قدس آنلاین: مسئول تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به آستانه اربعین حسینی و با بیان اینکه اربعین تجلی نبوّت، امامت و توحید است، گفت: خاصيّت افاده کثرت عدد چهل، از برکات این عدد در زندگی انسان است.

اربعین تجلی نبوّت، امامت و توحید است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، حجت‌الاسلام حسن بابایی ابراز کرد: در فرهنگ عاشورا، اربعين به چهلمين شب شهادت حسين‌بن‌علي(ع) گفته مي‌شود که مصادف با روز بيستم ماه صفر است و در این روز، شيعيان مراسم سوگواري عظيمي را در کشورها و شهرهاي مختلف به ياد عاشوراي حسيني بر پا مي‌کنند.
وی با اشاره به آستانه اربعین حسینی، افزود: با توجه به ويژگى‌‏هاى انسان، چهل بار تكرار يك رفتار پسنديده موجب ملكه معنوى و تعميق آن رفتار و همچنین قابليت نزول فيض خاص خداوند مى‌‏شود.
مسئول تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: اربعين حسيني، قرن‌هاست که به طور عمده در کشورها و مناطق شيعه نشين در اشکال گوناگون برگزار مي‌شود، درحالی که شيعيان به سبب مصائب وارده بر امام حسين (ع) و ياران ايشان در چهلمين روز پس از شهادت امام حسين(ع) به زيارت او مي‌پردازند و بايدهاي اعتقادي خود را به انجام مي‌رسانند.
بابایی اظهار کرد: اربعين احياي هر چيزي را شامل می‌شود که حضرت محمد (ص) آورده، حضرت اميرالمؤمنين (ع) پاسداري کرده، حضرت فاطمه (س) به پايش خون ريخته و امام حسن (ع) و امام حسين (ع) با صبر، رنج و غربت آن را حفظ کرده‌اند و این همان احياي نبوّت، امامت و توحيد است.
وی خاطرنشان کرد: در بسياري از احاديث منابع روایي از عدد چهل يا واحدهاي شمارش چهل تایي، براي فزوني شمار ثواب‌هاي مقدّر براي برخي اعمال پسنديده يا فزوني شمار عذاب‌ها يا شرور ناشي از اعمال ناپسند، مکرر استفاده شده است.
مسئول تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در احاديث اهل بيت(ع)، به دلیل دارا بودن خاصيّت افاده کثرت عدد چهل، در استفاده از این عدد توصيه‌های زیادی شده است، گفت: چهل بار ختم قرآن، حفظ چهل حديث، دعا کردن در حق چهل مومن، حضور يافتن چهل مومن در تشييع جنازه و گواهي دادن ايشان به نيکي و ايمان وي و غیره از برکات این عدد در زندگی انسان است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.