وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مصرف دارو در ایران از سرانه دنیا و منطقه بالاتر نیست، گفت: متوسط جهانی قیمت دارو نیز ۲ برابر ایران بوده و می‌توان مصرف دارو را کنترل و از تجویزهای بی‌جا و سو‌ءاستفاده‌ها جلوگیری کرد.

متوسط جهانی قیمت دارو ۲ برابر ایران است/ از تحقیق و تفحص مجلس استقبال می‌کنیم
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در همایش تجلیل از سه دهه موجودیت مدیریت جهادی در عرصه تولید و خدمات حوزه سلامت کشور اظهار داشت: مدیریت جهادی که امروز مرسوم است در ابتدای پیروزی انقلاب شکل گرفت و در فضایی که همه نسبت به هم مهربان بودند و در خدمت به مردم پیشی می‌گرفتند، اخلاق، صداقت، درستی و تلاش بی‌پایان برای حل مشکلات کشور و مردم، وجود داشت و از این مسیر اسلام به دنیا معرفی می‌شد.

وی افزود: البته انتظار داشتیم انقلاب ما استثنا باشد و در طول زمان ارزش‌های انقلاب کاستی نیابد. اگر امروز بیشتر بر مدیریت جهادی تأکید می‌شود، شاید بخشی از آن مربوط به این مسئله بوده که از ارزش‌های انقلاب فاصله گرفته‌ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در مدیریت جهادی منفعت شخصی بعد از منفعت ملی قرار دارد، گفت: حتی در مدیریت جهادی به منفعت شخصی فکر نمی‌شود و هر حزب و گروه و دسته توجهی به آن ندارند، بنابراین امیدواریم شرایط اول انقلاب تا ظهور حضرت حجت(عج) باقی بماند که این مهم‌ترین عامل تضمین استقلال کشور است.

* 98 درصد مردم طی ۲ سال گذشته بیمه شده‌اند

هاشمی با اشاره به اینکه در کشور دیگر کسری پزشک نداریم، گفت:‌10 میلیون نفر حاشیه‌نشین زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفته‌اند و طی 2 سال گذشته 98 درصد مردم بیمه شده‌اند، همچنین با کاهش پرداخت از جیب مردم در مراکز درمانی همراه هستیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم همه تلاش‌های انجام‌گرفته چرا در استان یزد که کمتر از دو هفته بیمارستان صحرایی برپا شد، مردم ساعت‌های طولانی در صف ویزیت رایگان ماندند. این مشکلات به‌دلیل حاشیه‌هاست، به نظرم به حوزه سلامت ظلم شده است، درصورتی که درست عمل کرده ‌بودیم، چرا باید طی 5 روز، 10 هزار نفر در انتظار خدمات رایگان باشند، بنابراین باید بسیار مراقبت کنیم تا از متن به حاشیه نرویم.

هاشمی با اشاره به اینکه هنوز پشت دفترچه‌های بیمه نوشته‌ایم بیمار جز دغدغه بیماری نباید درگیر مسئله دیگری باشد، گفت: آیا مجلس و دولت در راستای این شعار عمل کرده‌اند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت متن دقیق قانون را اجرا کرده است، گفت: در مجلس دیوان محاسبات داریم و افرادی که از تریبون عمومی سخنانی را نقل می‌کنند، باید با دقت عمل کرده و نتیجه را اعلام کنند، در صورتی که تخلفی وجود داشته باشد، مسیر قانون باز است، البته برخی حاشیه درست می‌کنند. ای کاش یک درصدی که مردم به خزانه واریز می‌کنند کامل در حوزه سلامت باشد. یک درصد بابت هزینه سلامت مردم از جیب‌شان نباید جای دیگری هزینه شود.

* از طرح تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم

هاشمی با اشاره به اینکه از 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها، پارسال بخشی از آن در حوزه سلامت محقق نشد، گفت: این درحالی است که هزار و 800 میلیارد تومان باید به بیمه‌ها بدهیم و 3 هزار میلیارد باقی می‌ماند که کاملاً مشخص است؛ حالا برخی از تحقیق و تفحص سخن می‌گویند و ما از این مسئله استقبال می‌کنیم.

وی گفت:‌ سال پیش خودمان را در مرکز نقد قرار دادیم، عملکرد همکاران ما باید منصفانه بررسی شود و گزارش آن به مردم اعلام شود. طی 3 دهه تلاش‌های بسیاری انجام گرفته، ما حتی پزشک به سایر کشورها صادر می‌کنیم و سالانه 100 هزار نفر از خارج از کشور در ایران از خدمات پزشکان بهره‌مند می‌شوند، همچنین 160 شرکت داخلی تولید دارو را برعهده دارند.

* حداقل 350 میلیون دلار در واردات دارو  کاهش داشته‌ایم

وی با اشاره به اینکه 350 میلیون دلار حداقل در واردات دارو کاهش داشته‌ایم، گفت: طی دو دهه به اسم خصوصی‌سازی، خصوصی‌سازی نکردیم و این مسئله صوری بوده است، همچنین سیستم‌ها نوسازی نشده و اصول اقتصاد آزاد را برخی قبول ندارند. همه این عوامل دست به‌دست هم داده تا صادرات دارویی ما خوب نباشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: از طرفی از جیب پزشک، دندانپزشک، آزمایشگاه و پرسنل سلامت داریم هزینه می‌کنیم، ولی این مسئله به اسم مجلس و دولت تمام می‌شود که امیدواریم این موضوع برطرف شود تا به قله مدنظر دست یابیم.

هاشمی عنوان کرد: یک موضوعی که در سیاست‌گذاری حاکم شده، این است که برخی فکر می‌کنند در خدمات همه چیز هزینه است و اگر تنها به کار ساخت ریل و ماشین بپردازند، موفق هستند، درحالی که هزینه در سلامت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و برخی از اینکه طول عمر در کشور افزایش یابد، خوشحال نمی‌شوند و می‌گویند این موضوع افزایش هزینه‌ها را به همراه دارد که باید این نگاه‌ها تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه باید برای تصمیم‌گیری جرأت داشته باشیم، افزود: مدیر جهادی باید ریسک‌پذیر باشد و جان و مال‌ را ریسک کند.

هاشمی با بیان اینکه مجلس امسال به رأی نیاز دارد، گفت: دولت نیز سال بعد و شورا در سال بعد از آن نیز به رأی نیاز داشته و ای کاش رأی نبود تا شاید مشکلات به نوعی سریع‌تر حل می‌شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: همه می‌گوییم پرداخت یارانه به این روش برای کشور سم است و این طوری شده که خود مردم هم از گرفتن یارانه احساس گناه می‌کنند، پولی که به یاران اختصاص داده می‌شود، بیش از 10 برابر حوزه سلامت است. این درحالی است که همه جا از رکود، گرفتاری و مشکلات صحبت می‌شود، ولی تصمیمی نمی‌گیریم.

وی در پایان تصریح کرد: مصرف داروی ما از سرانه دنیا و منطقه بالاتر نیست و متوسط جهانی قیمت دارو، ۲ برابر ایران است، البته باید در مصرف دارو صرفه‌جویی کرد و مصرف آن را کنترل و از تجویزهای بی‌جا و سوءاستفاده جلوگیری کرد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.