ایران و روسیه در راستای دلارزدایی، طی سه هفته آینده ارزهای ملی را جایگزین دلار می‌کنند.

ایران و روسیه ارزهای ملی را جایگزین دلار می‌کنند

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، ، یک مقام ایرانی اعلام کرد فرایند استفاده ایران و روسیه از پول ملی خود در مبادلات تجاری دوجانبه به زودی کامل خواهد شد و این کشورها ارزهای ملی را جایگزین دلار خواهند کرد.

بر اساس این گزارش مجتبی خسروتاج معاون وزیر بازرگانی ایران گفته است تغییر حالت ایران و روسیه و استفاده از پول های ملی در مبادلات تجاری طی دو یا سه هفته آینده و احتمالا پس از آنکه بانک مرکزی دو کشور آمادگی خود را اعلام کند اجرایی خواهد شد.

خسروتاج افزود: «اطمینان دارم که صرفنظر از تحریم ها ما باید به پول ملی خود تکیه کنیم. اجرای این روش در سیاست خارجی ما نیز در برابر برخی شرکا پر اهمیت است».

وی افزود: «جامعه تجاری همواره از بانک های مرکزی به سبب سرعت پایین فعالیت آنها در فراهم ساختن شرایط استفاده از پول ملی و ایجاد سامانه ای برای استفاده در شرایط سخت، انتقاد کرده است. ما و طرف روسی تلاش می کنیم بانک های مرکزی را برای سرعت دادن به این فرایند ترغیب کنیم».

خسروتاج افزود: «پس از آنکه بانک های مرکزی تصمیم های لازم را بگیرند و آماده شوند بقیه کارها بین دو تا سه هفته زمان خواهد برد».

معاون رئیس بانک مرکزی ایران اوایل نوامبر اعلام کرد این کشور استفاده از دلار آمریکا را در تراکنش های تجاری متوقف کرده و سرگرم بررسی توافقاتی با کشورهای مختلف در خصوص استفاده از ارزهای داخلی در معاملات تجاری است.

جریان دلارزدایی از تجارت جهانی مدتی است که بسیاری از کشورهای مهم آنرا دنبال می‌کنند؛ چین و روسیه به عنوان غول اقتصادی جهان از پیشتازان این اقدام بودند، این کشورها معتقدند با سلطه‌ای که دلار روی دیگر ارزها دارد جریان سود تجارت با دلار به سمت کشورهای صاحبان این نوع ارزها سرازیر می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.