قدس آنلاین: ابوالجارود گويد: به امام باقر (ع) عرض كردم: هنگامى كه قائم اهل بيت (ع) (يعنى امام حاضر) درگذشت، كسى كه پس از او است به چه وسيله شناخته مى‏ شود؟...

 ظاهر و رفتار امام مهدی(عج) بعد از ظهور!

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به آنکه مردم همواره برای پذیرش امری نشانه ای می خواهند و در این میان غرض ورزان نیز می کوشند کارشکنی کنند به ویژه وقتی پای مسئله ای در حد و اندازه مهدویت در میان باشد، ائمه اطهار (ع) در روایات متعدد نشانه های ظاهری، رفتاری و کرداری امام عصر (عج) را بعد از ظهور بیان کرده اند تا امت در شناخت آن حضرت (عج) دچار مشکل نشود.

ابو الجارود زياد بن منذر گويد: امام باقر (ع) فرموده اند: «هنگامى كه قائم عليه السّلام ظهور كند با پرچم رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و انگشترى سليمان و سنگ و عصاى موسى ظهور خواهد كرد، سپس منادى خود را دستور مى ‏دهد و او ندا در مى ‏دهد كه: توجّه كنيد هيچ كس از شما هرگز غذا و آشاميدنى و علوفه به همراه برندارد، و ياران او خواهند گفت: حتما او مى‏خواهد كه ما و چهارپايانمان را از گرسنگى و تشنگى هلاك كند، پس او حركت مى‏كند و آنان به دنبالش به راه مى ‏افتند، پس نخستين منزلى كه در آن فرود مى‏آيند ضربه‏اى به سنگ مى‏زند و خوراك و آشاميدنى و علوفه از آن به بيرون جريان مى‏ يابد، آنان و چهارپايانشان مى‏خورند و مى‏آشامند تا اينكه در نجف بيرون كوفه فرود مى‏آيند».

همچنین، ابوالجارود گويد: به امام باقر (ع) عرض كردم: هنگامى كه قائم اهل بيت (ع) (يعنى امام حاضر) درگذشت، كسى كه پس از او است به چه وسيله شناخته مى‏شود؟

حضرت باقر (ع) فرمودند: «با راهنمائى و كم سخنى و وقار، و اقرار آل محمّد (ص) به برترى او، و از ميان مشرق و مغرب (يعنى در همه دنيا) چيزى از او پرسيده نمى‏ شود مگر اينكه پاسخ مى‏ گويد».

و حمران بن أعين از امام باقر (ع) روايت كرده كه آن حضرت (ع) فرمودkn: «گوئى من اين دين شما را چنان مى‏بينم كه پيوسته در حالى كه در خون خويش دست و پا مى‏زند در حركت است (با پيكر به خون كشيده كه به خاطر وارد شدن ضربه‏ ها و جايگزينى بدعت ها به جاى سنت ها، زخمى از ميان شما بيرون رفته و از دسترس شما خارج شده است) و هيچ كس آن را به شما باز نمى‏گرداند مگر مردى از ما خاندان، پس در هر سالى دو نوبت به شما بخشش خواهد كرد و در هر ماه دو نوبت روزى به شما خواهد داد، در دوران او شما از حكمت برخوردار مى‏شويد تا آنجا كه يك زن در خانه خود برابر كتاب خداى تعالى و روش پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله (همچون مجتهد با استنباط شخصى) به انجام تكاليف شرعى خود پردازد».

مفضل گويد: شنيدم امام صادق (ع) مى‏ فرمايند: «همانا صاحب اين امر را خانه‏اى است كه بدان «خانه حمد» گويند، در آنجا چراغى است كه روشنى مى‏ بخشد و از آن هنگام كه (صاحب امر) زاده شده تا روزى كه با شمشير قيام كند خاموش نخواهد شد».

همچنین روایات درباره آنچه حضرت بقیه الله الاعظم (عج) به وسیله آن شناخته می شود تصریحاتی دارند.

برای مثال حارث بن مغيره نصرى گويد: به امام صادق (ع) عرض كردم: امام (عج) با چه نشانه‏ اى شناخته مى ‏شود؟ فرمودند: «به آرامش و وقار.»، عرض كردم: و ديگر با چه؟

فرمودند: «نيز با حلال و حرام او را مى‏ شناسى، و نيازمندى مردم به او، در صورتى كه او خود به هيچ كس نياز ندارد، همچنين سلاح پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله نزد اوست (آن را با خود دارد)» عرض كردم: آيا ممكن است كه كسى به جز وصى فرزند وصى امام باشد؟

فرمودند: «نمى‏ شود، مگر جانشينى باشد و فرزند جانشينى».

منبع:

الغيببة (للنعماني )، ترجمه غفارى، صفحه 343

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.