قدس آنلاین - ایلام: سرپرست هیئت کاوش منطقه هلیلان گفت: شمار زیادی از مکان‌های مربوط به ادوار پارینه ‌سنگی و فرا پارینه ‌سنگی در ناحیه هلیلان در حاشیه رودخانه سیمره در شمال شرق ایلام کشف شد.

کشف مکان های فرا پارینه سنگی در هلیلان

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، داود داودی با بیان اینکه کاوش های متعددی در منطقه هلیلان (از توابع شهرستان چرداول استان ایلام) صورت گرفته است، اظهارداشت: مهم‌ترین اهداف بررسی‌های کاوشگران، شناسایی محوطه‌های پارینه‌سنگی در ارتباط با خصوصیات توپوگرافی هر محوطه، محیط پیرامون و آسیب‌شناسی محوطه است.

وی با اشاره به اینکه این کاوش‌ها در واقع بازنگری بررسی‌های صورت گرفته توسط تیم دانمارکی به سرپرستی پدر موتنسن در دو دهه آخر پیش از انقلاب است، افزود: تعریف کاربری محوطه‌های پارینه‌سنگی، گونه‌شناسی و طبقه‌بندی مصنوعات سنگی، گاه‌نگاری نسبی منطقه در ارتباط با فازهای مختلف دوره پارینه‌سنگی، تهیه نقشه پارینه‌سنگی منطقه و بررسی میزان اهمیت دوره پارینه‌سنگی هلیلان نسبت به پارینه‌سنگی ایران و غرب آسیا از دیگر اهداف این مطالعات بوده که نتایج مهمی را در پی داشته است.

گفتنی است بررسی‌های هیئت دانمارکی در پیش از انقلاب منجر به کشف و معرفی 24 مکان پارینه‌سنگی در این ناحیه شد. این هیئت در غارهای مرگرگه لان و مر روس اقدام به گمانه‌زنی کرد.

در سال‌های 91 و 92 هیئتی به سرپرستی داود داودی ضمن بازدید از محوطه‌های پارینه‌سنگی هلیلان به نتایجی متفاوت با آنچه دانمارکی‌ها به دست آورده بودند، دست یافت که نتایج این تحقیقات را در مقالات بین‌المللی منتشر کرد.

مجوز کاوش در منطقه هلیلان توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در آبان ماه 94 صادر شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.