قدس آنلاین_ دبیر همایش علمی باستان شناسی گفت: خراسان از منظر باستان شناسی مورد غفلت قرار گرفته است.

غفلت باستان شناسی از خراسان؛خراسان لقب منطقه سفید گرفته است

 به گزارش قدس آنلاین، دبیر همایش علمی باستان شناسی صبح امروز در دومین همایش ملی باستان شناسی که در موزه بزرگ خراسان واقع در کوه سنگی برگزار گردید اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی در کشور استراتژی مشخص ندارد و این در حالی است که می توان با ایجاد تفاهم نامه حضور باستان شناسان را در خاورمیانه پررنگ تر کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه اولین همایش ملی باستان شناسی توسط دانشگاه بیرجند و در سال 93 برگزار گردید افزود: این همایش با استقبال خوبی مواجه شد  و نتیجه آن نیز انتشار سه جلد کتاب با محتوای چکیده مقالات بود.

وی ادامه داد: برگزاری این همایش ها در ابعاد بین المللی و ملی میسر نخواهد شد جز با سازوکاری دائمی و داشتن نقشه راه که در این راستا نیز دبیرخانه همایش علمی باستان شناسی در دانشگاه بیرجند افتتاح شد تا این همایش ها تداوم داشته باشد.

رئیس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند در ادامه افزود: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته برگزاری این همایش را هر 2سال یکی از دانشگاه ها یا مراکز پژوهشی بر عهده خواهد گرفت و امسال نیز با توجه به اهمیت تاریخی خراسان برگزاری همایش به این منطقه اختصاص داده شد.

وی تاکید کرد: خراسان از منظر باستان شناسی مورد غفلت قرار گرفته چنانچه باستان شناسان به آن لقب منطقه سفید داده اند و یکی از اهداف همایش جلب توجه باستان شناسان به این منطقه تاریخی است.

هاشمی خاطرنشان کرد: بیش از 7000  چکیده مقاله به این همایش ارسال شده و از این تعداد 328 چکیده مقاله برای چاپ انتخاب شده است.

در ادامه مراسم رئیس انجمن باستان شناسی ایران افزود: مسئولین استانی میراث فرهنگی با وجود دعوت در مراسم حضور نیافتند اما ما نیز نباید به این همایش ها جنبه اجرائی بدهیم چرا که برپایی این همایش ها در جهت دست یابی به نتیجه های علمی است و از دل همین همایش ها تصمیم ها در مسائل کلان ملی گرفته می شود.

موسوی تاکید کرد: در حوزه باستان شناسی غفلت های زیادی صورت گرفته و اکنون نیز در کشور 2500 دانشجو در این رشته مشغول تحصیل هستند که آینده کاری شان در ابهام است و لازم است که سازمان میراث فرهنگی تدابیری بیندیشد و محمل هایی را برای دانشجویان فراهم نمایند.

وی افزود: اکنون در کشور باستان شناسان توانمند و باسوادی وجود دارد ولی متاسفانه محدود به داخل هستند و چرا ما پایمان را فراتر از کشور نمی گذاریم و در طول عمر میراث فرهنگی تنها یک گروه به عمان فرستاده شده است.

رئیس انجمن علمی باستان شناسی گفت: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی در کشور استراتژی مشخصی ندارد و این در حالی است که می توان ده ها تفاهم نامه با کشورهای اطراف امضاء نمایند و در خاورمیانه حضور باستان شناسان ایرانی پررنگ تر گردد.

در بخش دیگری از مراسم رئیس پایگاه جهانی شهر سوخته بیان داشت: ارتباطات زیادی بین سیستان و خراسان بزرگ وجود داشته است چرا که شهر سوخته در جایی از ایران به نام آسیای میانه موجود بوده که 151 هکتار نیز مساحت داشته است.

دکتر سجادی خاطرنشان کرد: 80 هکتار از این وسعت مسکونی است و کار ساده ای نیست که با اعتبارات بسیار کم به صورت قطره ای حفاری نماییم و نتایج درخوری نیز کسب کنیم.

وی نتایج 20 سال کار مستمر علمی را در شهر سوخته 95 مقاله و کتاب دانست که در 14 فصل منتشر شده است و یکی از این کتاب ها تیراژ 14 هزار را داشته و این نشان دهنده کشش های زیاد این شهر است و اطلاعاتی که از این شهر به دست آمده نقش مهمی در تدوین تاریخ باستان شناسی داشته است.

رئیس پایگاه جهانی شهر سوخته تاکید کرد: بر اساس یک فرضیه قدیمی گفته می شود ایران محل ترانزیت بین دو دشت عظیم شرق و غرب بوده است و از خود چیزی نداشته اما بر اساس پژوهش های صورت گرفته مشخص شد که ما  حتی صادر کننده فکر به بین النهرین بوده ایم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.