تاکید رئیس‌جمهور بر همزمانی تدوین لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ کل کشور سبب تاخیر در ارائه این دو لایحه به مجلس شورای اسلامی شد که احتمالا هفته آینده تقدیم مجلس خواهد شد.

جزئیات لوایح بودجه ۹۵ و برنامه ششم/ نفت ۴۰ تا ۴۵ دلاری و افزایش ۱۳ درصدی حقوق کارمندان
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، دولت طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس موظف است تا 15 آذر ماه هر سال لایحه بودجه کشور را به مجلس ارائه دهد. امسال به‌دلیل پایان اجرای برنامه 5 ساله پنجم توسعه کشور، تنظیم و تدوین لایحه برنامه ششم با لایحه بودجه سال 95، هم زمان شده است.

طبق قاعده، برنامه ششم باید زودتر از لایحه بودجه سالانه تایید و تصویب شود تا هدف‌گیری بودجه بر مبنای آن انجام شود، اما مسئولان معتقدند، به دلیل ابلاغ دیرهنگام سیاست‌های کلی برنامه ششم دولت زمان بیشتری برای تدوین برنامه نیاز دارد با این وجود اظهارات مسئولان حکایت از ارائه همزمان این دو لایحه به مجلس دارد.

* تاکید رئیس جمهور برای ارائه همزمان لایحه بودجه 95 و برنامه ششم

با این وجود طبق آخرین اخبار بنا به تأکید رئیس‌جمهور ،‌قرار است لایحه برنامه ششم و بودجه 95 کل کشور هم‌زمان به مجلس ارائه شود.

فردا یکشنبه زمان ارائه لایحه بودجه 95 به مجلس است، برخی اخبار نشان می‌دهد، به‌دلیل بررسی این دو لایحه در هیأت دولت، تقدیم آن به مجلس با تأخیر روبه‌رو بوده و گمانه‌زنی‌ متفاوتی در این زمینه وجود دارد.

* لوایح بودجه 95 و برنامه ششم هفته آینده در مجلس

پیش‌بینی می‌شود حداکثر با یک هفته تاخیر پس از تعطیلات پایان هفته جاری، این دو لایحه از سوی دولت به مجلس برود.

* برنامه ششم با 50 تبصره به مجلس می‌رود

از موضوعات مربوط به این دو لایحه ابعاد و جزئیات مختلف آن بوده که نشان می‌دهد برنامه ششم توسعه به‌صورت یک ماده واحده و 50 تبصره مراحل پایانی بررسی و تصویب خود را طی می‌کند.

* سیاست‌های جمعیت و هدفمندی یارانه‌ها در برنامه

پیش از این رئیس سازمان بهره‌وری گفته بود مسائل مهمی هم‌چون افزایش حامل‌های انرژی، فاینانس‌ها، معافیت‌های مالیاتی و سیاست‌های کلی برنامه ششم به همراه سیاست‌های جمعیتی در این لایحه گنجانده خواهد شد.

* نفت تک نرخی در لایحه بودجه 95

همچنین از موضوعات مهم راجع‌ به بودجه سال آینده می‌توان به شاخص‌ها و متغیرهای درآمدی اشاره کرد، مهم‌ترین متغیر قیمت نفت بوده که در حال حاضر طبق اخبار و نوسانات قیمتی روند کاهنده دارد.

به نظر می‌رسد برخلاف سالهای گذشته که دولت از سناریوهای مختلف برای قیمت نفت در بودجه استفاده می‌کرد، دولت در لایحه بودجه ، قیمت تک نرخی پیشنهاد خواهند داد.

* نفت 40 تا 45 دلاری در بودجه

در حال حاضر قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی حدود 38 دلار به فروش می‌رسد؛ با این حال زمزمه قمیت 40 تا 45 دلاری در لایحه بودجه 95 متصور است.

پیش از این سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفته بود؛ منابع عمومی بودجه 214 هزار میلیارد تومان، میزان افزایش حقوق کارمندان 10 درصد، بودجه عمرانی 41 هزار میلیارد تومان و عیدی کارمندان 750 هزار تومان، در لایحه بودجه 95 پیش‌بینی شده است.

* افزایش 13 درصدی حقوق کارمندان در سال 95

گمانه‌زنی‌ها و شنیده‌ها نشان می‌دهد در آخرین تغییرات اعمال‌شده، منابع عمومی از رقم گفته‌شده افزایش داشته و با توجه به پیش‌بینی تورم 13 تا 15 درصدی در سال آینده، به احتمال زیاد میزان افزایش حقوق کارمندان نیز حدود 13 درصد خواهد بود.

کارشناسان بودجه معتقدند، افزایش یک واحد درصد به حقوق کارمندان، هزار و 200 تا هزار و 300 میلیارد تومان برای دولت بار مالی جدید به همراه دارد، بنابراین با این فرض قطعاً منابع عمومی بودجه بیش از پیش‌بینی اولیه سخنگوی دولت خواهد بود.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.