مدیرکل دفتر امور بیابان و سازمان جنگل‌های کشور گفت: ۷۰ هکتار از بیابان‌های کشور تحت پوشش بیابان زدایی قرار گرفتند.

۷۰ هکتار از بیابان‌های کشور تحت پوشش بیابان زدایی قرار گرفتند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، عباس کارگر ظهر امروز در حاشیه گردهمایی کشوری طرح مدیریت مشارکتی منابع طبیعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جهان با نگرانی و چالشی روبه‌رو است که ایران را نیز به خود درگیر ساخته است؛ بیش از 110 کشور با مشکلاتی همچون بیابان‌زدایی و کمبود آب شیرین دست‌به‌گریبان هستند.

 

وی افزود: ایران جزو کشورهای خشک و نیمه‌خشک در منطقه است؛ بارندگی در ایران یک‌سوم جهان و تعرق سه برابر میزان بارندگی است؛ کمبود بارش در خراسان رضوی نسبت به مقیاس کشوری حساسیت‌های زیادی را به وجود آورده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان و سازمان جنگل‌ها گفت: در سال 92، طرح ترسیب کربن یا طرح مشارکتی توسعه پایدار در یکی از روستاهای بجستان بنام قاسم‌آباد اجرایی شد؛ سرعت اجرای این طرح که از سال 92 آغاز شده، بسیار روبه رشد بوده است.

کارگر سرعت اجرایی کردن این طرح را به‌واسطه قرار گرفتن در خراسان رضوی و به‌واسطه دارا بودن صبغه فرهنگی و مذهبی با رشد و اقدام جدی ارزیابی کرد و افزود: در پیشبرد این طرح، انسجام تمامی دستگاه‌های تحت امر سبب حرکت روبه‌جلو و موفق این طرح شد.

وی در بیان ویژگی‌های طرح ترسیب کربن تصریح کرد: حفظ آب، خاک، پوشش گیاهی و اشتغال در راستای اقتصاد مقاومتی که منویات رهبری بوده در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر امور بیابان و سازمان جنگل‌ها بحث جهانی در حوزه منابع طبیعی را، جلوگیری از تخریب بیابان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: اگر پوشش گیاهی در منطقه بیابانی از بین برود به‌طور حتم در اثر باران، خاک از بین می‌رود.

وی کانون بحران در کشور را 70 میلیون هکتار دانست و تصریح کرد: اولویت ما در منابع طبیعی، رسیدگی به این فضا است و بر آن هستیم که با پیشگیری، از هدر رفت آب‌ و خاک جلوگیری کنیم.

کارگر گفت: ابلاغیه طرح توسعه روستایی در سطح کشور اجرایی می‌شود که در آن، کار باید به دست مردم و برای مردم اجرایی شود؛ مشارکت مردم مدنظر ما است و بر این باوریم که رابطه مستقیمی بین تخریب منابع طبیعی و فقر وجود دارد؛ زمانی که شغلی برای مردم نباشد، پیامدهای خوبی حاصل نمی‌شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان و سازمان جنگل‌ها افزود: استفاده بی‌رویه از آب سبب از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود، به همین منظور از تمامی دستگاه‌ها در جهت بهبود وضعیت موجود استمداد می‌طلبیم.

وی ایران را جزء صاحب منصبان در حوزه منابع طبیعی و بیابان‌زدایی دانست و تصریح کرد: با توجه به تجارب ایران در این حوزه، بیش از 2.5 میلیون هکتار، دست پاشی و در 70 هکتار از بیابان‌های کشور، بیابان‌زدایی صورت گرفته است.

کارگر با اشاره به میران گرد و غبار موجود در کشور، گفت: ما در کشوری هستیم که 90 درصد از گرد و غبارهای موجود در سطح آن از کشورهای همسایه وارد می‌شود؛ ایران توانسته در بحث ریزگردها، کنترل خوبی اعمال و آن را مهار کند.

مدیرکل دفتر امور بیابان و سازمان جنگل‌ها، اظهار داشت: به میزان کاهش بارندگی، تغییر اقلیم در سطح کشور، در زمینه بیابان‌زدایی موفق عمل کرده‌ایم.

وی به وجود 32 میلیون هکتار بیابان در سطح کشور اشاره کرد و افزود: در سال گذشته با مشارکت‌های مردمی، 10 هزار هکتار جنگل‌کاری و 600 هزار هکتار ممانعت از ورود دام صورت گرفته است که دولت، 35 میلیارد تومان در این حوزه هزینه کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.