رئیس شورای نگهبان قانون اساسی گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید اگر امر به معروف نکردید باید منتظر عواقب آن نیز باشید.

صدا و سیما نقش مهمی در اجرای امر به معروف دارد
به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان قانون اساسی در دومین جلسه شورای ستاد امر به معروف و نهی از منکر با دستور جلسه  «بررسی پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»  اقدامات قانونی انجام شده در این خصوص را مناسب دانست و تصریح کرد: اجرا این وظیفه الهی باید به صورت عملی مورد توجه قرار گیرد به طوری که تمام افرادی که واجبات الهی از جمله نماز و حج را برگزار می‌کنند، به این وظیفه که از مهمترین وظایف الهی است، عمل کنند.
وی با تاکید بر اینکه «به امر به معروف و نهی از منکر درست بها داده نشده است» گفت: در مجلس قانون امر به معروف و نهی از منکر تصویب شد و در این جلسه نحوه اجرای آن را بررسی می‌کنیم.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خطاب به اعضا شورا بیان کرد: در جلسه نخست، دستور‌العمل اجرایی خوانده شد و بنده مایلم خود دوستان به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه شرعی نگاه کنند نه یک وظیفه قانونی چرا که قبل از قانون شرع، خدا و پیغمبر(ص) وجود دارند.
وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن خداوند را اول آمر به معروف و ناهی از منکر خواند و تاکید کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید اگر امر به معروف نکردید باید منتظر عواقب آن نیز باشید.
آیت‌الله جنتی با اشاره به سرنوشت یکی از قوم‌‌های یهود در قرآن کریم گفت: خداوند به آنان دستور داد که روزهای شنبه ماهیگیری نکنند اما آنها با حقه‌بازی جلوی بازگشت ماهی‌ها به دریا را می‌گرفتند و روز یکشنبه این ماهی‌ها را صید می‌کردند که به این ترتیب افراد این قوم به سه دسته تقسیم شدند.
وی افزود: دسته اول عاملان گناه،‌ دسته دوم ساکتان در برابر انجام گناه و دسته سوم نهی‌کنندگان از این منکر بودند که از میان سه گروه تنها دسته سوم نجات پیدا کردند، بنابراین سکوت در برابر گناه را باید مساوی با گناه در نظر گرفت.
رئیس شورای نگهبان قانون اساسی ادامه داد: در کشور هر مشکلی که پیدا می‌کنیم به دلیل اجرا نکردن وظایف شرعی است چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید «اگر به وظایف خود عمل کنید برکت از آسمان و زمین برای شما می‌بارد» بنابراین اگر به وظایف شرعی خود عمل کنیم، در هیچ مسئله‌ای کمبود نخواهیم داشت به طوری که درآمدهای ما بالا می‌رود و مشکلات کشور برطرف می‌شود.
وی افزود: اما ما خودمان با دستان خود به خاطر اجرا نکردن وظایف الهی سختی بوجود می‌آوریم به طوری که یکی از موارد اشکال همین اجرا نکردن وظیفه امر به معروف و نهی از منکر است.
آیت‌الله جنتی خواستار جدی گرفتن امر به معروف و نهی از منکر شد و تاکید کرد: هر فردی در حوزه کاری خود باید این وظیفه را اجرا کرده و در مرحله بعد دیگران را نیز به اجرای آن وادار کنیم و هر جا منکری دیده شد با آن برخورد کنیم.
وی گفت: صدا و سیما در اجرای امر به معروف و نهی از منکر همانند سایر زمینه‌ها نقش بزرگی دارد به طوری که باید کارهای هنری در این رابطه ساخته شود و از طریق هنر کار را پیش ببریم چرا که اگرچه حدیث، قصه و تاریخ باید گفته شود اما کار هنری بدون زبان و قلم بسیار موثرتر عمل می‌کند.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این جلسه از جمله جلساتی باشد که مورد رضای خداوند قرار می‌گیرد.
منبع: خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.