سخنگوی هیات رئیسه مجلس برخی جزئیات گزارش وزارت کشور به نمایندگان درباره آسیب‌های اجتماعی را که در نشست غیرعلنی صبح امروز ارائه شده بود، مطرح و بر توجه به آن در بررسی برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

جزئیات گزارش وزارت کشور به مجلس درباره آسیب‌های اجتماعی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، عبدالرضا مصری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران، با اشاره به تشکیل نشست غیرعلنی صبح امروز نمایندگان با حضور قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی، اظهار داشت: در این جلسه تحقیقات مختلفی که توسط دستگاه‌های گوناگون در حوزه آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته، به صورت یکپارچه و منسجم مطرح شد.

وی با بیان اینکه جمع‌بندی این تحقیقات و پژوهش‌ها در وزارت کشور صورت گرفته، ادامه داد: آقای دکتر میرباقری قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی در این نشست غیرعلنی، نمودارها و فیلم‌های تهیه شده از برخی آسیب‌های اجتماعی را ارائه داد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در این گزارش در رابطه با حاشیه‌نشینی و آسیب‌های آن در سکونتگاه‌های غیرمجاز تحلیلی ارائه شد و یادآوری شد که این معضل در حاشیه اکثر شهرهای بزرگ کشور ایجاد شده است؛ همچنین موضوع بیکاری و شاخص‌های آن در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها نیز در گزارش آمده است.

مصری تصریح کرد: از جمله نکات مطرح در این گزارش، موضوع آسیب‌های ناشی از اختلاف آمارهای میانگین بیکاری یک استان و بیکاری شهرستان‌های آن استان است که به تفصیل در گزارش آمده، در این پژوهش همچنین رابطه میان تحصیلات افراد و بیکاری نیز بررسی شده است که بر اساس آن متاسفانه تحصیلکرده بیکار بیشتر داریم.

طلاق در مناطق «بیشتر برخوردار» بیشتر اتفاق می افتد

وی با اشاره به بررسی موضوع طلاق، نسبت ازدواج به طلاق، سن طلاق و پراکندگی آن در گزارش مطرح شده در نشست غیرعلنی مجلس، عنوان کرد: در گزارش‌های دیگر ‌در بررسی علل و عوامل طلاق، گزینه‌های مختلف مطرح می‌شود که از جمله آنها فقر است، اما در این پژوهش برعکس این موضوع نشان داده شده؛ یعنی طلاق در مناطق خیلی برخوردار بیشتر اتفاق می‌افتد و این نشان می‌دهد که عامل طلاق الزاماً مسائل اقتصادی نیست.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به بررسی موضوع خشونت‌های اجتماعی و خشونت‌های جنسی و آسیب‌های ناشی از آن در گزارش وزارت کشور، گفت: موضوع تراکم و ازدیاد پرونده‌های قضایی با توجه به کنار رفتن ساختارهای سنتی حل و فصل اختلافات نیز از دیگر مواردی است که در این گزارش آمده است؛ به طوری که امروز حدود ۱۵ میلیون پرونده در محاکم قضایی داریم که منجر به اطاله دادرسی می‌شود.

بیشترین اعتماد مردم به معلمان و مدرسه است

مصری با اشاره به اعلام علت‌های زیرساختی، ساختاری و فراساختاری برای آسیب‌های اجتماعی در گزارش وزارت کشور، ادامه داد: در این گزارش نظر مردم درباره اعتماد آنها به گروه‌های مختلف اجتماعی نیز دریافت شده که بر این اساس بالاترین میزان اعتماد مردم، به گروه معلمان و مدرسه بوده است.

وی افزود: مساله تمرکزگرایی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تولیدی در پنج دهه اخیر و آسیب‌های این تمرکزگرایی از دیگر موارد مطرح شده در این گزارش است که نشان می‌دهد تمرکزگرایی باعث تخلیه نیروی انسانی از برخی مناطق و افزایش مهاجرت شده است.

لحاظ شدن گزارش وزارت کشور در بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نتیجه نشست غیرعلنی صبح امروز، گفت: نقطه قوت گزارش وزارت کشور این بود که برای هر کدام از این آسیب‌ها، راهکارهایی به صورت متناسب در نظر گرفته شده و نمایندگان نیز به یک دیدگاه مشترک برای حل این آسیب‌ها رسیدند.

مصری خاطرنشان کرد: در آستانه بررسی برنامه ششم توسعه بحث خوبی بود که مطرح شد تا آسیب‌های اجتماعی را با ابعاد و تاثیرات مختلف آنها ببینیم و در بررسی برنامه ششم توسعه عملیاتی کنیم تا تبدیل به قانون شده و آسیب‌های این تمرکزها کاهش یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.