هجدهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی دقایقی قبل در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

متهم ردیف دوم: تمام سلول‌های بدنم متعلق به نظام است

 

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی همانند جلسات گذشته با تدابیر امنیتی وارد دادگاه شد.

 

قاضی صلواتی از «م.ش» متهم ردیف دوم پرونده خواست تا با حضور در جایگاه به دفاع از خود بپردازد.

 

قاضی صلواتی با اشاره به اتهامات متهم ردیف دوم پرسید که آیا اتهامات خود را قبول دارید؟

متهم پاسخ داد: خیر، در کمال ناباوری و سینه‌ای آکنده از قصه نه‌تنها اتهاماتی که شما آن را عنوان کردید رد می‌کنم، بلکه خود را از این اتهامات کاملا مبرا می‌دانم و بر بی‌گناهی‌ام اصرار دارم.

 

وی افزود: امروز من را به اخلال در نظام اقتصادی و افساد فی‌الارض متهم کرده‌اند، در حالی که تمامی سلول‌های بدنم متعلق به این نظام است.

 

متهم ردیف دوم با اشاره به صحبت‌های نماینده دادستان در جلسه گذشته گفت: نماینده مدعی‌العموم گفتند 95 درصد کارهای کارشناسی و تحقیقات پرونده توسط شخص بازپرس انجام شده و تنها از 5 درصد ظرفیت سایر کارشناسان استفاده شده است.

 

وی ادامه داد: هرچند بازپرس محترم پرونده در ایامی که بازداشت بودم با من با کمال احترام برخورد کردند، اما با توجه به اینکه این پرونده دارای ابعاد ملی است، چطور می‌شود بدون بهره گرفتن از کارشناسان تهیه شده باشد.

 

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی در ادامه به نمونه‌ای از تناقضات موجود در پرونده اشاره کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در جلسات ارائه دفاعیات آقای زنجانی و وکیل وی حضور نداشتم اما با تشخیص دادگاه در دو جلسه دادگاه حاضر شدم. آقای زنجانی در دفاعیات خود به مسئولیت فردی خود اذعان کرد و وکیل ایشان نیز به مسئولیت موکلش در انجام امور اشاره کردند؛ لذا نمی‌دانم به چه جهت شریک جرم شناخته شدم در حالی که نه امضاء داشتم و نه سهام.

 

وی ادامه داد: بابک زنجانی را در امور اقتصادی همواره فردی بسیار باهوش می‌دانم و هیچ‌گاه در عملیات بانکی وی دخالت نمی‌کردم؛ زیرا او فردی بسیار متمرکز بود و به هیچ یک از کارمندان خود توضیحاتی ارائه نمی‌کرد.

 

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه اتهامات موجود در کیفرخواست بر اساس مهندسی معکوس بنا شده است، گفت: امروز آب از سر ما گذشته و آبروی‌مان ریخته شده است. همه سرمایه‌ام که همان آبرویم بود از دست رفته و مفسد قلمداد شده‌ام. آقای «س.ج» مسئول موقت شرکت اچ‌کی تا قبل از دستگیری‌اش من را فردی درستکار می‌نامید اما بعد از دستگیری گفتند تمام محمولات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به من داده شده است.

 

متهم ردیف دوم ادامه داد: مسئول اصلی تشکیل پرونده «س.ج» است که جزء همکاران اصلی بابک زنجانی در هلدینگ سورینت بوده و با تهیه اسناد ناشیانه من را در این مهلکه بزرگ قرار داده‌اند. پذیرش هر ادعایی نیازمند سند محکم در محکمه قضایی است لذا این اسناد تشکیل شده‌اند و این افراد با چنین اظهاراتی آوار بزرگی را بر سر من ریختند که اگر یکی از این اتهامات که به من وارد شده به فردی بچسبد خود و طایفه‌اش تا ده پشت بدبخت می‌شوند.

 

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه اولین اصل راستی‌آزمایی پیگیری حساب‌های مبدأ، مقصد و پرینت حساب‌های بانکی طرفین است، گفت: در زمان بازجویی‌ها بازپرس گفت اسنادی وجود دارد که بابک زنجانی 59 میلیون دلار برای هواپیما، کشتی و غیره به من پرداخت کرده که من نسبت به آن شدیداً اعتراض کردم و از آنها خواستم تا اجازه دهند اسناد و مدارک آن را ببینم اما تا امروز هیچ سند، مدرک و پرینتی در این رابطه به من داده نشده است.

 

وی گفت: در این پرونده بزرگنمایی شده و به پرداخت 40 میلیارد دلاری من اشاره شده که این مبلغ 20 برابر کل مبلغ دعوا است. بزرگنمایی و اغراق دور از اصول اعتدال است و حضرت علی (ع) نیز در همین راستا فرموده‌اند بزرگنمایی حق را با باطل عوض می‌کند.

 

این متهم خاطرنشان کرد: هزینه‌های فرصت سرمایه در اقتصاد کلان زمانی مفهوم عملیاتی پیدا می‌کند که در شرایط آزاد اقتصادی باشیم. در سال‌های تحریم فروش نفت از 4.2 میلیون بشکه در روز به 700 هزار بشکه در روز رسید و به قول وزیر امور خارجه اگر برجام به امضا نمی‌رسید فروش نفت به صفر نیز می‌رسید، اما آقایان در بانک مرکزی به این موضوع توجه نکردند که امکان رشد در آن زمان وجود نداشت و تورم و رکود در آن زمان حکمفرما بود.

 

وی افزود: زمانی که نمی‌توانیم پول خریدهای اولیه کشور را منتقل کنیم و نفت را به فروش برسانیم و صدها بشکه روی آب شناور شده بودند و حمل‌ونقل نفت و تجارت خارجی از کار افتاده بود، چگونه می‌توان از حق انتخاب اقتصادی صحبت کرد؟ ما در دانشگاه lac لندن هرچه تلاش کردیم نتوانستیم این موارد را به صورت کمی بیان کنیم.

 

این متهم در ادامه دفاعیات خود با اشاره به نامه بانک مرکزی برای بازپرس گفت: این نامه کاملاً غیرعادلانه است. کل فروش نفت در دولت‌های نهم و دهم 950 میلیارد دلار بوده است که با احتساب 14.5 درصد شرکت نیکو، 130 میلیون و 500 هزار دلار می‌شود. دو میلیارد دلار آقای بابک زنجانی معادل یک‌ونیم درصد این مبلغ است.

 

وی ادامه داد: هرچند عدد بسیار بزرگی است و توجیهی برای عدم پرداخت محسوب نمی‌شود اما آنچه در نامه بانک مرکزی به بازپرسی اعلام شده، بزرگنمایی است. سال گذشته می‌گفتند بدهی بابک زنجانی 8500 میلیارد تومان است و الان با حساب نرخ روز می‌گویند بدهی وی 10 هزار میلیارد تومان است.

 

متهم ردیف دوم این پرونده بیان کرد: من نرخ روز را حساب کردم. میزان بدهی زنجانی یک‌ونیم درصد کل فروش نفت در دولت‌های نهم و دهم است. اگر این مبلغ پارس جنوبی را از کار بیندازد نمی‌دانم باید چه بگویم. اینکه می‌گویند بانک مرکزی دولتی نیست کذب آشکار است؛ زیرا رئیس بانک مرکزی را رئیس دولت و هیات امنای بانک نیز با حضور چند وزیر دولت انتخاب می‌شوند.

 

«م.ش» خاطرنشان کرد: البته ساختار بانک مرکزی در انگلیس اینگونه نیست که در این حین قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: از انگلیس تعریف و تمجید نکن، اگر آنها عُرضه داشتند مشکلات‌شان را حل می‌کردند.

 

این متهم ادامه داد: هر عملی باید بر اساس زمان وقوع عمل بررسی شود. در آن سال‌ها کل لشگر کفر مقابل اسلام ایستاده بود به طوری که یکی از مقامات وقت آمریکایی می‌گفت همین تحریم‌ها قادر است آمریکا را از پا درآورد، اما مردان و زنان ایران اسلامی در مقابل این تحریم‌ها با اقتدار مقاومت کردند که در آن شرایط هیچ‌کس جرأت نداشت به ایران نزدیک شود و معامله با ایران گناه محسوب می‌شد. متاسفانه در کیفرخواست از این مطالب کلیدی و اساسی چشم‌پوشی شده و من آن را توهین به مردان و زنان مقاوم ایران می‌دانم.

 

وی تصریح کرد: هنگامی که رییس بانک مرکزی تغییر می‌کند بجز مدیران سطح بالا کارشناسان بانک مرکزی تغییر نمی‌کنند، اما در این پرونده همان کارشناسانی که دو سال قبل فاقد صلاحیت علمی بودند الان عالم کل شناخته شده‌اند. بسیاری از مسئولان فعلی کشور با من همکاری می‌کردند و همکاری با من را برای خود افتخار می‌دانستند اما نمی‌دانم امروز چطور شده که من به عنوان مفسد شناخته شده‌ام.

 

«م.ش» با اشاره به عیادت قاضی صلواتی از«ح.ف.ه» متهم ردیف سوم پرونده گفت: عیادت رییس دادگاه از «ح.ف.ه» نشانگر نیت خیر و بزرگواری‌شان است. ایشان عنوان کردند اگر شیشه‌ای شکستید مسئولیت آن را بپذیرید اما پاسخ این است که ما شیشه دشمن را شکستیم و در خانه خودمان در حال مجازات هستیم.

 

وی تصریح کرد: بابک زنجانی نهم دی‌ماه سال 92 بازداشت شد و در تاریخ 17 اردیبهشت سال 93 یعنی چهار ماه بعد من بازداشت شدم. در طول این چهار ماه با مقامات رسیدگی‌کننده به این پرونده کمال همکاری را داشتم و در ایران، انگلیس و ترکیه مکررا رفت و آمد می‌کردم و از بازداشت بابک زنجانی و «ح.ف.ه» مطلع بودم. می‌توانستم خیلی راحت در کنار خانواده خود در انگلیس باشم اما چون خلافی مرتکب نشده بودم از خود مطمئن بودم و برای کمک و بدون کوچکترین مشکلی به کشور آمدم.

 

این متهم ادامه داد: امروز می‌گویند مرا دستگیر کرده‌اند در حالی که این مطلب اشتباه است. نیمه اسفندماه سال 92 به کشور آمدم و یک بار به عنوان مطلع مورد بازجویی قرار گرفتم و از هیچ کمکی فروگذار نکردم. همچنین وقتی به کشور بازگشتم تمام جزئیات شرکت اونر ایر ترکیه و فال امارات را توضیح دادم. حال نمی‌دانم چرا امروز باید به ناحق به بند کشیده شوم.

 

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی گفت: اگر می‌خواستم می‌توانستم به راحتی به ترکیه بروم و سهام اونر ایر را بفروشم و بدون هیچ معارضی تمام سهام آن را دریافت می‌کردم اما به شهادت مسئولان دادستانی و نفت موافقتنامه اولیه را حتی برای آنها ارسال کردم، اما آنها گفتند دست نگه دارید؛ زیرا زنجانی موافق نیست که من درخواست ملاقات کردم، اما این امر محقق نشد.

 

قاضی صلواتی رییس شعبه 15 دادگاه انقلاب، ادامه جلسه رسیدگی را به فردا (دوشنبه) موکول کرد.

 

سه جلسه نخست رسیدگی به این پرونده به قرائت کیفرخواست متمهین توسط نماینده مدعی‌العموم اختصاص یافت. پس از پایان قرائت کیفرخواست متهمان، رسول کوهپایه‌زاده وکیل‌مدافع بابک زنجانی درخواست استمهال‌ خود را برای اتمام مطالعه پرونده به رییس دادگاه تقدیم کرد و قاضی صلواتی با این درخواست موافقت کرد.

 

دفاعیات 200 صفحه‌ای بابک زنجانی، جلسات چهارم تا هفتم و دهم تا سیزدهم را به خود اختصاص داد. در جلسه هشتم دادگاه، وکیل مدافع شرکت HK به قرائت شکایت موکل خود پرداخت و جلسه نهم نیز وکیل مدافع بانک مسکن شکایت این بانک را مطرح کرد.

 

پس از پایان یافتن دفاعیات بابک زنجانی در جلسه سیزدهم، رسول کوهپایه زاده وکیل‌مدافع وی تا جلسه هفدهم دفاعیات خود را مطرح کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.