قدس آنلاین: بنا به روایات وارده از ائمه اطهار (ع)، یکی از اموری که برای آن پاداش فراوانی ذکر شده است، زیارت خالصانه و توأم با معرفت وحضور قلبِ حضرت محمد (ص) و ذریه ایشان می باشد.

چه کسانی پیامبر (ص)را در صحرای محشرمی بینند!

به گزارش قدس آنلاین، در این باره ابن قولویه با سند خود، از جابر، از امام باقر (ع) نقل كرده كه فرمودند امیرمؤمنا علی (ع) بیان داشتند: روزى رسول خدا (ص) به دیدار ما آمد، در حالى كه امّ ایمن شیر و كره و خرما، براى ما هدیه آورده بود. از آن آوردیم و حضرت از آن میل كرد. سپس برخاست و به گوشه خانه رفت و چند ركعت نماز گزارد. چون آخرین سجده ‏اش فرا رسید، سخت منقلب شده گریست. كسى از ما به سبب هیبت و عظمتشان، چیزى نپرسید. پس از نماز حسین (ع) برخاسته، در دامان او نشست و عرض كرد: پدرجان! چون به منزل ما آمدى، آنچنان خوشحال شدیم كه از هیچ چیز آنگونه شادمان نگشتیم. سپس چنان گریستى كه ما را غمگین كرد، چرا گریستى؟ فرمود: فرزندم! پیش از این، جبرئیل بر من نازل شد و خبر داد كه شما همگى كشته خواهید شد و قبور شما از هم جدا و پراكنده، خواهند بود. عرض كرد: پدرجان! براى كسانى كه قبور پراكنده ما را زیارت كنند، چه پاداشى خواهد بود؟ فرمود: فرزندم! آنان، گروههایى از امّت من‏اند كه قبور شما را زیارت مى‏كنند و بدین وسیله، بركت خدا را مى‏جویند و بر من، شایسته است كه در روز قیامت، سراغشان آیم و آنان را از هراسهاى آن روز و از گناهانشان، برهانم و خدا آنان را در بهشت جاى دهد.

همچنین شیخ مفید مى‏ گوید: روایت شده است كه روزى پیامبر اكرم (ص) نشسته بود و على و فاطمه و حسن و حسین (ع)، پیرامون او بودند، حضرت به آنان فرمود: چگونه خواهید بود آنگاه كه كشته شوید و قبرهایتان پراكنده و دور از هم باشد؟ حسین (ع) عرض كرد: آیا مى‏میریم، یا كشته مى‏شویم؟ فرمود: فرزندم! تو مظلومانه، كشته مى‏شوى و برادرت حسن نیز مظلومانه، كشته مى‏شود و نسلهاى شما در اطراف زمین پراكنده مى‏شوند. حسین (ع) عرض كرد: چه كسى ما را مى‏كشد، اى رسول خدا؟ فرمود: مردم شرور. حسین (ع) پرسید: اى رسول‏خدا! آیا پس از شهادت، كسى براى زیارت ما مى‏آید؟ فرمود: آرى فرزندم! گروهى از امّت من كه با زیارت شما، قصد نیكوكارى و پیوند با مرا دارند به زیارت قبور شما خواهند آمد. پس هرگاه روز قیامت شود، من در موقف به دیدارشان آیم تا بازوانشان را گرفته، آنان را از هراسها و سختیهاى قیامت برهانم.

همچنین امام صادق (ع) فرموده اند: روزی حسین بن على (ع) به رسول خدا (ص) عرض كرد: پاداش كسى كه شما را زیارت كند چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: فرزندم! هر كه مرا -در زندگى و پس از مرگ- زیارت كند، بر من است كه روز قیامت به دیدارش آیم و او را از گناهانش برهانم. در نیزنقل شده است که پیامبر (ص) در پاسخ به این پرسش بیان داشتند: هر كه مرا در زندگى و پس از مرگ زیارت كند و هر كه پدرت را در زندگى و پس از مرگ زیارت كند و هر كه برادرت را در زندگى و پس از مرگ زیارت كند و هر كه تو را در زندگى و پس از مرگ زیارت كند، بر من است كه روز قیامت به دیدارش آیم و او را از گناهانش برهانم و به بهشت برین در آورم.

منابع:

1-ابن قولویه، كامل الزیارات: 57.

2-علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج 44: 234؛ ج 100: 118.

3-شیخ حرعاملی، وسائل الشیعه، ج 10: 257.

4-فتال نیشابوری، روضه الواعظین: 169.

5-کلینی، کافی، ج 4: 548.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.