به گزارش قدس آنلاین، اردشیر احمدزاده صبح امروز در نشست تخصصی کمیتههای اتحادیه قطارشهریهای کشور، اظهار داشت: در بحث بهرهبرداری و ساخت برای تحقق خواستههایمان اصلاحاتی صورت پذیرفت تا زمینه لازم در این خصوص فراهم شود.
وی افزود: به دنبال گرفتن حق عضویت نیستیم و خوشبختانه تعامل خوبی هم با مجلس، سازمان مدیریت و برنامهریزی و بخشهای فنی و برنامهریز دولت داریم تا مراحل ساخت و بهرهبرداری خطوط قطارشهری در کنار هم رشد کنند.
مدیرعامل اتحادیه قطارهای شهری کشور خاطرنشان کرد: انتظاراتی که از یکایک مسئولان هست این است که در تمام مسائل مورد نیاز ورود پیدا کنند زیارا اتحادیه نیروی کافی ندارد، اما به حضور تک تک شما افتخار میکند و از مشورتها، همکاریها، مشاورهها و راهنماییهایتان استقبال میکند.
احمدزاده تصریح کرد: هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد مدیران عامل قطار شهریها به اتحادیه مربوطه ارسال میشود تا دستاوردهای صورت گرفته در نشریه ملی قطار شهری منتشر شود.
وی تأکید کرد: نیازهای قطار شهری در دستور کار کمیتهها قرار گرفته و اتحادیهها هم پیگیری لازم را در این خصوص خواهند داشت.
مدیرعامل اتحادیه قطارهای شهری کشور عنوان کرد: برخی شهرها خواستار دریافت غرفه در همایشها شدند و اعلام میکنیم که تنها اجازه داده میشود که سالی دو نوبت قطارشهریها در همایشهای ریلی حضور پیدا کنند.
احمدزاده گفت: کمکها و همفکریهای خود را به قطار شهری اصفهان داشته باشید تا مشکلات مرتبط با میراث فرهنگی در مسیر خط ریلی قطاری شهری اصفهان برطرف شود و ممکن است که مشابه این شرایط در قم هم باشد و میخواهیم که در جهت رشد و توسعه خطوط ریلی درونشهری کشور همدلی خوبی میان همگان برقرار باشد.
*3 برنامه مهم در دستور کار کمیته خط و نقلیه اتحادیه قطارهای شهری کشور قرار گرفته است
علی اسکندری رئیس کمیته خط و نقلیه اتحادیه قطارهای شهری کشور اظهار داشت: در بخش تجهیزات وابستگی زیاد است و در بازدیدهای صورت گرفته معضلاتی دیده شده که در آن برخی از شرایط استاندارد رعایت نشده است.
وی افزود: در کشور ما اول کار شروع شده و همزمان بهرهبرداری میشود که این موضوع خسارات زیادی را تحمیل میکند و باید اجرای عملیات به صورت ابزار دقیق باشد، همانند موضوعی که در یک میلیارد تومان هزینه کرد به میزان 30 میلیارد تومان برداشت داشته است.
رئیس کمیته خط و نقلیه اتحادیه قطارهای شهری کشور خاطرنشان کرد: کمیته خط و نقلیه 3 بحث جمعآوری آیتمهای ستارهدار دیده نشده، بررسی پکیجهای مورد نیاز و توجه به استانداردهای نوین و بهروز را در دستور کار خود قرار است.
*دو ایستگاه باقیمانده خط یک قطار شهری مشهد در 22 بهمن ماه امسال به بهرهبرداری میرسد
کیانوش کیامرز مدیرعامل سازمان قطارشهری مشهد اظهار داشت: 4 خط قطارشهری مشهد به طول 84 کیلومتر شمال به جنوب و شرق به غرب این شهر را به یکدیگر متصل میکند.
وی افزود: از سال 1379 مطالعات ابتدایی جهت ساخت خطوط ریلی درونشهری مشهد آغاز شد و عملیات اجرایی مسیر24 کیلومتری خط یک قطار شهری مشهد در سال 1380 آغاز شد و فاز نخست آن به طول 19.5 کیلومتر در خرداد ماه سال 1389 به بهرهبرداری رسید و در حال ساخت دو ایستگاه باقیمانده این خط تا فردوگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد هستیم که به مسافت 4.5 کیلومتر بوده و در 22 بهمن ماه امسال به بهرهبرداری میرسد.
عضو هیئت رئیسه اتحادیه قطارهای شهری کشور خاطرنشان کرد: عملیات ساخت خط 2 قطارشهری مشهد در دستور کار قرار گرفت و این پروژه ابتدا به صورت EPC بود که در سال 1392 از این حالت خارج شد و به صورت فهرست نهایی درآمد.
کیامرز تصریح کرد: احداث خط 2 قطار شهری مشهد از انتهای طبرسی تا بولوار شهید فکوری و به طول 14.5 کیلومتر است که قرار بود طی مدت 5 سال به بهرهبرداری برسد اما بنا به نواسناتی که در سال 1391 بود با تأخیر همراه شد.
مدیرعامل سازمان قطارشهری مشهد عنوان کرد: قطارهای خط 2 قطار شهری مشهد در حال ساخت است که 3 رام آن در فروردین ماه سال 1395 وارد مشهد میشود و این خط در خرداد ماه سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
وی تأکید کرد: ساخت خط 3 قطار شهری مشهد هم در دستور کار قرار گرفت و مراحل کلنگ زنی و آغاز به کار این خط در روز نیمه شعبان با حضور وزیر کشور اجرا شد و این خط به طول 28.5 کیلومتر بوده که شمال غربی مشهد را به شرق این شهر متصل میشود.
مدیرعامل سازمان قطارشهری مشهد بیان کرد: خط 3 تفکیک سند شده و تست تونلها و دیگر اقدامات لازم آن صورت پذیرفته است و تحویل پیمانکار داده شده است.
کیامرز گفت: خط 4 قطار شهری مشهد 17.5 کیلومتر بوده که مسیر خواجهربیع را به جنوب شرق مشهد متصل میکند و برابر برنامهریزی صورت گرفته تمام خطوط ریلی درونشهری مشهد تا سال 1410 به بهرهبرداری میرسد.
وی افزود: مدیران عامل قطارشهریها بحث بودجهها را دنبال کنند و بودجه دولت 1200 میلیارد تومان بوده که 200 میلیارد تومان آن رقم احداث مترو است که این مبلغ خیلی کم است و شهرداری مشهد و شورای اسلامی شهر مشهد با فروش اوراق مشارکت 500 میلیون تومانی در خط 2 و 500 میلیون تومانی در خط 3 اقدامی مؤثر در این زمینه داشتند و حالت خوبی برای پیشرفت دارد و ماهانه 40 میلیارد تومان درآمد مالی داریم.
عضو هیئت رئیسه اتحادیه قطارهای شهری کشور عنوان کرد: از زمان تشکیل کارگروههای متروهای کشور اقدامات خوبی صورت پذیرفته و به دنبال ارائه یک خروجی قابل قبول و دستاوردی مطلوب هستیم.
*99.87 درصد سیستم اجرایی شرکت بهرهبرداری قطارشهری مشهد منظم بوده است
قاسم طاهری مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطارشهری مشهد اظهار داشت: مترو جایگاه خود را در ایران پیدا کرده و در سه ماه آینده پنجمین سال بهرهبرداری قطار شهری مشهد به پایان میرسد و وارد ششمین سال فعالیت خود خواهد شد.
وی افزود: در 5 سال گذشته 140 میلیون مسافر جابهجا شده که به طور میانگین روزانه 130 هزار مسافر بوده است و 16 ساعت (6 صبح تا 10 شب) فعالیت این خط است و خدمات رسانی آن در سر فاصله زمانی 4.5 دقیقهای صورت میپذیرد و از تغییر قطارها از سه واگنه به دو واگنه افزایش 30 درصدی آمار مسافران را داشتیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطارشهری مشهد عنوان کرد: 99.87 درصد سیستم اجرایی شرکت بهرهبرداری قطارشهری مشهد منظم بوده و سالانه 12 مانور داخلی و برون سازمانی انجام میشود که در این راستا از تجربیات سازمانهای بحرانمحور استفاده کردیم و 46 تجهیز راه مهندسی معکوس داشتهایم.
طاهری تصریح کرد: انعقاد 18 قرار داد مهندسی معکوس با سیاست بومیسازی از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده و تجهیزاتی در دست اقدام است که برخی از آنها به بهرهبرداری رسیده است.
وی تأکید کرد: با متروی تبریز، تهران و شیراز همکاری داشتهایم و ارتباط علمی خوبی با دانشگاهها برقرار کردیم تا نیازهای این حوزه تأمین شود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطارشهری مشهد المانهای فرهنگی و مذهبی در دستور کار بود و در زمان افتتاح خط یک المان فرهنگی مذهبی مناسبی نداشتیم و از تمامی شهرهایی که در حال ساخت مترو هستند درخواست داریم تا که به این مهم از ابتدا توجه کنند.
طاهری گفت: 100 راهبر در خط یک قطار شهری مشهد داریم و 30 نفر از نیروهای حفاظت فیزیکی هم آموزش لازم را دیدهاند تا در مواقع ضروری از آنها کمک بگیریم.
وی افزود: 70 تا 80 درصد کل تجهیزات باید به روزرسانی شود و اگر بودجهها طبق هزینه تمام شده باشد نمیتوان روی این موضوع کار کرد، البته این مهم در مشهد با مدیریت خوبی همراه بوده است.
*سیدمحمد شخصامامپور
نظر شما