قدس آنلاین- تبریز: معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: خوشبختانه ۹۰ درصد پرونده ارسباران آماده است تا به عنوان یک میراث طبیعی در ۲۰۱۷ ثبت جهانی شود.

جنگل‌های ارسباران تا ۲۰۱۷ ثبت جهانی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمدحسن طالبیان ظهر امروز در نشست مشترک با فرمانداران منطقه ارسباران بر اهتمام مدیران اجرایی محلی و دولتی برای پیشبرد پرونده ثبت جهانی ارسباران تاکید کرد و اظهار داشت: ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی به عنوان یک ثروت پایدار و زمینه‌ساز توسعه پایدار باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تصاحب قله‌های فرهنگی جهان همواره از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است، گفت: ثبت جهانی آثار فرهنگی و طبیعی یکی از راه‌های عمل به این فرمان است.

طالبیان با یادآور شدن جوانب مثبت قرار گرفتن در فهرست آثار طبیعی جهانی تاکید کرد: به طور حتم تعامل جهانی زندگی مردم منطقه را متحول می‌کند.

وی به محدودیت‌های مطرح برای ارسال پرونده به سازمان یونسکو اشاره کرد و افزود: 50 اثر طبیعی از کشور برای ثبت جهانی داوطلب هستند منتها هر سال تنها یک اثر می‌تواند ثبت جهانی شود و معاونت میراث فرهنگی تلاش دارد تا با تعادل بخشی برای ثبت جهانی در کشور بستر را برای ثبت جهانی آثار طبیعی و تاریخی تمام استان‌ها هموار سازد.

طالبیان تاکید کرد: پشتوانه اجتماعی برای ثبت جهانی و دفاع از آن ضروری است و اگر صدای منطقه برای درخواست جهانی شدن را بشنویم پرونده ارسباران را می‌فرستیم.

وی خاطرنشان کرد: اراده جامعه و مردم محلی تاثیرگذار است و در این صورت تمام ارکان دولت با آن مردم آن منطقه همراه می‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان اظهار داشت: خوشبختانه 90 درصد پرونده ارسباران آماده است تا به عنوان یک میراث طبیعی در 2017 ثبت جهانی شود منتها همه باید و نبایدها برای ثبت و حفاظت از جنگل‌های ارسباران باید در قالب یک برنامه مدون 15-20 ساله تهیه شود.

وی با برشمردن ویژگی متمایزکننده جنگل‌های ارسباران برای ثبت فهرست آثار طبیعی جهان گفت: یک نوزدهم تنوع گیاهی قاره اروپا و یک چهارم تنوع گیاهی کشور فرانسه در ارسباران وجود دارد.

طالبیان در این نشست مشترک به نواقص و مواردی اضطراری که می‌تواند سبب خدشه به پرونده جنگل‌های ارسباران باشد اشاره کرد و گفت: نیاز به هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی در منطقه برای همسان‌سازی معماری، رنگ‌ها و سازه‌های سازگار با طبیعت و محیط زیست در نماهای بومی و تامین زیر ساخت‌های گردشگری هستیم.

فرمانداران کلیبر، خداآفرین و قائم مقام مدیر عامل منطقه آزاد ارس در خداآفرین در این جلسه به ایراد نقطه نظرات خود در خصوص مسائل موجود در منطقه پرداخته و از تمهیدات اتخاذ شده برای رونق گردشگری منطقه ارسباران خبر دادند.

فرماندار کلیبر در این نشست ضمن اشاره با اقدامات چند سال اخیر مدیریت شهری ارسباران برای ارتقا آگاهی مردم برای مشارکت عمومی در حفظ محیط زیست منابع طبیعی از فرهنگ‌سازی و توجیه جامعه محلی نسبت به اثرات مثبت جهانی شدن جنگل‌های ارسباران تاکید کرد.

وی افزود: در سایه آموزش‌ها و مشارکت‌دهی به مردم محلی امسال هیچ آتش‌سوزی در منطقه گزارش نشده است و حتی حرکت خود جوش مردم برای کنترل حریق در مراتع را هم شاهد بوده ایم.

فریدون بابایی خواستار همراهی دولت و اختصاص اعتبارات استانی و ملی برای تامین زیرساخت‌های گردشگری همسو با معیارهای جهانی شدن شد.

امینیان فرماندار خداآفرین نیز با تاکید بر مشارکت حداکثری مردم و مسئولان دولتی شهرستان در تامین شرایط لازم برای جهانی شدن ارسباران گفت: باید تلاش کنیم تا قبل از بازدید کارشناسان یونسکو این منطقه به استانداردهای لازم دست یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.