گروه اقتصادي- مهدی توحیدی - در حالی نحوه اجرای کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی هنوز با ابهام‌های زیادی همراه است، قرار بود از اوایل هفته گذشته این کارت‌ها به دست متقاضیان مرحله اول برسد.

 وعده ده روزه کارت ۱۰ میلیونی همچنان روی کاغذ

برخی کارشناسان بر این باورند، سیاست جدید دولت با هدف «تحریک تقاضا» و «برون رفت از تنگنای اعتباری» در سه حوزه سیاست‌های پولی، سیاست‌های مالی و سیاست‌های اعتباری تهیه شد تا به این طریق رکودی که گریبان بازار و تولید را گرفته است، پایان یابد، اما اجرای طرح کارت‌های اعتباری 10 میلیون تومانی کالا در حالی با موانع جدی روبرو شده است که این مشکلات برای تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو ایجاد نشد.

با این حال، این پرسش برای مشمولان این طرح وجود دارد که برای ارایه درخواست و دریافت کارت اعتباری 10 میلیون تومانی باید چه اقدامی انجام دهند؟

براساس آخرین شنیده‌ها، گسترده بودن فروشندگان کالاهای مشمول کارت‌های اعتباری یکی از چالش‌هایی است که برخی از مسؤولان، طولانی شدن روند اجرای این طرح را به آن نسبت می‌دهند؛ این در حالی است که هنوز فهرست تولیدکنندگان متقاضی برای شرکت در این طرح نیز نهایی نشده که این امر نیز بر روند اجرای این طرح اثر می‌گذارد.

در این میان مهم‌ترین و اصلی‌ترین چالش پیش روی اعطای کارت‌های اعتباری خرید کالا به اعتقاد دست اندرکاران این طرح، تأمین اعتبار از سوی بانک مرکزی است، اما در حالی که در ابتدا قرار بود هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح از منابع بانک مرکزی تأمین اعتبار شود، اما بانک مرکزی این مسأله را قبول نکرد و تأمین اعتبار این طرح را به گردن بانک‌ها انداخت. از سوی دیگر مسؤولان بانک مرکزی نگرانند که چنانچه با استقبال بیش از حد تصور مردم (مانند فروش اقساطی خودرو) مواجه شوند، نمی‌توانند اعتبار لازم را برای اجرای این طرح تأمین کنند.

در همین زمینه عضو هیأت رئیسه مجمع امور صنفی توزیعی خراسان رضوي در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه طرح کارت‌های اعتباری هنوز خام است و ممکن است، چالش و پس لرزه‌هایی برای تولید ایجاد کند، افزود: این طرح طوری نیست که بتواند در تولید یا اشتغال کشور تأثیر داشته باشد.

حسین بهنام اظهار داشت: دولت باید برنامه‌های گردش نقدینگی را در اختیار بخش تولید می‌گذاشت تا این شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی که روز به روز به ورطه ورشکستگی نزدیک می‌شوند، از سقوط نجات یابند. وی تصریح کرد: واقعیت آن است که بخش تولید با این رقم‌ها و فروش‌های اقساطی فعال نمی‌شود و این طرح‌ها زودگذر و مقطعی عمل خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ارتباط افزایش نقدینگی و افزایش تورم گفت: با افزایش نقدینگی احتمالی ایجاد شده از این طرح، باید منتظر رشد تورم بود؛ زیرا در مقابل هر میزان رشد نقدینگی، باید ارایه کالا و خدمات در جامعه افزایش یابد و اگر این توازن ایجاد نشود، تورم را به همراه خواهد داشت.

در همین حال یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی متقاضی در این طرح هم به خبرنگار ما گفت: تا این لحظه هنوز هیچ خبر یا ابلاغی به ما برای اجرای این طرح از سوی وزارت صنعت و معدن نشده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز از زمان اجرای این طرح بی‌اطلاع هستیم، افزود: قرار بود اجرای این طرح از سوی دولت در اواخر هفته گذشته انجام شود، اما این گونه نشد؛ زیرا به نظر می‌رسد از سوی بانک مرکزی برای اجرای این طرح اعتباری تخصیص نیافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.