عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مبلغ ۲۵ میلیون تومانی که جهت خرید خودرو اختصاص داده شده بود چرا جهت وام ازدواج اختصاص داده نشد؟

انتقاد نمایندگان از سود بالای بانک مرکزی

به گزارش قدس آنلاین، روح‌الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه این کمیسیون اظهار داشت: این جلسه با حضور آقای کمیجانی معاون بانک مرکزی، افخمی معاون توسعه تجارت همچنین معاون وزیر صنایع و نیز صالحی معاون تولید و اقتصاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجموعه‌ای از بخش توسعه برگزار شد.
 وی افزود: در جلسه امروز در رابطه با وضعیت صنعت کل کشور به ویژه در حوزه خودروسازی مباحثی مطرح شد.
 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در همین رابطه تصریح کرد: بحث 25 میلیون وامی که برای خودرو اختصاص داده شده نیز مطرح شد که این به گفته مسئولان این مقدار می‌تواند اثراتی را در رونق خودروسازی و حل مشکلات قطعه‌سازان داشته باشد.
 عباسپور همچنین خاطرنشان کرد: در این زمینه بانک مرکزی مباحثی مطرح و عنوان کرد که در مجموع سال 93 رشد یک درصدی داشته و از رکود منفی 6 درصد خارج شدیم ولی دوباره دچار رکود شدیم که نمایندگان این مسئله را قبول نکرده و گفتند که از ابتدا هم رکود وجود داشته و در این دولت ما هیچ رشدی ندیدیم به ویژه اکنون که در رکود مطلق به سر می‌بریم.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود به کمپین تشکیل شده خرید خودروی صفر ممنوع اشاره کرد و ادامه داد: این بحث نیز در بین نمایندگان و اعضا مطرح شد که عده‌ای نظر داشتند کمپینی تشکیل نشده بلکه مردم در انتظار کاهش قیمت خودرو بودند که با توجه به اینکه دولت برای اینکه بتواند مردم را با برجام و توافق همراه کند وعده‌های پس از توافق و برجام را داده بودند لذا مردم خودرو نمی‌خریدند و در شرایطی که وعده داده شده بود مردم در این شرایط انتظار داشتند خودرو را ارزان‌تر و با کیفیت بخرند.
 عباسپور در ادامه همین مطلب یادآور شد: همچنین به دلیل اینکه کیفیت خودرو پایین است مردم نگران هستند و قیمت تمام شده آن بالا است لذا مردم برای خرید این خودرو نگران هستند همچنین برخی معتقد بودند که این 25 میلیون تومان یک حرکت بر اساس برنامه مدون و پایداری که بتواند خودروسازی و قطعه‌سازان را از شرایط بحران فعلی و رکود خارج کند، نیست.
 این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: نظر نمایندگان در این زمینه این بود که مبلغ وامی که جهت خرید خودرو اختصاص داده شد بهتر بود برای بدهی خودروسازان بزرگ یا قطعه‌سازی داده شود چرا که قطعه‌سازان در وضعیت خوبی نیستند و شدیداً گرفتار مشکلات مالی هستند.
 وی به دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه پرداخت و عنوان کرد: نظر برخی نمایندگان و آقای بیاتیان بر این بود که اگر قرار است از رکود خارج شویم مصوبات مجلس که سال 93 تصویب شد و 20 درصد بودجه مربوط به آن برای تولید و 10 درصد این مقدار جهت استفاده در موارد صنعت بود تخصیص داده نشده است همچنین 10 هزار میلیارد از محل یارانه‌ها نیز پرداخت نشده است؛ 5 میلیاردی که امسال باید به حوزه صنعت اختصاص داده می‌شد نیز پرداخت نشده است.
 عباسپور با اشاره به اینکه شرایط برای دریافت وام و تسهیلات اصلاً مناسب نیست تأکید کرد: آقای کمیجانی در این رابطه گفت «کاهش سود بانکی از 30 درصد به 26 درصد رسیده است» در صورتی که شرایط نظام بانکی همان است و بانک‌های خصوصی سودهای توافقی می‌گیرند که این سودها سبب شکست بانک‌های دولتی می‌شود مگر اینکه بانک‌های دولتی هم در رقابت با آنها آمده و برای سرمایه‌گذارانی که سپرده دارند سود بیشتری قائل شود.
 وی در خاتمه به جمع‌بندی مباحث این کمیسیون پرداخت و گفت: آقای افخمی در این باره عنوان کرد که این مقدار پولی که جهت خرید خودرو تخصیص داده شده تأثیر خوبی بر خودروسازی داشته است ولی نمایندگان در مقابل عنوان کردند چرا این مقدار جهت وام ازدواج تخصیص داده نشده است در مجموع نمایندگان نسبت به امور بانک مرکزی اعتراض داشتند و نظرشان بر این بود که سود بانکی بالاست و به دیگر موارد و مشکلات موجود در بانک مرکزی را نیز مورد بحث و اعتراض قرار داده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.