قدس آنلاین: معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در طرح تحول سلامت خدمات بستری پوشش خوبی داشت، اما خدمات دنداپزشکی غافل ماند و ۴ دهک جامعه از خدمات دندانپزشکی به علت قیمت‌های بالایش محروم هستند که زیبنده کشورمان نیست.

غفلت از دندانپزشکی در طرح تحول سلامت

به گزارش قدس آنلاین، محمد حاجی‌آقاجانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه اجلاس سراسری معاونان درمان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: در مدت یک سال از اجرای طرح تحول نظام سلامت اقدامات مؤثری در سراسر کشور صورت پذیرفت، اما نکته مهم این است که رسیدن به موفقیت‌ها کاری بزرگ بوده اما مسئله مهم‌تر از آن دشوارتر از حفظ آن است.

وی افزود: پس از پایش طرح تحول سلامت باید دقت کنیم که از خطوط قرمز عبور نکنیم و متعهد شویم که بیمار را برای خرید لوازم به خارج از بیمارستان هدایت نکنیم، اما متأسفانه در گزارشات رسیده همچون مشکل بیمه‌ها خبرهای ناخوشایندی دریافت شده و نباید اجازه دهیم که بیمار از بیمارستان خارج شود و به هیچ عنوان نباید عقب‌گردی در اجرای برنامه‌‍‌ها داشته باشیم.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه از اسفند ماه سال گذشته کار آغاز پروژه‌های ویژه آغاز شد، خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 15 مهر ماه ره به عنوان آخرین زمان برای آغاز و اجرای پروژه‌های 5 گانه اعلام کرده بود و طبق صحبت اعلام شده دانشگاه‌ها و دانشکده‌هایی که هنوز اجرا نکرده ‌اند توافق‌نامه‌شان ابطال شده و بودجه و امتیازاتشان هم در میان دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها تقسیم می‌شود.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هفته چهارم آذر ماه هزار تخت ICU در سراسر کشور به بهره‌‍برداری می‌رسد و تمامی این مجموعه‌ها باید تا زمان مقرر شده پروژه‌های خود را آماده افتتاح کنند.

حاجی‌آقاجانی گفت: بنا بوده که 16هزار قلم تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای از 6 نوع توسط مجموعه‌های درمانی خریداری شود و بودجه ویژه‌ای در این رابطه اختصاص داده شده که نباید در راه دیگری هزینه بشود، در همین رابطه تأمین 9 هزار قلم برعهده وزارتخانه بوده است.

وی افزود: در طرح تحول سلامت خدمات بستری پوشش خوبی داشت، اما خدمات دنداپزشکی غافل ماند و 4 دهک جامعه از خدمات دندانپزشکی به علت قیمت‌های بالایش محروم هستند که زیبنده کشورمان نیست؛ باید کلینک‌های دندانپزشکی راه‌اندازی بشود تا این 4 دهک با قیمت پائین بتوانند درمان شوند و در همین راستا 500 یونیت آماده می‌شود تا که در اختیار این قشر از جامعه قرار بگیرد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه زمان انتظار 6 تا 12 ساعته تعریف شده خدمات اورژانسی باید رعایت شود، عنوان کرد: گذشت از این زمان تخلف بوده و باید نیروهای درمانی خوبی در اورژانس‌ها جذب شوند، زیرا اورژانس جای نیروی طرحی و قراردادی نیست، بلکه باید نیرویی ماهر و حرفه‌ای در این بخش حاضر باشد.

حاجی‌آقاجانی گفت: اورژانس تافه جدا بافته است و باید نگاه به اورژانس و پرداختی‌های این بخش هم متفاوت باشد تا بهترین‌ها جذب شود و انگیزه رقابت هم ایجاد شود.

وی تأکید کرد: در برنامه زایمان طبیعی عملکرد صورت گرفته بهتر از گذشته بوده و در این رابطه 30 مرکز خصوصی متخلف از 9 دانشگاه جریمه شدند و در این راستا به طور جد با متخلفان برخورد می‌شود، زیرا در حق مردم ظلم کرده‌اند و باید معادل یک درجه کاهش اعتبار بخشی جریمه شوند و باید آمار سزارین در کشور کاهش یابد و از 80 درصد به 20 درصد برسد؛ همچنین متعهد شدیم که بخشی از هزینه‌های ناباروری را پرداخت کنیم تا به عنوان یکی از برنامه‌های مهم و جدید طرح تحول سلامت اجرایی شود.

وی افزود: برای بیماران خارجی و توریست‌ها طرح گردشگری سلامت اجرایی شده که بسته‌های اعتبار بخشی آن نیز پیگیری شده و در چند روز آینده اباغ می‌شود و مراکزی که داوطلب اجرای این طرح هستند از ابتدای سال آینده طرح گردشگری سلامت را اجرا می‌کنند.

حاجی‌آقاجانی گفت: 75 دانشگاه که شامل 70 درصد بیمارستان‌ها است پرداختی مبتنی بر عملکرد دارند و درمان بیماری‌های غیرواگیر را باجدیت پیگیری می‌کنند؛ همچنین اعلام شده که کارانه پرسنل اورژانس 115 هم همزمان پرداخت شود، زیرا اورژانس پیشانی درمان بوده است.

وی افزود: در ایام اربعین حسینی شاهد حضور پروشور زائران پیاده امام حسین(ع) در کربلای معلی هستیم و در این راستا پرسنل درمانی استان‌های مرزی آمادگی لازم را جهت خدمات‌رسانی شایسته به زائران حسینی را دارند.

*معوقه 7 تا 8 ماهه بیمه‌ها نارضایتی‌ها خوشایند نیست

مصطفی مهرابی‌بهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: یک سال و نیم پرتلاش و پرکاری را پشت‌سر گذاشتیم و خوشحالیم که مردم و بیماران از عملکردمان راضی هستند و حفاظت‌های خوبی از بیماران انجام شده است.

وی افزود: بیمارستان‌ها پس از اجرای طرح تحول سلامت در حد قابل قبول هستند و در گذشته استانداران، فرمانداران و امامان جمعه نامه‌ای جهت تخفیف می‌دادند، اما دیگر به دلیل حمایت‌های مالی طرح تحول سلامت و کاهش هزینه‌های مردم دیگر این کار انجام نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در گذشته مردم چک و سفته وثیقه می‌گذاشتند، گفت: اکنون دیگر این کار انجام نمی‌شود و مشکلات این حوزه کاهش یافته و پرداختی به همکاران هم زیاد شده، هرچند که هنوز نارضایتی‌هایی وجود دارد.

مهرابی‌بهار تصریح کرد: عامل بیشتر نارضایتی‌ها مربوط به برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده و کسی که در گذشته وزارتخانه را اداره می‌کرده معتقد است که درآمد پزشکان ده‌ها برابر شده، در صورتیکه در مشهد تنها 40 درصد حقوق‌ها پرداخت شده است.

وی تأکید کرد: وقتی اعلام می‌شود درآمد پزشکان 10 برابر شده موجب نارضایتی سایر پرسنل می‌شود و روی عملکردشان هم تأثیرگذار بوده، موضوعی که به واقع یک چالش جدی است؛ همچنین از سویی دیگر دریافتی بیمارستان‌ها کم شده و در گذشته 35 درصد بود و از سویی دیگر نیز باید تجهیزات لازم و مورد نیاز خریداری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به معوقات بیمه‌ها گفت: بیمه‌ها 7 تا 8 ماه معوقه دارند و این موضوعات دست به دست هم داده تا نارضایتی‌ها به‌وجود آید و منابع محدود و تقاضاها نامحدود است.

 

*سیدمحمد شخص‌امام‌پور

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.