معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در هفت ماه امسال ۸۷ هزار و ۸۳۵ تن کالا به ارزش ۷۹ میلیون و ۷۶۸ هزار دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی این استان به کشور تاجیکستان صادر شده است.

صدور ۸۷ هزار تن کالا از خراسان رضوی به تاجیکستان

به گزارش قدس آنلاین، ناصر بهزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عمده ترین اقلام صادراتی خراسان رضوی به تاجیکستان شامل رنگ، ورنی، پوشش ساختمانی، انواع نان، شیرینی و بیسکویت، کاشی و سرامیک، چای سیاه، تخم مرغ، لوله و شیلنگ، چسب، انواع لباس، رب گوجه فرنگی، مخمرهای فعال، پودر شیرخشک صنعتی، مصنوعات مواد پلاستیکی، آسفالت و سیمان سفید پرتلند می باشد.
وی اظهار کرد: کشور تاجیکستان بعد از افغانستان، ترکمنستان و عراق، چهارمین هدف صادراتی استان خراسان رضوی است.
وی گفت: خراسان رضوی حدود 800 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و ترکمنستان دارد و سهم عمده ای از صادرات ایران به کشورهای آسیای میانه مربوط به این استان می باشد.
بهزاد افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برای 10 کشور نخست هدف صادراتی استان هدفگذاری مشخصی انجام داده و وضعیت آن در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعتی، معدنی، مصالح ساختمانی و پوشاک مورد بررسی قرار گرفته است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به نتایج بررسی وضعیت تجاری استان با 10 کشور هدف صادراتی اظهار کرد: بر اساس آمار سال گذشته از هدفگذاری صادراتی در تاجیکستان و افغانستان 23 درصد عقب هستیم اما در مورد ترکمنستان 15 درصد، در مورد عراق 26 درصد و در مورد امارات متحده عربی 13درصد از برنامه هدفگذاری شده جلوتر هستیم.
وی گفت: برای جبران عقب ماندگی استان در صادرات، برگزاری نمایشگاه های اختصاصی کالای ایرانی با محوریت خراسان رضوی در کشورهای آسیای میانه و اروپایی از سال گذشته آغاز شده که از ابتدای امسال تاکنون پنج نمایشگاه در افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، هنگ کنگ و ایتالیا برگزار شده است.
بهزاد افزود: ششمین نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در سال جاری با محوریت خراسان رضوی از 30 آبان تا سوم آذر ماه با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و حضور 31 شرکت اقتصادی از این استان و سایر استانهای کشور در شهر دوشنبه کشور تاجیکستان برگزار می شود.
وی ادامه داد: این نمایشگاه در گروه های کالایی محصولات و صنایع غذایی، ماشین آلات و مصالح ساختمانی، انرژی، عمران و راه سازی، خدمات شهری، خدمات فنی و مهندسی و مخابراتی، حمل و نقل، لوازم خانگی، دکوراسیون، مصنوعات پلاستیکی، موکت و کفپوش، تجهیزات و خدمات پزشکی، دارویی و تجهیزات آزمایشگاهی، کشاورزی و ماشین آلات وابسته، الیاف و منسوجات مواد اولیه، محصولات آرایشی و بهداشتی، صنایع دستی و فرش برگزار می شود.
طی هفت ماه گذشته یک میلیون و 211 هزار تن کالا به ارزش 945 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.