معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد وداشتن رویکرد اجتماعی مهم ترین راه کار در رفع خشونت علیه زنان است

زندگی بدون ترس و رها از فقر توام با کرامت انسانی


به گزارش قدس آنلاین، شهیندخت مولاوردی شامگاه پنج شنبه در همایش زنان، امنیت و توسعه پایدار که در سالن همایش های دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار گردید اظهار کرد: امنیت پیش شرط توانمند سازی زنان است و هرگز نمی توانیم بدون وجود آن از توسعه جوامع صحبت کنیم.
در وی در تعریف امنیت انسانی گفت: زندگی بدون ترس و رها از فقر توام با کرامت انسانی امنیت انسان را در اجتماع رقم میزنند و این امنیت ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی شخص را در بر می گیرد که سند چشم انداز 20 ساله ایران نیز در همین راستا و با هدف برخورداری از جامعه ای به دور از فقر،فساد و محیط زیست سالم است.
وی با اشاره به اینکه خشونت علیه زنان در اشکال مختلف روی می دهد ادامه داد: تا سال 1999 در رابطه با جامعه زنان هیچ گونه آگاهی و حساسیت به وجود نیامده بود و از این رو هیچ گونه معاهده ای نیز در این زمینه تا این زمان به تصویب نرسید.
معاون ریاست جمهور در امور زنان و خانواده خاطر نشان کرد: با تعیین روز 25 نوامبر در سال 1999 به روز رفع خشونت علیه زنان تلنگری در رابطه با ارتقاء آگاهی عمومی در جهت رفع خشونت علیه زنان زده شد اما با گذشت 16 سال از نام گذاری این روز نه تنها هنوز خشونت وجود دارد بلکه شکل ان تغییر کرده و اکنون در فضای مجازی نیز دیده می شود.
وی در رابطه با آثار و عواقب خشونت گفت: پیامدها و هزینه های سرسام آور به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق خشونت علیه زنان ایجاد می شوند که بحث درمان، هزینه های بهداشتی و روحی روانی را می توان نام برد و به صورت غیر مستقیم نیز ازدواج های زود هنگام و اجباری زیر 10 سال که به صورت رسمی منتشر می شوند از پیامدهای این خشونت هستند.
مولاوردی در ارتباط با راه کارهای موجود در حذف زمینه های خشونت علیه زنان توضیح داد: ابتدا باید توجه داشته باشیم که هر جامعه ای ویژگی های خود را دارد و نمی توان یک الگو و راه حل را برای تمام کشورها قابل استفاده دانست چرا که در اتخاذ هر تصمیمی باید با زمینه های بومی جامعه سازگاری داشته باشد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد و داشتن رویکرد اجتماعی را از دیگر راه کارها در زمینه حذف خشونت از زنان دانست و بیان داشت: این سازمانها در جهت بیان انتظارات انسانها و نیز کمک به تحقق آن می توانند کمک کنند چنانچه در3 دهه گذشته جای خود را در جامعه ایران باز کرده اند.
وی خاطر نشان کرد: اصلاح دستگاه قضایی در جهت رفع خشونت علیه زنان را باید به عنوان آخرین گزینه مد نظر قرار داد و تمر کز بر پیشگیری از خشونت باید در دستور کار قرار گیرد چرا که بسیاری از زنان که مورد خشونت قرار گرفته اند به خاطر ترس از آبرو و احتیاط های دیگر اطلاع رسانی نمی کنند و رسانه ها، معلمان و روحانیون باید در این زمینه آگاه سازی کنند.
مولاوردی در رابطه با اقدامات دستگاه اجرائی کشور در زمینه رفع خشونت از زنان توضیح داد: لایحه جامع 81 ماده ای با 5 طرح در دولت قبل تدوین شده بود که در مسیر بررسی بخش جرائم و مجازات ها متوقف شد و در دولت تدبیر و امید مجددا مورد بررسی قرار گرفت که البته این لایحه هنوز ارائه نشده است.
در بخش دیگری از مراسم رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: دو فاکتور مهم امنیت زنان را در خطر داده است که اولین فاکتور خارجی است به این معنا که زندگی سرمایه داری و الگو پذیری از غرب منجر به ترویج فردگرائی و مادی گرایی در جامعه شده است.
محسنی بند پی خاطر نشان کرد: تغییراتی که در محیط ایجاد شده است نیزمنجر به عمیق شدن آسیب های اجتماعی می گردد که زنان در این زمینه اولین قربانی هستند چنانچه طبق آمارهای سازمان بهزیستی کشور بیشتر تماس هایی که با خط 122 سازمان بهزیستی صورت می گیرد زنان 20 تا 40 ساله هستند که مورد آزار و خشونت خانگی قرار گرفته اند و 50 درصد طلاق ها ناشی از اعتیاد است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در رابطه با اقدامات این نهاد در رفع خشونت علیه زنان توضیح داد: اصلاح نگرش، آموزش و حساس سازی افراد نسبت به خشونت درباره زنان از اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است.



 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.