواندن متن درس «بچه‌های آسمان» کنند، در سخنانی خطاب به آنان گفت: جای خوشحالی است که چنین فرصتی فراهم شده است تا پس از سال‌ها که فیلمنامه «بچه‌های آسمان» که جزو درس‌های شما هست، آن را با شما بخوانم. برای من توفیقی است که اولین بار سر کلاسی حضور داشته باشم و شاهد خواندن و درس دادن آن باشم.

او با بیان اینکه چنین روزی برایش بزرگ و باشکوه است به نیمکت بچه‌ها اشاره کرد که هر کدام روی صندلی‌های تک نفره نشسته بودند و به آنها گفت: شما دیگر نیمکت ندارید اما وقتی آن نیمکت‌ها وجود داشت، حس مدرسه چیز دیگری بود چون ما کیف و کتاب‌های خود را زیر میز می‌گذاشتیم و سه نفری کنار هم می‌نشستیم.

این کارگردان سپس از بچه‌ها خواست تا داوطلبانه متن «بچه‌های آسمان» را بخوانند و دانش‌آموزانی که تجربه چنین حضوری را از نویسنده و سازنده این فیلم درک کردند شاید هر کدام در آینده یک فیلمساز یا نویسنده شوند، گرچه بسیاری از آنها به مجیدی گفتند که به بازیگری علاقه‌مند هستند و حتی حاضر بودند که کارگردان «بچه‌های آسمان» از آنها تست بازیگری بگیرد.

مجیدی پس از پایان خواندن درس «بچه‌های آسمان» و توضیحاتی که درباره چگونگی درست خواندن متن با لحن مناسب داده بود‌، از دانش آموزان کلاس خواست تا اگر سوالی درباره «بچه‌های آسمان» دارند بپرسند و تعدادی از آنها سوالاتی را پرسیدند از جمله اینکه "چرا نام فیلم «بچه‌های آسمان» است؟ آیا این فیلم را از روی داستان واقعی ساخته؟ و اینکه حس او وقتی که فیلم برای جایزه اسکار نامزد شد، چه بوده است؟

مجید مجیدی پیش از اینکه پاسخ این دانش آموزان را بدهد خودش را معرفی کرد و گفت: من بچه محل شما هستم و سال‌ها قبل آن ور خط در همین محله زندگی می‌کردم. ما در آن زمان گروهی 10 ، 15 نفره بودیم که در مدرسه، تئاتر کار می‌کردیم و بعد هم در دیگر دبیرستان مدرسه «نظام مافی» که الان هنرستان شده است، درس خواندم.

او با اشاره به اینکه مدرسه‌ای که شما الان در آن هستید ابتدا دخترانه بود و همسر من هم دانش آموز اینجا بود، ادامه داد: در زندگی تجربه بسیار مهم است و همین زندگی معمولی که شما دارید، می‌تواند تجربه بزرگی برای شما به همراه داشته باشد.

این کارگردان خطاب به دانش آموزان حاضر در کلاس بیان کرد: سعی کنید نگاه‌تان را نسبت به اطرافتان گسترش بدهید و بهتر ببینید و همچنین رابطه خود با اطرافیان را وسیع‌تر کنید چون در هر رشته‌ای که بخواهید درست بخوانید و کار کنید تجربه زندگی گران‌بهاء تر است.

کارگردان «باران» گفت: بسیاری از فیلم‌هایی که می‌سازم و صحنه‌هایی که در آن نشان داده می‌شود وام گرفته از نوجوانی‌ام است. مثل صحنه «بچه‌های آسمان» که مادر علی به همسایه‌ها سوپ می‌دهد و این دقیقا چیزی است که خودم در ارتباط با همسایه‌ها تجربه کرده بودم. در حالی که این روزها در آپارتمان‌ها، همسایه‌ها یکدیگر را نمی‌شناسند و متاسفانه هرچه جلوتر می‌رویم، این فاصله‌ها زیادتر می‌شود.

او ادامه داد: این روزها حس مسئولیت بچه‌ها فقط در این است که درس بخوانند، در حالی که ما در کنار درس خواندن، حواس‌مان به جیب پدرمان هم بود. من در این فیلم تلاش کردم نسلی را که از خانواده فاصله می‌گیرد، به شکلی نشان دهم و تاکید بر مسئولیت‌پذیری بچه‌ها داشته باشم.

مجیدی با اشاره به اینکه علی «بچه‌های آسمان» از فقر یک شکل عزت‌مند نشان می‌دهد، گفت: تسلیم نشدن در زندگی یک اصل است که باید آن را مهم بدانید، حتی در زمانی که ممکن است به خیلی از نیازهای مادی نرسید.

وی در ادامه درباره اینکه چطور بازیگر نقش علی را پیدا کرده است‌؟ توضیح داد: برای یافتن بازیگران نقش‌های علی و زهرا به کلاس‌ مدرسه‌ها می‌رفتیم، بدون آنکه بگوییم برای چه کاری در آنجا حضور داریم و معمولا تا نگاه می‌کردم متوجه می‌شدم که چه کسی را باید انتخاب کنم. یک روز به کلاسی رفتم که دیدم پسری سرش را روی میز گذاشته و ناراحت است و متوجه شدم دفتر نقاشی‌اش را نیاورده بود، خواستم کمی با او صحبت کنم تا حالش بهتر شود و همین که سرش را بالا آورد درست مثل صحنه‌ای که در فیلم وجود دارد دیدم این پسر خود خودش است و آنقدر هول شدم که گفتم از کلاس بیرون بیاید، بعد از آن هم با تست‌هایی که گرفته شد، دیدم که استعداد این کار را دارد.

مجید مجیدی درباره نامزد شدن فیلم «بچه‌های آسمان» در اسکار هم اظهار کرد: اسکار یکی از جایی است که برای سینماگران به جهت دستاورهای هنری و تکنیکی یک نقطه بزرگ محسوب می‌شود و از آنجا که از هر کشوری یک فیلم برای این جایزه فرستاده می‌شود، انتخاب شدن در پنج کاندیدای نهایی اتفاق مهمی بود و «بچه‌های آسمان» جزو اولین فیلم‌های تاریخ سینمای ما بود که نامزد این جایزه شد.

او اضافه کرد: این اتفاق از آن جهت می‌تواند ویژه باشد که فرصت‌هایی را به دلیل جهانی شدن می‌تواند ایجاد کند تا عمق کارهای شما نیز جهانی شود، البته همانطور که می‌تواند باعث صعود، رشد شود می‌تواند سبب سقوط شود به طوری که هویت خود را فراموش کنیم، با این حال از خدا خواسته‌ام همواره در این مسیر ثابت قدم باشم.

مجید مجیدی با به صدا درآمدن زنگ کلاس با دانش آموزان عکس یادگاری گرفت و با حضور در دفتر دبیران دبیرستان نظام مافی که ربوشه (رئیس آموزش و پرورش منطقه9) هم در آنجا حضور داشت‌، به مقام معلم ادای احترام کرد.

او با بیان اینکه متاسفانه قدر و منزلت معلم آن طور که باید و شاید در جامعه دانسته نمی‌شود، گفت: زمانی که دانش آموز بودم خیلی به درس و مدرسه علاقه نداشتم اما همیشه یادم هست که خیلی خوب انشاء می‌نوشتم و آقای مدنی معلم ادبیات و انشاء آنقدر مرا تشویق کرد که باعث شد، هویت دیگری پیدا کنم. او همیشه به معلم‌های دیگر می‌گفت که من استعداد زیادی دارم، در حالی که معلم‌های دیگر به خاطر وضعیت درسی من از این بابت تعجب می‌کردند و اگر امروز خدا لطف کرده و شرایطی برایم فراهم شده است، قطعا به خاطر تاثیر این معلم و نیز معلم تئاترم شهید حسین قشقایی بوده است.

مسئولان مدرسه دبیرستان «نظام مافی» وآموزش وپرورش منطقه 9 تهران پس از پایان حضور مجید مجیدی، در این مدرسه لوح سپاس و تابلوی فرشی را به سازنده «بچه‌های آسمان» اهدا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.