گروه جامعه / محمد رضایی - اگر مشکلات تحریم نبود امروز یکی از بهترین برندهای دارویی جهان بودیم. امروز، امکان تولید ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز در کشور فراهم است، اما فقط۵۰ درصد داروهای بیماران در ایران تولید می شود.

اکسیری  برای صنعت داروسازی

این عبارات چکیده ساعت‌ها مصاحبه مسؤولان دارویی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، اما واقعیت این است که اگر چه در بحث تولید علم دراین حوزه گام‌هایی برداشته شده، هنوز مشکلات زیرساختی درصنعت داروسازی جامعه هدف را آزار می‌دهد و برای حل این نارسایی‌ها باید عزم ملی ایجاد شود.

 

  داروسازی یا دارو فروشی؟!

دکتر«رهبر مژدهی آذر»، رئیس انجمن داروسازان ایران معتقد است: در طرح تحول به مشکلات داروسازان توجه شده، اما نه به عنوان یک شخصیت صاحبنظر، تولیدکننده و داروساز، بلکه نقش داروساز به عنوان دارو فروش تنزل یافته و این اصلا پذیرفتنی نیست.

وی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: وجود سیاست‌های نادرست در کنار نگاه سطحی برخی مسؤولان، نقش و جایگاه داروساز را با افول روبه رو ساخته و با توجه به اینکه ارایه خدمات و مراقبت‌های دارویی و ارتقای سطح سلامت جامعه به واسطه بهره‌مندی از توان علمی داروسازان میسر است،‌ اما نقش این افراد تا حد یک تهیه‌کننده و فروشنده دارو کاهش داده شده است.

مقام عالی انجمن داروسازان ایران همچنین بیان می‌کند: در طرح تحول سلامت جایگاه داروسازان مناسب و تعریف شده نیست و باید برای رسیدن به مرحله ایده آل و «برند» شدن در تولید دارو تحول لازم در آموزش دانشکده‌های داروسازی بر اساس نیاز‌های روز و استانداردهای علمی جهان صورت گیرد.

دکتر مژدهی آذر در ادامه بر روزآمدسازی دانش دارو سازی کشور تاکید کرده و خاطرنشان می‌کند: آموزش‌های دهه‌های گذشته نمی‌تواند کارساز باشد و با هدف متحول شدن آموزش دانشکده‌های داروسازی باید تلاش کرد و برای استانداردسازی این صنعت مهم و حیاتی علم داروسازی نیز باید کاربردی شود تا بتوانیم پاسخگوی نیاز امروز و آینده کشور باشیم.

رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به مشکلات شغلی اعضای جامعه هدف یادآور می‌شود: گرچه دانش آموختگان رشته داروسازی جذب داروخانه‌ها می‌شوند، اما این کافی نیست و باید با توجه به افزایش دانشجویان این رشته زیر ساخت‌های شغلی و حرفه‌ای و اشتغالزایی این افراد مد نظر قرار گیرد.

به باور وی، جایگاه داروسازان در طرح تحول سلامت و نیز در ماموریت‌های وزارت بهداشت مناسب نیست وباید در این زمینه بازنگری شود، زیرا هم اکنون بسیاری از همکاران داروساز ما در شهرستان‌ها با اینکه بیشترین تلاششان برای رفع نیاز بیماران است، در تأمین معاش خود با مشکل مواجهند و شغل دوم یا سوم آن‌ها داروسازی است!

 

   فراموشی طرح تحول از داروسازی

دکتر«ابوالفضل جعفری»، عضو تعاونی داروسازان کشور و پژوهشگر حوزه دارو‌های بیوتکنولوژی است. او معتقد است، باید در یک طرح جامع سلامت محور همه ارکان آن نظام مورد توجه باشند تا نتیجه لازم به دست آید، اما جامعه داروسازان کشور مانند برخی گروه‌های مرتبط با تیم پزشکی در طرح تحول نظام سلامت به فراموشی سپرده شده‌اند.

وی در گفت و گو با خبرنگارما، وظایف داروسازان را پر مشغله و حساس می داند و می گوید: مسؤولیت‌های کلیدی این افراد در بحث درمان در طرح تحول باید مورد توجه واقع شود، ولی برخی افراد با دخالت در تعرفه گذاری، مخالفت با حق فنی و بی‌اثر جلوه دادن مسؤولیت‌های فنی آنان در وزارت بهداشت، سعی می‌کنند آن‌ها را نادیده بگیرند.

این پژوهشگر حوزه داروسازی بیان می‌کند: اگر درپژوهش تا کنون توانسته‌ایم حرفی برای گفتن داشته باشیم باهم‌افزایی داروسازان، شرکت‌های تولیدی و دانشگاه‌های مرتبط با دارو بوده واگر این همکاری‌ها با توجه به پایان تحریم‌ها هدفمند شود می‌توان به «برند» شدن داروی ایرانی امیدوار بود، اما با شرایط کنونی چنین آرمانی دست نیافتنی است.

به باور دکتر جعفری، صنعت داروسازی در کشورهای پیشرفته جزو صنایع با حاشیه سود ناخالص بالا محسوب می‌شود و شرکت‌های دارویی ارزش افزوده بالایی نیز تولید می‌کنند –که به همین خاطر این صنعت از نظر ارزش بازار جزو 10 صنعت بر‌تر بازار بورس به شمار می‌آید-اما در کشور ما این جایگاه اصلا تعریف خودش را ندارد.

این پژوهشگر حوزه دارو‌های بیوتکنولوژی یادآور می‌شود: مردم در هر شرایطی به دارو نیاز دارند و صنعت دارو از جمله صنایعی است که به دلیل نیاز مبرم مردم، باید با حمایت دولت از تأثیر برخی ریسک‌های صنایع تولیدی خارج شود و یا تأثیرهای اقتصادی و مواد اولیه آن بر این صنعت حیاتی کمتر از سایر صنایع باشد.

   مالیات بر ارزش افزوده داروسازی

استاد یار دانشکده داروسازی دانشگاه تهران و متخصص داروسازی به خبرنگار ما می‌گوید: از مهم‌ترین مشکلات داروخانه‌ها مساله مالیات است که بدون ضابطه اظهارنامه‌ها از سوی دارایی به داروسازان تحمیل می‌شود و خبری از قانون‌گرایی و عدالت مالیاتی مشاغل وجود ندارد.

دکتر «سمیه پوریزدیان»،  با تأکید بر لزوم کامل اجرای قوانین در بحث صدور مجوزهای داروخانه‌ها و نیز اخذ مالیات‌های شغلی به صورت عادلانه یادآور می‌شود: با بی‌توجهی وزارت بهداشت درکتاب «ارزش‌گذاری مشاغل ایران» تا سال گذشته نامی از صنف داروسازان نبود و با پیگیری انجمن قرار شد صفحه‌ای به دارو اختصاص یابد.  به گفته این عضو انجمن داروسازان، همه این بی‌مهری‌ها در حالی است که در سایر کشور‌ها چندین مبحث و محور مهم از این کتاب به داروسازی اختصاص دارد، ولی در ایران فقط زمانی که بحث مالیات بر ارزش افزوده به میان می‌آید داروسازان مطرح می‌شوند.

دکتر پوریزدیان در باره مشکلات مهم داروسازان بیان می‌کند: کم توجهی به پژوهش برای ساخت داروهای جدید، کم دقتی درکیفیت برخی داروهای وارداتی و نادیده گرفتن حق مسؤولیت فنی ارایه داروهای تجویزی پزشکان برای داروسازان در نظام سلامت از مشکلاتی هستند که باید در این زمینه تجدید نظر شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.