منطقه ویژه سرخس در بهترین موقعیت جغرافیایی قراردارد و می‌توان گفت که زیر ساخت‌های ایجاد شده در آن در تمام مناطق ویژه و آزاد بی‏‏‏ نظیر است

ظرفیت عظیم منطقه ویژه اقتصادی سرخس در دوران پس از تحریم

ه گزارش قدس آنلاین خبرنگار نشریه حرم طی گفت و گویی با دکتر احمدصادقی گلمکانی مدیرعامل منطقه آزاد اقتصادی سرخس از زیرساخت‌های این منطقه و حتی دوران پساتحریم تا مراودات با کشورهای آسیای میانه و اروپاپرداخته است :

آقای دکتر برای تقویت زیرساخت‌های ترانزیت کالا در منطقه ویژه اقتصادی سرخس چه اقداماتی صورت گرفته‏‏‏ است؟

تقویت زیرساخت‌های ریلی، زمینی و هوایی در هر منطقه ویژه و یا آزاد از مولفه‌های اصلی برای موفقیت است و این مهم در دستور کار جدی مسئولان منطقه ویژه ‏‏‏اقتصادی سرخس نیز قراردارد. تقویت زیرساخت‌های ریلی در کوتاه‏‏‏ مدت و ایجاد امکانات مورد نیاز در کنار مزیت مهم ما یعنی ریل عریض و نرمال می‏‏‏تواند درآمد‏‏‏های منطقه را با افزایشی قابل‏‏‏ توجه مواجه‏‏‏ کند که در این زمینه، هم اکنون اتصال جاده ترانزیت به نقطه صفر مرزی و ترمیم خطوط ریلی در دستورکار است.

رویکرد اقتصادی حال حاضر منطقه ویژه ‏‏‏اقتصادی در چه مسیری قراردارد؟
بر اساس سند اقتصاد مقاومتی، مناطق ویژه یکی از با اهمیت ‏‏‏ترین جایگاه‏‏‏ها را در تحقق فرمایشات مقام‏‏‏ معظم‏‏‏رهبری دارند. یعنی رویکرد ما استفاده حداکثری از شرایط ایجاد شده در دوره پساتحریم با نگاه ویژه به تکیه بر استعدادهای داخلی و رمز اقتصاد مقاومتی است.

ارزیابی شما از زیرساخت‌های صنعتی ایجادشده درمنطقه اقتصادی سرخس چیست؟
از ابتدای تاسیس منطقه تاکنون یعنی از سال 1375، زیرساخت‌های بسیار زیادی در این منطقه ایجادشده که خود بیانگر نگاه ژرف و هوشمندانه تولیت‏‏‏ عظمی آستان‌قدس‌رضوی به منطقه ویژه اقتصادی سرخس است. این منطقه در بهترین موقعیت جغرافیایی قراردارد و می‌توان گفت که زیر ساخت‌های ایجاد شده در آن در تمام مناطق ویژه و آزاد بی‏‏‏ نظیر است. در واقع در کمتر منطقه‌ای می‌توانید هم فرودگاه و هم ریل عریض و نرمال را در کنار هم داشته‌باشید، ضمن اینکه در داخل سایت منطقه نیز هم‏‏‏افزایی امکانات وجوددارد که بسیار دقیق ایجاد شده‌است.

صادرات کالای این منطقه در سال جاری از رشد 3 برابری حکایت دارد، برای افزایش بیش از پیش آن چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
مناطق ویژه ‏‏‏اقتصادی با این هدف ایجاد شده‌است که با هموارکردن راه ورود سرمایه‏‏‏ گذاران داخلی و خارجی به این مناطق، صادرات غیرنفتی رونق یابد. درهمین ‏‏‏راستا طی سال گذشته تاکنون با افتتاح چندواحدتولیدی رقم بالایی از صادرات را در مقایسه با سال‌های قبل داشته‌ایم. علاوه بر این، با تقویت زیرساخت‌های ریلی، حمایت از سرمایه‏‏‏گذاران و هموارکردن مشکلات در مسیر توسعه‏‏‏ اقتصادی این عزیزان، درآینده‏‏‏ ی نزدیک شاهد افزایش بیش از پیش صادرات از این منطقه خواهیم بود.

مقاصد کالاهای صادراتی از این منطقه کدام کشورها هستند؟
باتوجه به موقعیت منطقه و نیاز روزافزون کشورهای آسیای میانه، بیشترین حجم صادرات به کشورهایی نظیر ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان و عراق انجام می‌شود.

ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای جذب سرمایه‏‏‏ گذاران خارجی در دوران پساتحریم را چطور می‌بینید؟
منطقه ویژه ‏‏‏اقتصادی سرخس فرصت و ظرفیتی عظیم برای جذب سرمایه ‏‏‏گذاران خارجی در دوران پس از تحریم است. ضمن اینکه توافق 1+5 نیز دستاوردی بزرگ برای کشورمان می‌باشد. مناطق ویژه اقتصادی ایران از مهم‌ترین مراکز جذب سرمایه‌گذاری بعدازاین اتفاق است و باید از فرصت ایجادشده نهایت بهره را ببریم. در دوره جدید مناسبات تجاری با جهان، باید خود را در بسیاری زمینه‌ها تجهیز و توانمندکرده تا منافع کشور به نحو مطلوب تامین‏‏‏ شود که یکی از زمینه‌‌های پیشرفت، استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت از این سرمایه‌گذاری‌ها و آسان‏‏‏ کردن شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این مناطق ویژه است.
در بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج کشور اشاره ‏‏‏شده که این سیاست‌ها در کنار حمایت دولت عاملی برای رشد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محسوب می‌شود.

وضعیت مرودات اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس با کشورهای آسیای میانه یا اروپا چگونه است؟
از ابتدای امسال تاکنون با سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای روسیه، مولداوی، چین و ترکیه برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی منطقه ویژه‏‏‏ اقتصادی سرخس وارد مذاکره شده‌ایم که هر کدام از این سرمایه‌گذاران در صورت اجرای طرح‌های توجیهی خود می‌توانند زمینه اشتغال بسیاری از افراد جوان را در این منطقه فراهم‏‏‏کنند.

هم‌اکنون چندواحدتولیدی درمنطقه ویژه اقتصادی فعال و زمینه اشتغال برای چه تعداد نفر فراهم شده‌است؟
هم اکنون 10 واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس فعال است که در مجموع 300 نفر به طور مستقیم و 700 نفر به طور غیرمستقیم در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند. این واحدها شامل پترو پاسارگارد خاورمیانه، پارس برلیان شرق، پنبه طلای سفید، دوست‏‏‏آریان‏‏‏خاور، شاهسوند بین‌الملل پایدار، نیروگاه برق شمس سرخس، توسعه سبز بینالود، اطمینان گسترراد، آسا توس و بیتا سرخس شرق است.

سرانجام تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری صنعتی به کجا رسید؟
چندین سال است که بحث تبدیل منطقه ویژه سرخس به منطقه آزاد مطرح می‌شود. برای استقرار منطقه آزاد، یکسری امکانات و پتانسیل‌ها لازم است و همانگونه اشاره شد سرخس علاوه‌براینکه برخوردارترین منطقه ویژه کشور محسوب می‌شود، در مقایسه با بسیاری از مناطق آزاد نیز امکانات و موقعیت بهتری دارد. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو اکو قرارگرفته نقطه اتصالی بین آسیای‏‏‏مرکزی، آب‌های آزاد و کشورهای جنوب خلیج ‏‏‏فارس است و در صورت انتخاب، بالاترین مزیت را در کشور و بالاترین ظرفیت را برای تبدیل‏‏‏شدن به منطقه آزاد تجاری در شمال‏‏‏ شرق کشور دارد.
توجه به نقش حیاتی منطقه ویژه ‏‏‏اقتصادی سرخس در ایجاد اشتغال، محرومیت‏‏‏ زدایی و امکانات مناسبی که فراهم آورده، این منطقه به عنوان گزینه اصلی برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری صنعتی در شمال‏‏‏ شرق کشور انتخاب شده ‏‏‏است و در تلاش هستیم با ایجاد هماهنگی لازم، از فرصت ایجادشده نهایت بهره ‏‏‏برداری را انجام دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سالاری IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    .تولید کننده های مشهد بسیار ظرفیت خوبی برای صادرات دارند.تقاضا دارم منطقه ازاد تجاری زودتر به بهره برداری برسه.