قدس آنلاین_ استاندار خراسان رضوی بر لزوم توجه بیشتر به افزایش میزان سرانه مطالعه با مشارکت کتابخانه های عمومی تاکید کرد و گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ کتابخانه عمومی در این استان فعال هستند که هزار و ۵۰۰ کتابخانه در مساجد خراسان رضوی به مردم خدمات می دهند.

هزار و ۵۰۰ کتابخانه در مساجد خراسان رضوی فعال است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رشیدیان صبح امروز در مراسم آیین تکریم مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی در تالار نور کتاب و کتابخوانی را محور توسعه هر کشوری دانست و افزود: بر اساس آمارهای موجود، 427 ناشر از 817 ناشر در خراسان رضوی فعال هستند و این استان در سال گذشته 3 هزار و 657 عنوان کتاب در تیراژ بیش از 11 میلیون جلد منتشر کرده است که با وجود فعالیت بیش از 300 مرکز دانشگاهی و تحصیل بیش از یک میلیون دانش آموز در این استان انتظار بیشتری در نشر و مطالعه کتاب وجود دارد.

او با اشاره به اینکه در نیمه نخست سال جاری در خراسان رضوی هزار و 800 عنوان کتاب با بیش از 5 میلیون تیراژ جلد منتشر شده است تصریح کرد: توسعه کتاب و کتابخوانی می تواند زمینه توسعه اقتصاد، امنیت و روابط اجتماعی پایدار را فراهم کند لذا هر اندازه که تعامل میان نهاد کتابخانه های عمومی با سایر بخش های دولتی، عمومی و خصوصی افزایش یابد توسعه فرهنگی بویژه سرانه مطالعه کتاب نیز بیشتر می شود.

استاندار خراسان رضوی خطاب به مسوولان این استان بیان کرد: کتاب نیز مانند ورزش باید برای مردم بویژه نسل جوان جذاب باشد و مسوولان مربوطه باید تلاش کنند تا بواسطه قرار دادن کتاب های پرمحتوا و جذاب برای مطالعه کتاب توسط مردم به آنها انگیزه دهند.

رشیدیان خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در این راستا یکی از محورهای اصلی خود را توسعه فرهنگی قرار داده است که بواسطه توجه ویژه عدالت در توسعه فرهنگی بتواند این مهم را عملیاتی کند.

او تولید کتاب و افزایش فضاهای کتابخوانی را یکی از مهم ترین اهداف که در حفظ سرانه مطالعه کتاب در خراسان رضوی و کشور  نقش مهمی ایفا می کند دانست و تاکید کرد: اینکه کتابدار بتواند جاذبه هایی را برای مطالعه کتاب توسط مردم فراهم کند، این موضوع یک هنر بزرگ و البته در شرایط فعلی کشور در منطقه بسیار سخت است.

در بحث اختصاص بودجه دولت به مباحث فرهنگی به شدت گله مندیم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه مشکلات بسیاری در اعتبارات فرهنگی اختصاص یافته دولت وجود دارد گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس در قالب برگزاری جلساتی با هیئت دولت تصمیم دارد تا در بودجه سال 95 اعتبارات فرهنگی را افزایش دهد.

حجت الاسلام پژمانفر یکی از مهم ترین موضوعاتی که به افزایش میزان سرانه مطالعه در کشور و استان منجر می شود را نوع رفتار عاطفی کتابدار عنوان و بیان کرد: کتابداران با شناسایی نیاز و علاقه مخاطب به کتاب های متعدد می توانند آنچه که نیاز مردم برای مطالعه کتاب است را فراهم کرده و به این ترتیب سرانه مطالعه کتاب را در کشور افزایش دهند.

او خطاب به مسوولان فرهنگی تاکید کرد: اگر می خواهیم میزان سرانه مطالعه کتاب را افزایش دهیم باید به نیاز اقتصادی کتابداران نیز توجه کنیم زیرا در صورتی که آنها دچار دغدغه های فکری اقتصادی نباشند بهتر می توانند پاسخگوی نیاز مردم باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.