قدس آنلاین: معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور گفت: بازبینی سیاست‌ها برای تربیت معلمان و آموزش آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

بازبینی سیاست‌ها برای تربیت معلمان در دستور کار قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام علی عماد صبح امروز در  نهمین نشست آموزشی- ترویجی مدیران حوزه‌های علمیه و دبیران کمیته‌های استانی و ستادی همکاری‌ها، اظهار داشت: داشتن برنامه مشخص، نکته‌ای کلیدی درعرصه مدیریت است که می‌تواند عملکرد ما را به بهترین و کارآمدترین وجه مشخص کرده و ارتقا دهد.

وی هدف از این نشست را ارزیابی خود و عملکرد در حوزه علمیه و ارتباط آن با آموزش و پرورش دانست و افزود: پژوهش در حوزه همکاری‌ها آنگونه که باید و شاید صورت نپذیرفته؛  تاسیس رشته فلسفه تعلیم و تربیت می‌توانست زودتر از اینها انجام شود تا زمینه ارتقا را فراهم آورد.

عماد خاطرنشان کرد: برنامه شاخص کمی و کیفی برای ارزیابی موردی، برای ستاد لازم است زیرا باید از میزان رشد و ضعف آن آگاه شویم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در بیان اهداف عملیاتی این نشست، گفت: بازبینی سیاست‌ها با تأکید بر کارورزی و تطبیق با سطح شایستگی معلمان در سطح جهانی و توسعه ظرفیت پژوهش، نوآوری و مستند سازی تجربیات بومی از جمله موارد قابل تأمل است.

وی افزود: امیدواریم با کمک و همراهی آموزش و پرورش بتوانیم دغدغه‌های دین خود، بزرگان دین و دغدغه‌های رهبری را با برپایی مراسم مؤثر راه گشا باشیم.

*به پیوند میان خانه، مدرسه و مسجد توجه شود

حجت الاسلام  عبدالکریم فرحانی معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور، اظهار داشت: چشم جهان در زمانه امروز به جمهوری اسلامی ایران است، ایران می‌تواند با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد بسیاری از نیاز‌های خود را پاسخگو باشد.

وی افزود: تعامل میان حوزه و دانشگاه از سال 68 آغاز شده است؛ تأکید بر ارتباط قوی میان حوزه و آموزش و پرورش جزء سیاست‌هایی است که از سالیان گذشته به صورت جدی دنبال شده است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: اگر به پیوند میان خانه، مدرسه و مسجد توجه کنیم و این سه نهاد اثر گذار را با هم آشتی دهیم، دستاورد‌های زیادی از  اخلاقی و رفتاری حاصل می‌کنیم که برای جامعه مفید است.

فرحانی آموزش و پرورش را نهادی دانست که مولد پرورش انسان‌های سالم و پاک است و افزود: آموزش و پرورش که به طور جدی تمامی خانواده‌های این کشور را تحت الشعاع خود قرار داده، علاقه مند به سعادت این کشور است؛ روحانیون نیز به واسطه برقراری ارتباط نزدیکتر با جوانان بر آنند که بر تربیت جوان‌ها اثر مثبت بگذارند.

وی در بیان نکته‌ای قابل تامل گفت: برای ما نکته قابل تأمل این است که با توجه به اقداماتی که برای همگرایی هرچه بیشتر آموزش و پرورش و حوزه علمیه انجام داده‌ایم، چرا دستاورد جدی‌ای نداشته‌ایم؟

معاون آموزش و حوزه‌های علمیه کشور تعامل محتوایی و نرم افزاری را سبب ارتقا سطح موجود دانست و افزود: حوزه علمیه و آموزش و پرورش بایستی در پاسخ به نیاز‌های تربیتی با یکدیگر تعامل برقرار کنند تا جوانانی که چند سال از عمر خود را در این محیط می‌گذارند با تعالی دینی عجین شوند.

فرحانی افزود: پایه‌های تعامل محتوایی است، باید کارگروه‌های بنیادین، تخصصی و متولیان محتوایی پای کار آیند و پاسخ گویی به نیاز‌ها را عمق و جامعیت بخشند، در این صورت است که ما می‌توانیم دستاورد‌های خوبی را حاصل کنیم.

*2000 روحانی مؤثر در آموزش و پرورش فعالیت دارند

حجت الاسلام مجتبی ملکی مشاور وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: اصلاح دانشگاه‌ها زمانی آسان است که دستگاه‌های آموزشی متعهد، اهمیت ویژه‌ای را برای نوپایان که استقلال و آزادی کشور منوط به آنها بوده را قائل باشیم.

وی افزود: حوزه علمیه توانسته در عرصه‌های برون حوزوی همچون آموزش و پرورش حضور فعالی داشته باشد؛ مقام معظم رهبری این اخطار را به ما داده‌اند که دلمان را خوش نکنیم به کار‌هایی را که انجام می‌دهیم؛ این اقدامات اگرچه لازم است ولی کافی نیست.

ملکی آمار برپایی نماز جماعت در مدارس را خوب ارزیابی کرد ولی آن را کافی ندانست و اظهار داشت: رهبری به ما فرموده‌‌اند که مبادا از تحولی که آن را دنبال می‌کنیم منحرف شویم و کار‌ها را به حد صورت پذیرفتن بسنده کنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تحول را شروع حرکت دانست و خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش دانش آموزان را پس از 12 سال به جامعه تحویل می‌دهد لذا باید حیات طیبه که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است در مدارس محقق شود.

وی رشد طلاق، افزایش آمار معتادان، افزایش بزهکاری در جامعه و  تمکین نداشتن مردم از قانون را به واسطه نگرفتن تصمیمات صحیح در حوزه تعلیم و تربیت دانست و بیان کرد: امروزه وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی جای خانواده و آموزش و پرورش را گرفته است ولی این به این معنا نیست که ما دست از تلاش برداریم.

ملکی تصریح کرد: امروز آموزش و پرورش می‌تواند ادعا کند که با جامعه 13 میلیون دانش آموز و یک ملیون کار فرهنگی و به علاوه پدر و مادر‌ها که در جمع 40 ملیون می‌شوند، دست نیاز خود را به سمت همه مراکز آموزش و فرهنگی دراز کرده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گستره سند تحول بنیادین را سرتاسر ایران اسلامی دانست و گفت: ما در این نشست گردهم آمده‌ایم که برای تحقق سند تحول بنیادین، راه‌های مفید را ارائه و نسبت بدان بررسی و اجرا کنیم.

وی حوزه علمیه را در سال جاری قابل قیاس با حوزه علمیه 15 سال گذشته ندانست و خاطر نشان کرد: حوزه علمیه توانسته در بسیاری از حوزه‌ها پیشتاز باشد؛ روحانیون و طلاب توانسته‌اند در تعریف و ولید مخاطبان 6 الی 18 سال اقدامات خوبی را انجام دهند.

ملکی تعداد روحانیون مؤثر در کشور در حوزه آموزش را دو هزار نفر دانست و تأکید کرد: بخش عمده فعالیت این روحانیون که به صورت مستمر خدمت می‌کنند در مدارس امین است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش، این نهاد را تولید کننده علم ندانست و تصریح کرد: این بخش تولید کننده علم نیست بلکه توزیع کننده علم است؛ آموزش و پرورش این توان را دارد که ظرفیت‌ها را به فرآورده قابل عرضه در جامعه تبدیل کند.

وی اولویت نخست در مورد انجام امور را فعالیت‌های فرهنگی دانست و افزود: برای نهادینه کردن ایثار و شهادت، قانون گرایی و پرهیز از قانون گریزی باید فرهنگ در جامعه به واسطه آموزش و پرورش نهادینه شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.