شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳

این عمل بهترین کار و سرگرمی است

عبادت

قدس آنلاین: سرگرمی و پر کردن بهینه اوقات فراغت یکی از دغدغه های ما است تا بتوانیم به شیوه ای مطلوب از آن بهره مند شویم و جالب آنکه اسلام در این باره راهکاری اثرگذار و جالب دارد.

به گزارش قدس آنلاین، عبادت برترین کارها است و تا جایی اهمیت و ارزش دارد که خداوند متعال در قرآن به صراحت بیان می کند که خلق جن و انس برای عبادت او است؛ از این رو، در آموزه های روایی ما نیز بر این مسئله به شدت تصریح می شود.

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت شود؛ پس، دست در گردن آن آويزد و از صميم دل دوستش بدارد و با پيكر خود با آن در آميزد و خويشتن را وقف آن گرداند؛ پس چنين شخصى را باكى نباشد كه دنيايش به سختى گذرد يا به آسانى.»

همچنین، ایشان می فرمایند: «بهترين كار و سرگرمى عبادت است.»

امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «هر گاه خداوند بنده اى را دوست بدارد، نيكويى عبادت را در دل او افكند.»

و نیز از ایشان است که: «هيچ تقرّب جوينده اى، با چيزى چون عبادت خدا، به او نزديك نشد.»

جالب آنکه روایات آداب عبادت را نیز خاطرنشان کرده و کیفیت عبادت در پیشگاه الهی را بیان کرده اند.

رسول خدا (ص) می فرمایند: «خدا را بندگى كن و هيچ چيزى را شريك او مگردان و براى خدا چنان كار كن كه گويى او را مى بينى.»

همچنین، ایشان ی فرمایند: «احسان اين است كه خدا را چنان عبادت كنى كه گويى او را مى بينى؛ زيرا اگر تو او را نمى بينى، او كه تو را مى بيند.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «عبادت به سجود و ركوع نيست، بلكه به فرمانبرى از ديگران است؛ هر كه فرمان آفريده اى را كه مخالفِ فرمان آفريدگار است، اطاعت كند بى گمان او را عبادت كرده است.»

و نیز از ایشان است که: «برترين عبادت، شناخت خدا و فروتنى در برابر اوست.»

پيامبر خدا صلى (ص) می فرمایند: «هر كس آنچه را كه خداوند بر او واجب ساخته است به جاى آورد، در شمار عابدترين مردمان است.»

امام رضا (ع) فرموده اند: «عبادت به فراوانى روزه و نماز نيست، بلكه عبادت به بسيار انديشيدن در كار خدا است.»

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «عبادتِ توأم با حرام خوارى، چون ساختمانى است بر روى شن، و به قولى: بر روى آب.»

امام باقر (ع) نیز فرموده اند: «هر كه از چهار راه مالى به دست آورد، چهار چيز از او پذيرفته نشود: كسى كه از راه دزديدن غنايم يا ربا يا خيانت [در امانت] يا سرقت ، مالى به دست آورد، نه زكاتى از او پذيرفته مى شود، نه صدقه اى، نه حجّى و نه عمره اى.»

منابع:

کافی

تحف العقول

غررالحکم

میزان الحکمه

انتهای خبر/

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.