قدس آنلاین_امام پور_ مدیرعامل اتحادیه قطارهای شهری کشور گفت: دریافت حق عضویت از سازمان‌های قطارشهری کشور گرفته نمی‌شود.

حق عضویت از سازمان‌های قطارشهری کشور گرفته نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، اردشیر احمدزاده صبح امروز در نشست تخصصی کمیته‌های اتحادیه قطارشهری‌های کشور، اظهار داشت: در بحث بهره‌برداری و ساخت برای تحقق خواسته‌هایمان اصلاحاتی صورت پذیرفت تا زمینه لازم در این خصوص فراهم شود.

وی افزود: به دنبال گرفتن حق عضویت نیستیم و خوشبختانه تعامل خوبی هم با مجلس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بخش‌های فنی و برنامه‌ریز دولت داریم تا مراحل ساخت و بهره‌برداری خطوط قطارشهری در کنار هم رشد کنند.

مدیرعامل اتحادیه قطارهای شهری کشور خاطرنشان کرد: انتظاراتی که از یکایک مسئولان هست این است که در تمام مسائل مورد نیاز ورود پیدا کنند زیارا اتحادیه نیروی کافی ندارد، اما به حضور تک تک شما افتخار می‌کند و از مشورت‌ها، همکاری‌ها، مشاوره‌ها و راهنمایی‌هایتان استقبال می‌کند.

احمدزاده تصریح کرد: هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد مدیران عامل قطار شهری‌ها به اتحادیه مربوطه ارسال می‌شود تا دستاوردهای صورت گرفته در نشریه ملی قطار شهری منتشر شود.

وی تأکید کرد: نیازهای قطار شهری در دستور کار کمیته‌ها قرار گرفته و اتحادیه‌ها هم پیگیری لازم را در این خصوص خواهند داشت.

مدیرعامل اتحادیه قطارهای شهری کشور عنوان کرد: برخی شهرها خواستار دریافت غرفه در همایش‌ها شدند و اعلام می‌کنیم که تنها اجازه داده می‌شود که سالی دو نوبت قطارشهری‌ها در همایش‌های ریلی حضور پیدا کنند.

احمدزاده گفت: کمک‌ها و همفکری‌های خود را به قطار شهری اصفهان داشته باشید تا مشکلات مرتبط با میراث فرهنگی در مسیر خط ریلی قطاری شهری اصفهان برطرف شود و ممکن است که مشابه این شرایط در قم هم باشد و می‌خواهیم که در جهت رشد و توسعه خطوط ریلی درون‌شهری کشور همدلی خوبی میان همگان برقرار باشد.

*3 برنامه مهم در دستور کار کمیته خط و نقلیه اتحادیه قطارهای شهری کشور قرار گرفته است

علی اسکندری رئیس کمیته خط و نقلیه اتحادیه قطارهای شهری کشور اظهار داشت: در بخش تجهیزات وابستگی زیاد است و در بازدیدهای صورت گرفته معضلاتی دیده شده که در آن برخی از شرایط استاندارد رعایت نشده است.

وی افزود: در کشور ما اول کار شروع شده و همزمان بهره‌برداری می‌شود که این موضوع خسارات زیادی را تحمیل می‌کند و باید اجرای عملیات به صورت ابزار دقیق باشد، همانند موضوعی که در یک میلیارد تومان هزینه کرد به میزان 30 میلیارد تومان برداشت داشته است.

رئیس کمیته خط و نقلیه اتحادیه قطارهای شهری کشور خاطرنشان کرد: کمیته خط و نقلیه 3 بحث جمع‌آوری آیتم‌های ستاره‌دار دیده نشده، بررسی پکیج‌های مورد نیاز و توجه به استانداردهای نوین و به‌روز را در دستور کار خود قرار است.

*دو ایستگاه باقی‌مانده خط یک قطار شهری مشهد در 22 بهمن ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد

کیانوش کیامرز مدیرعامل سازمان قطارشهری مشهد اظهار داشت: 4 خط قطارشهری مشهد به طول 84 کیلومتر شمال به جنوب و شرق به غرب این شهر را به یکدیگر متصل می‌کند.

وی افزود: از سال 1379 مطالعات ابتدایی جهت ساخت خطوط ریلی درون‌شهری مشهد آغاز شد و عملیات اجرایی مسیر24 کیلومتری خط یک قطار شهری مشهد در سال 1380  آغاز شد و فاز نخست آن به طول 19.5 کیلومتر در خرداد ماه سال 1389 به بهره‌برداری رسید و در حال ساخت دو ایستگاه باقی‌مانده این خط تا فردوگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد هستیم که به مسافت 4.5 کیلومتر بوده و در 22 بهمن ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه قطارهای شهری کشور خاطرنشان کرد: عملیات ساخت خط 2 قطارشهری مشهد در دستور کار قرار گرفت و این پروژه ابتدا به صورت EPC بود که در سال 1392 از این حالت خارج شد و به صورت فهرست نهایی درآمد.

کیامرز تصریح کرد: احداث خط 2 قطار شهری مشهد از انتهای طبرسی تا بولوار شهید فکوری و به طول 14.5 کیلومتر است که قرار بود طی مدت 5 سال به بهره‍‌‌برداری برسد اما بنا به نواسناتی که در سال 1391 بود با تأخیر همراه شد.

مدیرعامل سازمان قطارشهری مشهد عنوان کرد: قطارهای خط 2 قطار شهری مشهد در حال ساخت است که 3 رام آن در فروردین ماه سال 1395 وارد مشهد می‌شود و این خط در خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تأکید کرد: ساخت خط 3 قطار شهری مشهد هم در دستور کار قرار گرفت و مراحل کلنگ زنی و آغاز به کار این خط در روز نیمه شعبان با حضور وزیر کشور اجرا شد و این خط به طول 28.5 کیلومتر بوده که شمال غربی مشهد را به شرق این شهر متصل می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطارشهری مشهد بیان کرد: خط 3 تفکیک سند شده و تست تونل‌ها و دیگر اقدامات لازم آن صورت پذیرفته است و تحویل پیمانکار داده شده است.

کیامرز گفت: خط 4 قطار شهری مشهد 17.5 کیلومتر بوده که مسیر خواجه‌ربیع را به جنوب شرق مشهد متصل می‌کند و برابر برنامه‌ریزی صورت گرفته تمام خطوط ریلی درون‌شهری مشهد تا سال 1410 به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: مدیران عامل قطارشهری‌ها بحث بودجه‌ها را دنبال کنند و بودجه دولت 1200 میلیارد تومان بوده که 200 میلیارد تومان آن رقم احداث مترو است که این مبلغ خیلی کم است و شهرداری مشهد و شورای اسلامی شهر مشهد با فروش اوراق مشارکت 500 میلیون تومانی در خط 2 و 500 میلیون تومانی در خط 3 اقدامی مؤثر در این زمینه داشتند و حالت خوبی برای پیشرفت دارد و ماهانه 40 میلیارد تومان درآمد مالی داریم.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه قطارهای شهری کشور عنوان کرد: از زمان تشکیل کارگروه‌های متروهای کشور اقدامات خوبی صورت پذیرفته و به دنبال ارائه یک خروجی قابل قبول و دستاوردی مطلوب هستیم.

*99.87 درصد سیستم اجرایی شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد منظم بوده است

قاسم طاهری مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد اظهار داشت: مترو جایگاه خود را در ایران پیدا کرده و در سه ماه آینده پنجمین سال بهره‌برداری قطار شهری مشهد به پایان می‌رسد و وارد ششمین سال فعالیت خود خواهد شد.

وی افزود: در 5 سال گذشته 140 میلیون مسافر جابه‌جا شده که به طور میانگین روزانه 130 هزار مسافر بوده است و 16 ساعت (6 صبح تا 10 شب) فعالیت این خط است و خدمات رسانی آن در سر فاصله زمانی 4.5 دقیقه‌ای صورت می‌پذیرد و از تغییر قطارها از سه واگنه به دو واگنه افزایش 30 درصدی آمار مسافران را داشتیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد عنوان کرد: 99.87 درصد سیستم اجرایی شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد منظم بوده و سالانه 12 مانور داخلی و برون سازمانی انجام می‌شود که در این راستا از تجربیات سازمان‌های بحران‌محور استفاده کردیم و 46 تجهیز راه مهندسی معکوس داشته‌ایم.

طاهری تصریح کرد: انعقاد 18 قرار داد مهندسی معکوس با سیاست بومی‌سازی از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده و تجهیزاتی در دست اقدام است که برخی از آنها به بهره‌برداری رسیده است.

وی تأکید کرد: با متروی تبریز، تهران و شیراز همکاری داشته‌ایم و ارتباط علمی خوبی با دانشگاه‌ها برقرار کردیم تا نیازهای این حوزه تأمین شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد المان‌های فرهنگی و مذهبی در دستور کار بود و در زمان افتتاح خط یک المان فرهنگی مذهبی مناسبی نداشتیم و از تمامی شهرهایی که در حال ساخت مترو هستند درخواست داریم تا که به این مهم از ابتدا توجه کنند.

طاهری گفت: 100 راهبر در خط یک قطار شهری مشهد داریم و 30 نفر از نیروهای حفاظت فیزیکی هم آموزش لازم را دیده‌اند تا در مواقع ضروری از آنها کمک بگیریم.

وی افزود: 70 تا 80 درصد کل تجهیزات باید به روزرسانی شود و اگر بودجه‌ها طبق هزینه تمام شده باشد نمی‌توان روی این موضوع کار کرد، البته این مهم در مشهد با مدیریت خوبی همراه بوده است.

*سیدمحمد شخص‌امام‌پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.