وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه درمسکن مهر، مسکن به عنوان کالایی بود که انسان در آن انبار می‌شد، گفت: عده‌ای دنبال این هستند که طرح‌های خانه برانداز و شهر برانداز مانند مسکن مهر را اجرایی کنند.

آخوندی: مسکن مهر طرح «شهر برانداز» بود

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با بیان اینکه نهادهای مالی و نهادهای حکمروایی شهری باید ایجاد شود، افزود: در حال حاضر وضعیت مسکن در شرایط پیچیده‌ای است که توزیع ناعادلانه جمعیت در شهرها، امنیت مالی را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از جمعیت شهری تنها در چند شهر متمرکز شده؛ به طوری که تعداد شهرهای بالای هزار نفر در کشور کمتر از هفت شهر است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مابقی شهرها کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت دارند، اظهارداشت: این در حالی است که همواره در طرح آمایش سرزمین در توزیع عادلانه جمعیت برنامه‌ریزی شده است، اما می‌بینیم که ایران از کشورهایی است که نبود عدالت شهری در آن بسیار برجسته است.

آخوندی با اعلام اینکه در شمال تهران  مسکن بسیار گرانقیمت و در جنوب آن با کیفیت‌های پایین شهری و زندگی مواجهیم، گفت: مدت زمان تملک ساختمان برای اقشار کم درآمد از ۲۰ سال هم تجاوز نمی‌کند و در حال حاضر مدت زمان تملک ساختمان در ایران به طور متوسط ۱۲ سال است.

وی با تاکید بر اینکه برای اقشار کم درآمد با وضعیت حقوق‌های پرداختی امروز، این مدت زمان بسیار طولانی می‌شود، گفت: تمامی این اتفاقات در شرایط اقتصادی رکود تورمی شدید ایجاد می‌شود، در حالی که تورم کنترل شده اما رکود با سختی باقی مانده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید برای ناتوانی نهادهای مالی در پرداخت وام و ضعف قدرت پس‌انداز در حوزه مسکن اندیشه کرد، افزود: خلاصه کردن مسکن به هر چهار دیواری در هر بیابانی، مانند کالایی کردن مسکن است و ساخت مسکن در هر جغرافیایی مانند این است که انسان را انبار کنیم.

آخوندی ادامه داد: بزرگترین مشکل در بخش برنامه‌ریزی مسکن مربوط به دولت‌های گذشته است که مسکن را کالایی کرده و انسان را در هر بیابانی انبار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر همه موضوعات را به عدد و رقم تبدیل کنیم، خطری جدی برای زندگی انسان محسوب می‌شود، اظهار داشت: در بازدیدهایی که از کشورهای سوسیالیستی مانند چین و روسیه داشتم، کالایی کردن انسان در بخش مسکن تا این حد که در مسکن مهر است، افراطی نبود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دولت گذشته به شکل افراطی کالایی کردن انسان را با اجرای مسکن مهر انجام داد، افزود: عده‌ای به دنبال این هستند که با گرایش‌های عوام‌پسندانه و پوپولیستی، طرح‌های خانه برانداز و شهربرانداز مانند مسکن مهر را اجرایی کنند.

وی افزود: شهرفروشی و تراکم‌فروشی از سوی شهرداری‌ها نمونه دیگری از مشکلات بخش مسکن است که می‌بینیم تهران را به کارگاه بی‌پایان و بی‌هدف ساخت و ساز تبدیل کرد.

آخوندی این موضوع را منجر به سوداگرایی محض دانست و اظهار داشت: نمی‌دانیم این حجم از ساخت و ساز چه میزان رفاه را برای مردم به دنبال خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اقدام‌های افراطی‌گرایانه در مدیریت شهری، افزود: اجرای مسکن مهر اقدام چپ‌گرایانه و موضوع دیگر فروش شهر و آینده نسل‌ها بود که درواقع با فروش شهر، حق نفس کشیدن از مردم گرفته شد؛ به طوری که در حال حاضر هیچ‌کس احساس تعلق به تهران ندارد.

وی ادامه داد: در بخش مسکن با دو معادله دهه ۶۰ که محور آن شهرفروشی است و دهه ۹۰ که محور آن مداخله دولت در زندگی خصوصی مردم است، مواجه شده‌ایم که هر دو مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است.

آخوندی با بیان اینکه نمی‌توان تحرک را از حوزه مدیریت شهری‌ و شهرسازی تفکیک کرد، اظهار داشت: از ۵۰ سال گذشته نگران گسترش تهران هستند، اما زمانی می‌توانیم موضوع ساخت و طراحی شهرهای جدید را مطرح کنیم که فکری هم برای تحرک و جابجایی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از ۵۵ میلیون نفر جمعیت شهری، ۱۸ میلیون در وضعیت نامطلوب سکونت دارند، گفت: اگر مسکن مهر اجرایی شود، پس به طور حتم جمعیت ساکنانی که در شرایط و کیفیت نامطلوب زندگی می‌کنند، افزایش می‌یابد.

وی با انتقاد از اینکه نمی‌توان از راه‌حل‌های ساده‌انگارانه و دوپینگی برای شرایط حال حاضر مسکن استفاده کرد، افزود: برای عبور از شرایط بحرانی، نیاز به راهکارهای ساختاری و نهادهایی برای بازار مسکن داریم و معتقدم باید نهادهای مالی جدیدی ایجاد شود تا شهرهای جدید از طریق تامین مالی به روش‌های مدیریت دارایی و مدل‌های جدید اقتصادی مانند تاسیس انواع صندوق‌ها ایجاد شود.

آخوندی با اعلام اینکه هنوز صندوق تضمین کیفیت در بخش مسکن وجود ندارد، اظهار داشت: در بخش مسکن نیاز به نهادهای تضمین کیفیت داریم و معتقدم نهادهای مالی باید پروژه محور و بازارمحور باشند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بخش مسکن در شرایط رکود بسیار شدید است و از سوی دیگر مسکن می‌تواند بزرگترین محور خروج از رکود باشد، گفت: پس از تحویل دولت دهم، باید وضعیت فوق‌العاده اعلام کردیم زیرا تمام شاخص‌های خرد و کلان اقتصادی وضعیت فوق‌العاده را نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: در بخش نیاز مصرفی و واقعی مسکن با کمبود عرضه مواجهیم و عده‌ای از اقتصاددنان معتقدند مسکن نمی‌تواند پیشران اقتصاد باشد زیرا مازاد عرضه دارد، این در حالی است در بخش نیاز مصرفی ما با کمبود عرضه مواجهیم.

آخوندی با اعلام اینکه مسکن وابسته به زمین است و نمی‌توان آن را کالای همگن و یکسان دانست، اظهار داشت: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی ظرفیت‌های اقتصادی دارد اما این دارایی‌ها قدرت نقدشوندگی فوری ندارند بنابراین به واسطه‌های مالی نیاز داریم تا این ظرفیت ها را به دارایی تبدیل کنند.

وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد که مداخله دولت باید به صورت محدود و نه به طور مستقیم در پروژه‌ها بلکه به شکل نهادسازی باشد و اظهار داشت: در شرایط رکود، تحرک با نهاد توسعه‌ای امکانپذیر است و معتقدم باید نهاد توسعه‌ای مانند بانک توسعه مسکن یا بانک توسعه حمل و نقل یا توسعه ساختمان تاسیس شود.

وی با اعلام اینکه قیمت زمین در تهران یک شبه به ۱۵ میلیون تومان در هر مترمربع رسید، گفت: طبق اطلاعات بدست آمده ۶۵ درصد منابع شهرداری از محل فروش عوارض ساختمانی است که این اصطلاحی محترم برای شهرفروشی به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شهرداری باید از محل خدمات عرضه شده به ساکنان و شهروندان تامین شود، گفت: همانطور که در دو سال گذشته توانستیم جلوی سوداگری بازار مسکن را بگیریم و نرخ تورم مسکن در حال حاضر از نرخ تورم عمومی کمتر است، گفت: اگر راهکارها و برنامه‌هایی برای کنترل تورم مسکن نوشته باشیم، به طور حتم قیمت زمین و خانه‌های کلنگی افزایش پیدا می‌کرد.

آخوندی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در برابر پرسش رسانه‌ها درباره سیاست‌های مسکن در تهران با اغراض سیاسی پاسخ می‌دهند، گفت: معتقدم باید با مردم صادق بود و شفاف صحبت کرد، قرار نیست جمعیت ۸.۶ میلیون نفری که با احتساب حاشیه‌های آن به ۱۴ میلیون می‌رسد را افزایش دهیم و تهران را بزرگتر کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حقگو IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    2 0
    آخه بي انصافها اگر همون مسکن مهر نبود که الان قيمت خانه و اجاره خانه سر به فلک ميکشيد و عمرا اگر اين هزاران نفري که صاحب خانه شدند، خانه دار مي‌‌شدند. البته درست مي‌ گوييد، طرح مسکن مهر، براي سرمايه داران و مفت خوران و رانتخواران و زمين خواران خانه برانداز، بلکه خانمانسوز بود. که خدا دودمان هر چه ظالم و حق مردم خور هست را ريشه کن کند.