نماینده پیشین ایران در آژانس تاکید کرد: اگر ۱+۵ نسبت به مختومه کردن موضوع PMD دید مثبت داشته باشد و به دنبال اجرای برجام باشد، روند به سمت پایان یافتن این موضوع پیش می‌رود.

نماینده پیشین ایران در آژانس: اگر ۱+۵ به دنبال اجرای برجام باشد پی‌ام‌دی بسته می‌شود

محمدصادق آیت‌اللهی نماینده پیشین ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس در رابطه با مسائل گذشته و حال که قرار است اول دسامبر در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار گیرد گفت:‌ همانطور که 1+5 در موضوع برجام و رسیدن به یک راه‌حل جامع نفوذ زیادی داشت در شورای حکام هم این امر صادق است و باید دید 1+5 به عنوان مهمترین کشورهای عضو این شورا در رابطه با موضوع ابعاد احتمالی نظامی چه تصمیمی می‌گیرند. اگر 1+5 نسبت به مختومه کردن این موضوع دید مثبت داشته باشد و به دنبال اجرای برجام باشد، روند به سمت پایان یافتن موضوع PMD پیش می‌رود.

وی گفت:‌ انتظار من این است که آمانو طبق معمول روندی را که در گزارش‌دهی‌های خود دارد در این گزارش لحاظ کند در عین حال که امیدوارم لحن این گزارش تحریک‌کننده نباشد، چرا که هرگونه ادبیات و لحن تحریک‌کننده می‌تواند واکنش متفاوت ایران را در بر داشته باشد.

نماینده پیشین ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که گزارش آژانس درباره PMD معقول و منطقی نگارش شود و به طور متقابل شورای حکام تحت تاثیر یک تصمیم سیاسی علیه منافع ایران و یا برجام تصمیم‌گیری نکند.

آیت‌اللهی ادامه داد: امیدواریم 1+5 از قبل سیاستی را دیکته نکند که به سنگ‌اندازی در مسیر برجام منجر شود. آن‌چه مهم است 1+5 در رسیدن به توافق با ایران اراده سیاسی خود را تاکنون نشان داده است. ممکن است برخی اظهارنظرها از سوی مقامات این کشورها و یا آژانس با توجه به مباحث داخلی‌شان صورت گیرد. اما این احتمال که همه این حرف‌ها و اظهارنظرها از تصمیمی که در نهایت از سوی شورای حکام در رابطه با PMD اتخاذ خواهد شد جدا باشد زیاد است. تئاتر شورای حکام و گزارش‌نویسی آمانو و عکس‌العملی که 1+5 و کشورهای همسو با آن‌ها در شورا نسبت به گزارش مدیرکل در رابطه با PMD نشان می‌دهند عموما از قبل طراحی شده به نحوی که در راستای تصمیم سیاسی 1+5 باشد و البته احتمالا با نمایندگان و مقامات ما مشاوره‌هایی داشته باشند. شورای حکام تریبونی است برای ارائه نمایشنامه‌ای که از قبل روی آن کار شده است.

آیت‌اللهی خاطرنشان کرد: تا جایی که می‌دانم PMD موضوعی است که به مباحث ایران اضافه شده است وگرنه در مقررات آژانس و یا در موافقت‌نامه پادمان جامع موضوعاتی تحت عنوان آن‌چه در PMD درباره ایران مطرح شده است، وجود ندارد. اساسا هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد حاکمیت ملی‌اش و نیز اطلاعات مربوط به جنگ‌افزارها و مکان‌های نظامی و جزئیاتی دیگر در اختیار گروه یا نهادی بین‌المللی قرار بگیرد و اساسا این موضوعات به هیچ فرد، کشور یا نهاد بین‌المللی مربوط نیست و به نظر می‌آید از سوی 1+5 به ویژه آمریکا و برخی دیگر از کشورها در این رابطه در سال‌های گذشته زیاده‌روی صورت گرفته است. بنابراین آن‌ها به خوبی می‌دانند که آنچه را در رابطه با مسائل گذشته و حال ایران مطرح کرده‌اند پایه و اساس ندارد.

وی در پاسخ به این که برخی معتقدند دو پهلو بودن گزارش‌های آژانس در گزارش اول دسامبر آمانو در رابطه با PMD وجود خواهد داشت که آمانو خود نیز تعبیر "سیاه یا سفید" نبودن را برای این گزارش از قبل استفاده کرده است تصریح کرد: اگر آمانو بخواهد پنجره‌ای را در موضوع PMD باز نگه دارد این رفتار حاکی از نبود نیت خیر و احتمالا اجرا نکردن برجام است. البته بعید می‌دانم که روند به این سمت رود. شاید آمانو در سخنرانی خود بخواهد رعایت به اصطلاح تعادل را نگه دارد و حرف‌هایی مبنی بر این‌که گزارش سیاه و سفید نیست، مطرح کند اما مهم‌تر از سخنرانی آمانو عکس‌العمل شورای حکام نسبت به گزارش است.

نماینده پیشین ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که چنان‌چه موضوع PMD پایان یافته تلقی شود و با اجرای برجام پروتکل الحاقی اجرایی شود، می‌توان انتظار داشت که گزارش‌های فصلی آژانس درباره ایران دیگر منتشر نشود گفت: اگر مسائل باقی‌مانده‌ در گذشته حل و فصل شود و پروتکل الحاقی اجرا شود دیگر موضوع ایران، لزوما موضوع روز نیست که در دستور کار ویژه شورای حکام قرار گیرد و ایران می‌تواند درخواست کند که این موضوع از دستور کار خارج شود. این در حالی است که آژانس با اجرای برجام مسئولیت راستی‌آزمایی از اقدامات ایران و نظارت بر روند اجرا را نیز بر عهده دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.