وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی بیگانه گفت: اجرای این قانون نیازمند هماهنگی و همکاری دستگاه های مرتبط است.

 وزیر ارشاد: ممنوعیت به کارگیری واژه های بیگانه همکاری همه دستگاه ها را می طلبد

به گزارش قدس آنلاین، علی جنتی روز سه شنبه در پاسخ به سوال علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قانون همه را موظف کرده و تمامی دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی موظف به اجرای این قانون هستند.
وی از تدوین لایحه قانون تبلیغات از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این لایحه مربوط به آگهی هایی است که به روزنامه ها و صدا و سیما داده می شود و یکی از موارد آن مربوط به استفاده نکردن از واژه های بیگانه است.
جنتی افزود: این لایحه در کمیسیون فرهنگی دولت مطرح شده و هفته گذشته 15 ماده آن به تصویب رسیده و بقیه آن نیز به زودی تصویب می شود تا به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
وی از وزارت کشور، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، نیروی انتظامی، صدا و سیما، شهرداری ها و بعضی نهادهای انقلابی و عمومی غیر دولتی به عنوان دستگاه های مشمول این قانون یاد کرد و گفت: در 26 ماه گذشته احساس کردیم این قانون به درستی اجرا نمی شود و لذا از دستگاه های مرتبط خواستیم تا در جلسه ای اشکالات اجرای این قانون را بررسی کنیم.
جنتی همچنین گفت: با توجه به اهمیت این موضوع از اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری دعوت کردیم تا ضمن حضور در این جلسه از نظرات وزیران صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی، رییس صدا و سیما و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استفاده کنیم.
وی با اشاره به استفاده از واژه های یبگانه بر سردر بسیاری از فروشگاه ها و نمایشگاه ها و حتی بر روی دستمال کاغذی ها گفت: سازمان ثبت اسناد بسیاری از شرکت ها را با نام بیگانه ثبت می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قرار شد برای ضمانت اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی بیگانه اصلاحیه ای به دولت داده شود و این اصلاحیه هم اکنون در سطح کمیسیون فرهنگی دولت است و پس از تصویب در صحن دولت همه دستگاه ها ملزم به اجرای آن می شوند.
وی اصلاح آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی بیگانه و طراحی سامانه ای برای نظارت مردمی را از عملکردهای وزارت ارشاد در این زمینه دانست و گفت: این سامانه سبب می شود تا مردم با نظارت خود، موارد را به این سامانه اعلام کنند و از طرف دیگر اقدامات انجام شده در آن ثبت می شود.
جنتی در ادامه از بسته حمایتی سال 93 سخن گفت و افزود: این بسته در وزارت ارشاد به تصویب رسید که بر اساس آن برخی امتیازات بر اساس محتوا به نشریات داده می شود که یکی از موارد آن مربوط به ترویج زبان فارسی است تا این نشریات بتوانند سه برابر یارانه را دریافت کنند.
وی افزود: در طرح رتبه بندی خبرگزاری ها و روزنامه ها نیز یکی از شاخص های مورد توجه، پرهیز از استفاده از واژه های بیگانه است و بر این اساس رسانه ها می توانند سطح بالاتری را در رتبه بندی کسب کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توافق انجام شده با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: بر اساس این توافق سالانه یک روزنامه سراسری و استانی و همچنین یک خبرگزاری که بیشترین رعایت زبان فارسی را داشته باشد، به عنوان رسانه برتر معرفی کنیم که در جشنواره سال گذشته از برخی نشریات که فارسی نویسی و درست نویسی را رعایت کرده بودند، تجلیل شد.
وی در ادامه گفت: وظیفه ما اعلام تخلف به نیروی انتظامی است و تا کنون بیش از چهارهزار و 500 واحد را رصد کردیم و در حدود سه هزار واحد با قانون مغایرت داشته و به نیروی انتظامی ابلاغ کردیم تا اصلاح کنند.
جنتی افزود: برخی از اسامی نیز معادل فارسی ندارند و به همین دلیل از فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی استعلام کردیم تا معادل چهار هزار و 100 واژه را اعلام کنند.
وی پس از توضیحات مطهری نماینده مردم تهران درباره اشکالات مربوط به استفاده از اسامی بیگانه گفت: نارسایی ها را قبول داریم و اشکال وارد است ولی قانون همه را موظف کرده و همه دستگاه ها موظف هستند فارسی بنویسند.
وزیر اشاد افزود: متاسفانه در برخی مکاتبات اداری و حتی مکالمات رسمی زبان فارسی رعایت نمی شود و برای رفع این اشکال ما وظیفه اخطار و هماهنگی با دستگاه های دیگر را داریم و همه کار به دست ما نیست.
وی در پایان با اشاره به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب برای ترویج زبان فارسی گفت: در خارج از کشور که اخیرا با بیناد سعدی همکاری می کنیم، 85 نمایندگی وظیفه دارند تا زبان فارسی را در خارج از کشور گسترش دهند.
قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه در سال 75 به تصویب رسید و در سال 87 آیین نامه اجرایی از سوی دولت تصویب شد و این وظیفه به دستگاه ها و نهادهای مختلفی واگذار شده که یکی از آنها وزارت ارشاد است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.