ترکمن ها امام رضا(ع) را ” قزل امام” نیز می گویند و این نامگذاری به علت گنبد طلایی ایشان می باشد.

یک عالم سنی: امام رضا(ع) نور چشم ما ست

به گزارش قدس آنلاین، محبت به امام رضا(ع) در بین ترکمن ها زبانزد است و «قزل امام» لقبی است که اهل سنت به امام رضا(ع) داده اند و به آن اعتقاد دارند و به عنوان یکی از اهل بیت و نوادگان حضرت محمد (ص) جایگاه خاصی داشته و این قوم احترام و ارادت خاصی نسبت به این امام قائل هستند.

امام رضا(ع) حضور پر رنگی در عرصه های مختلف زندگی ترکمانها دارد. نامگذاری کودکان پسر به نام رضا و ترکیبی از نامهای دیگر با نام رضا،  سفرهای زیارتی، سفرهای خانواده های ترکمن جهت رفع مشکلات یا شفای بیماران خود و دخیل بستن و امام رضا را واسطه ای بین خود و خدا قرار دادن و  سفر زوج هایی که به هر دلیل صاحب فرزند نشده و با سفر به مشهد مقدس صاحب فرزند گردیدند و…. از این جمله است.

یکی از رسومات قوم ترکمن این است که قبل از سفر به خانه خدا به زیارت امامان و زیارتگاهها و مقبره های اطراف شهر و روستا می روند و ترکمنها قبل از رفتن به این سفر معنوی بزرگ، به زیارت امام رضا (ع) در مشهد مقدس و خواهر ایشان حضرت معصومه (س) در قم می روند.

ترکمن ها امام رضا(ع) را ” قزل امام” نیز می گویند و این نامگذاری به علت گنبد طلایی ایشان می باشد.( قزل در زبان ترکمن به معنای طلا و یا رنگ قرمز به کار برده می شود.)

و این مطالب بیانگر آن است که مشهد الرضا در منطقه ترکمن صحرا از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است.

مدیر حوزه علمیه اهل سنت گلستان با بیان اینکه ترکمنها ارادت خاصی به حضرت امام رضا (ع) دارند، می گوید: بیش از پنج میلیون ترکمن در کشور ترکمنستان و سایر مناطق از جمله ایران بسر می برند و عشق ویژه ای نسبت به قزل امام دارند.

آخوند عبدالجبار میرابی می افزاید: ریشه ارادت این قوم به امام هشتم (ع) از آنجا ناشی می شود که امام ابوحنیفه نعمان بن ثابت پایه گذار مذهب حنفی از شاگردان امام جعفر صادق (ع) که از اجداد امام رضا علیه السلام بود و ترکمن ها ارادت ویژه ای نسبت به وی دارند و این ارادت باعث شد تا به امام رضا (ع) نیز عشق ورزیده و رهرو ایشان باشند.

وی اظهار داشت: ترکمن ها همواره به قزل امام توسل می جویند و هرسال به زیارت ایشان می روند. ترکمن ها از هر فرصتی برای سفر به مشهد مقدس برای پابوسی امام رضا (ع) سفر می کنند که این امر نشاندهنده علاقه وافر به این امام همام است.

همچنین بهترین مکانی که ترکمن ها پس از برگزاری آئین های خود به آن سفر می کنند، بارگاه امام رضا (ع) و پابوسی این حضرت است.

آخوند رحيم بردي صمدي امام جمعه اهل سنت جرگلان(خراسان شمالي) هم ضمن تسليت شهادت امام رضا(ع) به تمام مسلمانان جهان می گوید: امام رضا(ع) نور چشم ما تركمن‌ها است و این امام عزيز بین ترکمن‌ها به قزل امام یا امام طلایی معروف است.(طلا در لغت تركمني به معناي طلا و رنگ قرمز است)

آخوند صمدي با بيان اين كه محبت امام رضا(ع) در دل ما رخنه كرده است ابراز می دارد: ما هر گاه به زيارت ايشان مي‌آييم روحمان تازه مي شود و خوشحاليم كه ميزبان فرزند پيامبر(ص) در خراسان هستيم.

وي می گوید: ما هميشه در مشكلات‌مان متوسل به ايشان مي شويم و از ايشان مي خواهيم از جانب خداوند مشكلات ما برطرف شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.