وزیر ارتباطات گفت: با گسترش روابط میان دو کشور در زمینه ماهواره مخابراتی و ماهواره سنجش از راه دور با هم همکاری خواهیم داشت.

  همکاری ایران و روسیه در ساخت و پرتاب ماهواره

به گزارش قدس آنلاین، محمود واعظی در دیدار با معاون اول نخست وزیر فدراسیون روسیه اظهار کرد: پس از سه دهه که در روابط ایران و روسیه کار می‌کنم، در مقطعی نبوده که روابط در ابعاد مختلف، اینگونه با هم پیوند خورده و در حال گسترش باشد.

وی با تشکر از مقامات عالی رتبه فدراسیون روسیه برای تعامل و رایزنی مثبت در مذاکرات 1+5 گفت: مهمترین مسئله و بحران در منطقه موضوع رادیکالیسم و رفتار وحشیانه داعش در خاورمیانه و اروپا است.

او ادامه داد: خوشبختانه ایران و روسیه از مدت‌ها قبل به خطر داعش پی بردند و هم‌سویی، تعامل و همکاری که در رابطه با سوریه با یکدیگر داشته‌اند، نمونه‌ای از آن است که این همکاری، تأثیرات بسیار زیادی را در منطقه برای ایجاد صلح و آرامش، داشته است.

وزیر ارتباطات به گسترش روابط ایران و روسیه از لحاظ سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی اشاره کرد و افزود: هفته گذشته در مسکو کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برگزار شد و از نظر جمهوری اسلامی ایران، این کمیسیون عالی‌ترین مرجعی است که در روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و روسیه تصمیم‌گیری می‌کند.

واعظی تصریح کرد: در دو روز مذاکره با هیات 60 نفره در مسکو، ابعاد مختلف همکاری بررسی شد که خوشبختانه تفاهم بسیار خوبی بین دو طرف حاکم بود.

وی سه سطح همکاری با روسیه را تشریح کرد و افزود: همکاری یک ساله به عنوان کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، همکاری میان مدت بین  چهار تا پنج سال و همکاری راهبردی و دراز مدت برای 20 سال را در تصمیمات آینده روابط دو کشور ترسیم کرده‌ایم.

او اظهار کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که سفر آقای پوتین به ایران، فصل جدیدی در روابط میان دو کشور باشد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی  ایران و روسیه موجب شد تا اکثر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دو کشور، تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.

واعظی به توافق خط اعتباری 5 میلیارد دلاری اشاره کرد و گفت: در خط اعتباری 2 میلیارد یورویی نیز با هم به توافق رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: روسیه بازار بسیار بزرگی برای صادرات غیرنفتی است و حدود 19 قلم کالایی که در گذشته صادراتش به روسیه مشکل داشت با پایین آمدن تعرفه‌ها، مشکلات آنها برطرف شده است.

واعظی به 30 میلیارد دلار پروژه اشاره کرد و گفت: امیدواریم طی چهار تا پنج سال این پروژه‌ها در زمینه راه‌آهن، کشاورزی، برق، حمل‌و‌نقل، آب و پتروشیمی به نتیجه برسد.

وی به همکاری در زمینه ساخت ماهواره و پرتاب اشاره کرد و گفت: با گسترش روابط میان دو کشور در زمینه ماهواره مخابراتی و ماهواره سنجش از راه دور با هم همکاری خواهیم داشت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.