گروه هنر- تکتم بهاردوست: «رسول توکلي»، عضو هيأت مديره انجمن صنفي شرکت‌ها و مؤسسه‌هاي فيلمسازي ايران، خود يکي از بازيگران عرصه سينما و تلويزيون است.

بازار پسر خاله دختر خاله بازي داغ است

براي پيگيري بيشتر موضوع وجود «پديده نقش فروشي» در سينما به سراغ وي رفتيم و درباره فعاليتهاي انجمن و پيگيري هايش در خصوص اين پديده، ديدگاههاي وي را جويا شديم.

 ابتدا درباره فعاليتهاي اين انجمن و کارکرد آن توضيحي بدهيد و بگوييد از نظر اين انجمن چه کساني صلاحيت دارند «بازيگر» تلقي شوند؟

انجمن صنفي شرکتها و مؤسسههاي فيلمسازي ايران از سال1387 به صورت مستقل و با تلاش هنرمندان و تأييد وزارت ارشاد
راه اندازي شد.  وقتي شکاياتي که به وزارت ارشاد ميشود به اين انجمن ارجاع داده ميشود، توسط شوراي داوري اين انجمن پيگيري و رسيدگي ميشود، ولي اينکه اين مسايل چگونه و به چه شکلي و بر چه اساسي پيگيري ميشود، بايد بگويم که از نظر قانون 15 سال پيش درانجمن بازيگران جلسات مختلفي برگزار شد که
تهيه کنندگان را ملزم ميکرد که از بازيگراني براي توليداتشان استفاده کنند که کارت عضويت و صلاحيت انجمن بازيگران و خانه سينما را داشته باشند.

 آيا شما نمي توانيد به عنوان يک نهاد صنفي سينمايي مقابل پديده نقش فروشي که به ضرر سينماگران واقعي است، بايستيد؟

با توجه به اينکه اين امرسليقهاي است، ما هم نميتوانيم به لحاظ قانوني ازتهيه کنندهاي که پولش را آورده و براي ساخت فيلميدر سينما هزينه کرده و ميخواهد سرمايهاش برگردد، بخواهيم که از بازيگران حرفهاي و عضو خانه سينما به جاي فلان کس استفاده کند و چنين قانوني وجود ندارد، چون جايي نيست که اگر تهيه کننده بابت فروش فيلمش متضرر شد، از آن حمايت کند. پس ميبينيد که قانون دراينجا سکوت کرده است، ولي اگر در صورتي که شاکي خصوصي وجود داشته باشد، يا مشکل ديگري پيش آمده باشد، هم شوراي داوري و هم قانون رسيدگي خواهند کرد. اما زماني که يکسري توليداتي که ارگاني دولتي بخواهد از آنها حمايت مالي بکنند، چه براي تلويزيون، چه براي شبکه خانگي، آنجاست که بازار پسر خاله، دختر خاله بازي داغ است، خواه موضوع مسايل مالي يا مسايل ارتباطي باشد که البته باز هم شوراي حل اختلاف نميتواند از تهيه کنندهاي بابت استفاده از فلان فرد به جاي فلان بازيگر حساب پس بکشد.

 شما براي رفع اين مشکل، چه در سينما و چه در تلويزيون، چه کردهايد؟

در قانون، تنها صادر کننده مجوز توليد آثار هنري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، ولي متأسفانه با گذشت بيش از 37 سال از پيروزي انقلاب، هنوز يک برنامه مشترک و هماهنگ بين صدا و سيما و اين وزارتخانه وجود ندارد که اصحاب هنر بتوانند با آگاهي از بايدها و نبايدها بدون مشکل اقدام به توليد بکنند. از آن طرف انجمن صنفي بنابر مسؤوليتش در تلاش است که اين حلقه مفقوده را ايجاد کند و اين بي نظميها، اعمال سليقهها و تصميمهاي جزيرهاي را که در شأن فرهنگ ايراني نيست، از ميان بردارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.