قدس انلاین – سعید کوشافر: طی روزهای گذشته بحران سوریه وارد مراحل جدیدی شد ؛حادثه تروریستی پاریس که توسط عناصر داعش رقم خورد موضع کشورهای اروپایی را به این گروهک روشنترکرد وانها را وارد فاز عملیاتی علیه داعش نمود سرنگونی جنگنده روسیه از سوی ترکیه انهم درداخل خاک سوریه سبب شد تا روسیه باجدیت بیشتری دراین کشور حضور یابد از دیگر سو انتشار اسناد خرید نفت داعش توسط ترکیه از سوی ایران باعث شد تا ترکیه نسبت به ایران موضعگیریهایی فراتر از اندازه خود کند وایران نیز حضور خود درسوریه را علنی تر ازقبل ...

حضور ایران برنامه برخی کشورها برای سوریه را بهم ریخت/ تقسیم تروریستها به خوب وبد اصلی ترین مانع حل بحران سوریه /تشخیص گروههای تروریستی از معارضان سوری کاردشوار اجلاس نیویورک

قدس انلاین – سعید کوشافر: طی روزهای گذشته بحران سوریه وارد مراحل جدیدی شد ؛حادثه تروریستی پاریس که توسط عناصر داعش رقم خورد موضع کشورهای اروپایی را به این گروهک روشنترکرد وانها را وارد فاز عملیاتی علیه داعش نمود سرنگونی جنگنده روسیه از سوی ترکیه انهم درداخل خاک سوریه سبب شد تا روسیه باجدیت بیشتری دراین کشور حضور یابد از دیگر سو انتشار اسناد خرید نفت داعش توسط ترکیه از سوی ایران باعث شد تا ترکیه نسبت به ایران موضعگیریهایی فراتر از اندازه خود کند وایران نیز حضور خود درسوریه را علنی تر ازقبل نموده واعلام کند که اسد خط قرمز ایران برای حل بحران این کشور است .

درست برهمین اساس است که  تمام جهان پذیرفته اند ایران باید بعنوان راه  حل بحران سوریه باید درگفتگوهای بین المللی حضور داشته باشد ؛ گفتگوهایی که دراولین حضور ایران مسایل را به طورکلی تغییر داد ووزیر خارجه سعودی که سعی داشته سیاست خودرا دیکته کند ناکام گذاشت ؛ این روال با همین قدرت در دور دوم گفتگوها نیز دنبال شد واکنون دراستانه دور سوم گفتگوها درنیویورک از یک سو برخی کشورهای عربی از جمله سعودی وقطر تلاش دارند تا با دورخودجمع کردن برخی گروههای تروریستی انها را درراستای معارضان سوری معرفی کنند و ازدیگر سو صهیونیستها هستند که درصددند ایران را ازجمع کشورهایی که درحل بحران سوریه دخیلند خارج سازند.

دراین میان اما بیش از هرکشوری صهیونستها هستند که مانند ترکیه درسایه از داعش حمایت میکردندو چند سالی درسایه افزایش قدرت داعش روزهای ارامی را پشت سرگذاشته بودند ، انها امیدوار بودند تا همپیمانان عربشان با کمکهای مالی وتسلیحاتی از داعش و سایر تروریستها باعث محو محور مقاومت درمنطقه شوند وخطررا از بیخ گوش انها دور نمایند این درحالی است که درشرایط فعلی که ایران بازیگر اصلی منطقه شده  منافع خودرا بیش ازپیش درخطر دیده و محور مقاومت تنها نابود نشده که احتمال پیوستن قدرتهای جهانی به ان نیز وجود دارد.

دراین میان بالاخره وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نارضایتی اش از نابودی داعش را علنی کرد و از پیامدهای افزایش نقش ایران در مذاکرات برای حل بحران سوریه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم ، موشه بوگی یعلون در واشنگتن گفت: نقش ایران دراین گفت وگوها موجب افزایش قدرت ایران می شود.

این اظهارات درحالی است که وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایران و روسیه پایبندی خود را به حل سیاسی بحران سوریه اعلام کرده‌اند.

درهمین حال وزیر دفاع آلمان حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه را در پیشبرد این مذاکرات و ارائه راهکار مناسب برای حل بحران این کشور ضروری دانست.

اورسولا فون در لاین وزیر دفاع آلمان در سخنانی بر نقش ایران در مذاکرات صلح سوریه تاکید کرد و گفت با حضور ایران ارائه راه حل بحران سوریه ساده تر خواهد بود.

دراین حال نخست‌وزیر پیشین انگلیس گفت: ایران و روسیه باید بخشی از روند سیاسی حل بحران سوریه باشند.

تونی بلر در یک نشست در اندیشکده شورای روابط خارجی در نیویورک گفت: از نظر من در جایی که اکنون در آن قرار داریم، با توجه به همه آنچه تاکنون اتفاق افتاده است، باید به توافقی دست یافت که همه طرفداران بشار اسد (رئیس جمهور سوریه ) یعنی ایران و روسیه بخشی از روند سیاسی برای حل بحران این کشور باشند.

بلر تاکید کرد : هیچ راه حل دیگری غیر از این وجود ندارد.

دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد، دور بعدی مذاکرات بین‌المللی برای حل بحران سوریه احتمالا در نیویورک برگزار می‌شود.

تاکنون دو دور مذاکره برای یافتن راه حلی جهت پایان دادن به جنگ داخلی سوریه برگزار شده است که در پایان آنها طرفهای مذکره کننده بیانیه‌ای مشترک را منتشر و در آن بر لزوم دستیابی به یک راهکار مناسب برای حل سیاسی بحران کنونی سوریه تاکید کردند.

مذاکره کنندگان همچنین یک جدول زمانی شش ماهه را برای تشکیل یک دولت متحد داخلی تعیین کردند و گفتند که انتخابات در سوریه باید ظرف 18 ماه آینده برگزار شود.

***بشار اسد خط قرمز ماست

درهمین حال مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با اشاره به سفر سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به روسیه، این سفرها را طبیعی عنوان کرد و افزود: ابعاد قضیه بسیار گسترده است.

علی‌‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در رابطه با دلیل سفر اخیر خود به سوریه و لبنان گفت: ایران محور اصلی مقاومت در منطقه و ایستادگی در برابر استعمار جهانی است که متحدین ما عراق، سوریه و لبنان هستند که روسیه هم اخیراً به آن پیوسته است.

وی افزود: این رفت و آمدهای مکرر و تبادل‌نظر بین مسئولان دو کشور ایران و سوریه طبیعی است. به‌خصوص بعد از سفر آقای پوتین به تهران،‌ لازم بود که آقای اسد و سیدحسن نصرالله در جریان آخرین تحولات سیاسی قرار بگیرند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اینکه برخی حضور نظامی روسیه در سوریه را نتیجه گفتگوهای سردار سلیمانی با مقامات روسی می‌دانند، تصریح کرد: رفت و آمد سردار سلیمانی و هماهنگی با مقامات روسی در وضعیتی که اتحاد ایران و روسیه در مبارزه با گروههای تروریستی رو به گسترش بوده کاملاً طبیعی است.

وی با بیان اینکه سفر سردار سلیمانی به روسیه قابل انتظار است، تأکید کرد: تنش به‌وجود آمده در منطقه بسیار گسترده بوده و امکان دارد بیش از پیش گسترش یابد که پیش‌بینی می‌کنیم این تنش‌ها در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت به وضعیت قبلی خودش برنگردد.

ولایتی ادامه داد: همان‌طور که اگر ایران به درخواست دولت سوریه و عراق، کمک‌ها و مشاوره‌های مستشاری در مقابله با گروه‌های تروریستی انجام ندهد، فردا روزی باید در داخل کشور با آنها روبه‌رو شویم، بنابراین حضور روسیه نیز در مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی در سوریه به دعوت دولت این کشور (سوریه) بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اگر کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به دولت سوریه نبود، دولت بشار اسد ساقط می‌شد، ایران با پایمردی ایستاد که در نتیجه شاهد پیوستن سایر کشورها به این محور ایستادگی و مقاومت بودیم که از جمله آن می‌توان به روسیه اشاره داشت.

ولایتی افزود: البته پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور برخی کشورهای دیگر که حتی شاید در سطح قدرت‌های جهانی باشند، به جبهه مقاومت بپیوندند.

وی ادامه داد: البته من از کشوری نام نمی برم ولی به هر حال کشوری مثل چین مسلمانهای زیادی دارد.

وی با اشاره به برخی کشورهای اروپایی نظیر آلمان و انگلیس تصریح کرد: این کشورهای جهانی نیز بعد از حضور روسیه در مقابله با گروه‌های تروریستی به‌خصوص داعش، شاهد بر هم خوردن موازنه به نفع محور مقاومت بودند که همین مسئله باعث تغییر رفتار آنان شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکایی‌ها علی‌رغم تکذیب‌های مکرر، به عراق نیرو فرستادند، افزود: آمریکا حافظ منافع داعش در عراق و سوریه است و اطلاع داریم زمانی اقدام به بمباران می‌کند که گروه‌های تروریستی به‌خصوص داعش از خط قرمز آمریکایی‌ها عبور کند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که آیا ایران بر سر سوریه با آمریکا کنار خواهد آمد یا خیر، اظهار داشت: ما قرار نیست بر سر سوریه با آمریکایی‌ها کنار بیاییم.

ولایتی افزود: علت حضور ایران در مذاکرات وین نیز به خاطر نقش مهم کشورمان در منطقه است و ایران باید در صحنه سیاسی حضور داشته باشد که این حضور به معنای کنار آمدن نیست.

وی خاطرنشان کرد: مردم سوریه باید در نهایت بر سر سرنوشت و آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند و هیچ کشور خارجی حق دخالت در امور داخلی سوریه را ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با نقش برخی کشورهای منطقه در حمایت از تروریسم، گفت: سه کشور ترکیه،‌ قطر و عربستان در گذشته از جمله نزدیک‌ترین کشورها به سوریه بوده‌اند و در پی این حضور و پررنگ کردن نقش خود، قصد خروج بشار اسد از محور مقاومت را داشتند تا بتوانند با این اقدام جلوی محور مقاومت را بگیرند، اما وقتی به این هدف خود نرسیدند، همه آنها علیه بشار اسد عمل می‌کنند و مشاهده می‌کنیم که بیش‌ترین کمک‌ها هم به تروریست‌ها صورت می‌گیرد.

ولایتی تأکید کرد: ایران بنا ندارد چه در میدان جنگ یا سیاست پشت بشار اسد را خالی کند.

وی در پاسخ به این سؤال که خط قرمز ایران در سوریه چیست، اظهار داشت: بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، به‌دلیل اینکه بشار اسد توسط مردم سوریه انتخاب شده است و مردم سوریه باید در نهایت پیرامون سرنوشت کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هیچ کشور خارجی نمی‌تواند برای آینده سوریه تصمیم‌گیری کند.

***ایران در کنار دولت و ملت سوریه

درهمین راستا وزیر کشور با تاکید بر این که مشکلات و مسائل مربوط به کشور سوریه باید توسط دولت و ملت این کشور حل و فصل شود و حل این مشکلات راهکاری جز سوری - سوری ندارد، گفت: همه کشورها باید برای تحقق این موضوع، صادقانه و به دور از اهداف و مقاصد سود جویانه دخیل باشند.

عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: وضعیت صحنه های نبرد در کشورهایی مثل عراق و سوریه نسبت به چند ماه قبل به نفع مردم و دولت این کشورها تغییر پیدا کرده و یکی از عللی که برخی کشورهای غربی و مرتجع منطقه به دنبال ائتلافی برای حل این مناقشات از مسیر سیاسی هستند به این موضوع برمی گردد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ریشه گروه های افراطی و تروریستی که سال ها منطقه و در حال حاضر نیز اروپا با آن درگیر است به اقدامات اخیر برخی کشورهای غربی و معدود کشورهای مرتجع منطقه برمی گردد که با حمایت هایشان باعث ایجاد و توسعه فعالیت این گروه ها در سطح منطقه و جهان شده اند.

رحمانی فضلی ادامه داد: دولت و ملت ایران بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری همواره از کشورهای مظلوم جهان به ویژه کشورهای اسلامی و همسایه در مقابل ظالمان دفاع خواهد کرد.

وی یادآور شد: کشورهایی که در شکل گیری و تقویت این گروه های افراطی نقش اساسی داشته اند با توجه به تحولات اخیر و موفقیت های جبهه مقاومت در مقابل تروریست ها، رسیدن به اهداف استعمارگرایانه خود را از مسیر دیپلماسی و گفت و گو برگزیده اند.

وزیر کشور تصریح کرد: این کشورها اگر چه هم اکنون و در ظاهر راهکار سیاسی را پیشه کرده اند، اما جهان بداند هدف این کشورها چه از مسیر سیاسی و چه از مسیر نظامی یکی است و آن مداخله در امور داخلی کشورها و پیگیری منافع مورد نظر خود است.

همچنین مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه اعلام کرد: ایران برای تعیین لیست مورد نظر خود در ارتباط با گروه‌های معارض و تروریستی در سوریه در حال انجام هماهنگی هایی با دولت‌های سوریه و روسیه است و پس از این مشورت‌ها نظر خود را اعلام خواهد کرد.

محمد ایرانی که به تازگی مسئولیت مدیر کلی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت خارجه را بر عهده گرفته است، ادمه داد: کشورهایی مانند عربستان و اردن تلاش می‌کنند گروه‌های مورد نظر خود را به عنوان معارضین سوریه، دور خود جمع کنند تا یک موضع هماهنگ در بین آن‌ها ایجاد کنند و در نشست وین 3 از این موضوع برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند، در حالیکه این اقدامات مخالف بیانیه‌های نشست وین است.

این دپپلمات ارشد کشورمان با تشریح وضعیت کنونی بحران سوریه و بیم‌ها و امیدهایی که در مورد نتایج نشست های وین وجود دارد، گفت:‌ پس از آغاز بحران در سوریه، این کشور کانون حضور تدریجی تمام قدرت‌های بزرگ شده و اگر ابتدا بازیگران محدودی در این عرصه حضور داشتند اکنون بعد از پنج سال، سوریه محل رقابت قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شده است.

محمد ایرانی با بیان اینکه همه بازیگران صحنه سوریه بعد از پنج سال به این جمع بندی رسیده‌اند که باید سرنوشت سوریه را پشت میز مذاکره حل و فصل کرد و به عبارتی دیگر این جمع‌بندی در بین همه اعضا وجود دارد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، اظهار کرد: استمرار بی‌ثباتی در این کشور از یک طرف و به طول انجامیدن درگیری ها در صحنه میدانی در این کشور، شرایط را به سمتی برده که در حال حاضر هرگونه افق امیدوارانه برای رسیدن به یک ساحل ثبات در این کشور کم‌رنگ شده و در این میان فعالیت و حضور گسترده گروه‌های تروریستی در این کشور مزید بر پیچیده‌تر شدن و بحرانی‌تر شدن اوضاع در این کشور شده است.

وی با بیان اینکه در پایان دور دوم مذاکرات وین نقاط مثبتی را شاهد بودیم که این موجب خوش‌بینی است، ادامه داد: البته در کنار این خوش‌بینی یک سری نگرانی‌هایی نیز در مورد آینده وجود دارد و باعث ایجاد بدبینی‌هایی در ادامه روند این مذاکرات است.

این مقام مسئول در وزارت خارجه در تشریح عوامل خوش بینی نسبت به نشست های وین گفت: یکی از عوامل خوش‌بینی این است که همه طرف‌های درگیر در این موضوع به این نتیجه رسیدند که راه حل بحران سوریه راه حل نظامی نیست و باید حاکمیت و وحدت ارضی سوریه حفظ شود. از دیگر سو همه بر این موضوع تاکید دارند که مردم سوریه دارای حقوقی هستند و آن‌ها هستند که باید آینده سوریه را تعیین کنند.

وی با اشاره به مقاومت ایران و روسیه مبنی بر اینکه در بیانیه‌های وین 1و 2 نامی از بشاراسد( رییس جمهور سوریه )برده نشود ، تصریح کرد: پذیرفتن این موضوع نیز یک امر مثبت است در حالیکه عربستان و ترکیه و برخی از طرف های غربی بر این موضوع اصرار داشتند که در بیانیه های وین و در جریان این مذاکرات نام آقای بشار اسد نیز ذکر شود ولی طرف های مقابل آنها بر این موضوع تاکید کردند که در جریان مذاکرات لزومی ندارد که از کسی اسمی آورده شود .

ایرانی با بیان اینکه کشورهای شرکت کننده در نشست وین 2و 1، همه بر این موضوع اصرار دارند که باید مبارزه با تروریسم به صورت جدی اعمال شود در مورد برخی از نگرانی‌ها که باعث بدبینی نسبت به نشست های آتی وین است، خاطر نشان کرد: برخی از کشورها به تعیین یک جدول زمان بندی شده در مورد بحران سوریه تاکید دارند، اینکه مثلا در طی 18 ماه یک سری مسائل در مورد بحران سوریه تحقق پیدا کند، در حالی که به نظر می رسد تحقق این موضوع نیازمند انجام یک سری مقدمات است و صرفا با اتکا به یک جدول زمان بندی شده نمی توان به راه حل دقیقی دست پیدا کرد. به طور مثال وقتی صحبت از گفت‌وگوهای سوری- سوری می‌شود باید در ابتدا گروه‌های معارض از گروه‌های تروریستی جدا شوند و مشخص شود که چه گروه‌هایی قرار است در این مذاکرات حضور پیدا کنند.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه با بیان اینکه برخی از گروه‌های معارض از همین گروه‌های تروریستی جدا شده اند و گروه های جدیدی را تشکیل داده اند به بحث آتش‌بس اشاره کرد و گفت: باید مشخص شود که آیا موضوع آتش‌بس فقط شامل دولت می‌شود یا شامل تروریست‌ها و گروه‌های معارض نیز می‌شود و از دیگر سو چه ضمانتی وجود دارد که این گروه ها به این آتش‌بس پایبند باشند و دست به سلاح نبرند و از دیگر سو گروه‌های تروریستی از این فضا برای انجام اقدامات خود استفاده نکنند.

این مقام مسئول در وزارت خارجه با بیان اینکه اینها نکاتی است که می‌تواند باعث زیر سوال بردن اعتبار جدول زمانبندی در مورد حل بحران سوریه شود، ادامه داد: متاسفانه برخی از دولت‌های شرکت‌کننده در این نشست همچنان اصرار دارند که از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت کنند و این به اصل مذاکرات و امید موجود در آن ضربه می‌زند.

ایرانی با بیان اینکه برخی از همسایگان سوریه در اقدامی نامتعارف تروریسم را به تروریسم خوب و بد تقسیم می‌کنند و مشخص نیست که منظور آن‌ها از این موضوع چیست، گفت : آن‌ها مقابله با جریان‌های تکفیری را به تعیین تکلیف سیاسی وضعیت سوریه مشروط می‌دانند که این خود نیز یکی دیگر از آسیب‌ها در جریان مذاکرات وین است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، با بیان اینکه بحران سوریه به طور ناگهانی و یک شبه ایجاد نشده بلکه در طی مدت زمان زیادی این بحران شکل گرفته است ، خاطرنشان کرد: با توجه به این روند خروج از بحران سوریه نیازمند زمان است و قطعا این موضوع یک شبه رخ نمی دهد.

این مقام مسئول در وزارت خارجه در مورد آینده نشست وین و نتایجی که از آن حاصل می‌شود گفت: آینده این نشست به دو عامل مهم بستگی دارد، عامل اول اراده جمعی تمام بازیگران حاضر در صحنه سوریه است . وی در این راستا به بحث جدی مبارزه با تروریست و وجود اراده برای پیشبرد فرایند سیاسی برای حل بحران سوریه اشاره کرد و افزود: عامل دوم در این راستا به میزان پیشرفت در گفت‌وگوهای سوری- سوری بستگی دارد و این‌ مسائل بر آینده مذاکرات وین تاثیرگذار خواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد راهکار تشخیص معارضان سوری از تروریست ها اظهار کرد: در نشست وین بر این موضوع تاکید شد که هر کشوری لیست مورد نظر خود در مورد تروریست ها را ارائه کند و کشور اردن به عنوان یک ناظر این لیست ها را جمع آوری کند و در نهایت به همراه آقای دی‌میستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه این لیست در اختیار سازمان ملل گذاشته شود. در حال حاضر همه کشورهای موثر در حل بحران سوریه تلاش دارند که لیست مربوط به تروریست‌ها را ارائه دهند.

مدیر کل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه با اشاره به اینکه کشورهایی مانند عربستان و اردن تلاش می‌کنند گروه‌های مورد نظر خود را به عنوان معارضین سوریه، دور خود جمع کنند، ادامه داد: در واقع هدف آن‌ها این است که یک موضع هماهنگ در بین آن‌ها ایجاد کنند و در نشست وین 3 از این موضوع برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند، در حالیکه این اقدامات مخالف بیانیه های نشست وین است.

ایرانی با تاکید بر اینکه در فرآیند مشخص شدن گروه‌های معارض سوری، تامین نظر دولت سوریه نیز در این ارتباط مهم است، تصریح کرد: تعداد زیادی از گروه‌هایی که در صحنه سوریه با دولت سوریه می جنگند، از گروه‌های تروریستی جدا شده اند و به شکل صوری تلاش دارند که خود را به عنوان گروه‌های آزادی‌بخش سوریه و یا معارض معرفی کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه این مسأله به عنوان یک تعارض و اختلاف امکان رسیدن به تفاهم را ممکن است به عقب بیاندازد، اظهار کرد: در حال حاضر به توجه به این اختلاف نظرها، طرف های درگیر در حل بحران سوریه تلاش می‌کنند که حداقل روی اسامی افراد به یک توافق برسند تا با استفاده از این فرایند به تدریج به راه حل هایی دست پیدا کنند.

*** حل بحران سوریه بدون حضور ایران

درهیمن حال مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای غربی معترف هستند که بحران سوریه باید با حضور ایران حل شود، گفت: علت اعتراف کشورهای غربی شکست‌هایی است که از ناحیه حمایت‌هایشان از تروریست‌ها متحمل شده‌اند.

حسین شیخ الاسلام ، در خصوص برگزاری نشست پیرامون مسائل سوریه در نیویورک که احتمال دعوت از ایران در این نشست نیز وجود دارد، اظهار داشت: کشورهایی که مخالف حضور ایران در این نشست‌ها بودند، در حال حاضر معترف هستند که بدون حضور ایران نمی‌توان درباره سوریه تصمیم گیری شود.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علت اعتراف کشورهای غربی شکست‌هایی است که از ناحیه حمایت‌هایشان از تروریست‌ها متحمل شده‌اند.

وی افزود: اقدامات تروریستی گروه‌های تحت حمایت غرب فقط منحصر به خاک سوریه نشد و به سمت خاک این کشورهای حامی داعش نیز کشیده می‌شود.

شیخ‌الاسلام گفت: کشورهای غربی عجله دارند تا این آتش تروریست را یا خاموش کنند و یا در خانه رقیب آن را نگه دارند.

همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه حضور ایران در نشست‌های پیرامون سوریه تغییراتی را به وجود آورده است، گفت: غربی‌ها مکلف‌اند از راه‌حل‌های ایران و روسیه حمایت کنند تا این موضوع خاتمه یابد.

احمد شوهانی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص نشست نیویورک پیرامون مسائل سوریه و احتمال حضور ایران در این نشست، اظهار داشت:رویکرد کشورهای غربی در حال عوض شدن است علی رغم اینکه برخی از کشورها همان مواضع قبلی را تکرار می‌کنند ولی شرایط تا حدود بسیار زیادی تغییر کرده است.

نماینده مردم ایلام، ایوان،شیروان، چرداول و مهراندر مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشارکت و فرانسه با روسیه در مقابله با داعش موضوع مهمی است، بیان کرد: پیش از این غربی‌ها و فرانسوی ها مبارزه علیه داعش را قبول نداشتند و مسئله سوریه و داعش با اتفاقاتی که اخیرا در فرانسه به وجود آمده است، دچار تغییراتی شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه موضوع حضور نظامی روسیه برای مبارزه با تروریسم در سوریه اقدام مناسبی بوده است، متذکر شد: دنیا به این نتیجه رسیده است که کشورهای تاثیرگذار‌ مسئله سوریه حل نمی‌شود.

شوهانی گفت: در مسئله سوریه نکته دیگری که کشورها به آن رسیده‌اند این است که مشکلات سوریه فقط راه حل سیاسی دارد.

وی افزود: کشورهای غربی هزینه‌های زیادی را برای حمایت از تروریست‌های پرداخت کردند و حتی تجهیزات را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که کشورهای تاثیرگذار مانند ایران، روسیه و عراق باید در سیر حل مسئله سوریه حضور داشته باشند.

نماینده مردم ایلام، ایوان،شیروان، چرداول و مهراندر مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به حضور ایران در اجلاس قبلی تغییرات ناشی از حضور ایران را دیدیم‌ که‌ قطعا در اجلاس بعدی نیز اتفاقات این چنینی رخ خواهد داد.

وی گفت: اتفاقاتی که در فرانسه  و آمریکا افتاده است که داعش مسئولیت آن‌ها را پذیرفته است، غربی‌ها مکلف‌اند از راه‌حل‌های ایران و روسیه حمایت کنند تا این موضوع خاتمه یابد.

دراین حال نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وس یاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور ایران در نشست‌های پیرامون سوریه به حل چالش‌های منطقه‌ای کمک می‌کند، گفت: نشست قبلی در رابطه با سوریه یک گام مثبت برای مسئله سوریه و دست یافتن به یک راه حل صحیح بود.

حسین سبحانی در خصوص نشست سیاسی بعدی پیرامون سوریه که قرار است در نیویورک برگزار شود، اظهار داشت: موضع آمریکا نسبت به مسئله سوریه کاملا مشخص است و اگر قرار است که این نشست تحت سایه آمریکایی‌ها برگزار شود، نتایج آن از حالا مشخص است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نفع چنین اجلاس‌های در خصوص سوریه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران در آن‌ها حضور داشته باشد، بیان کرد: کشورهایی که فقط شعار نمی‌دهند و به دنبال حل مشکل سوریه هستند باید توجه داشته باشند که جمهوری اسلامی باید در این نشست‌ها حضور داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وس یاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نماینده دولت سوریه نیز باید در مذاکرات حضور داشته باشد، متذکر شد: این که مذاکرات پشت درهای بسته انجام شود، قطعا هیچ گونه تضمینی برای اجرائی شدنش نیست.

سبحانی‌نیا با بیان اینکه پس از مخالفت‌هایی که انجام می‌شد در نشست قبلی سوریه، جمهوری اسلامی ایران نیز حضور یافت که نکته مثبتی بود، گفت: طرف‌های دیگر نیز به این نتیجه رسیده‌اند که حضور ایران در این نشست‌ها به حل چالش‌های منطقه‌ای کمک می‌کند.

وی افزود: نشست قبلی یک گام مثبت برای مسئله سوریه و دست یافتن به یک راه حل صحیح بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.