قدس انلاین- سعید کوشافر: هر چه به زمان انتخابات ریاست جمهوری امریکا نزدیک میشویم اظهارات نامزدهای احتمالی دو جناح دمکرات وجمهوری خواه رنگ وبوی جدی تری بخود میگیرد ؛ بویژه که اکنون باید درداخل هر حزب نیز یکنفر بعنوان نامزد اصلی انتخاب شود.

تولد روح فاشیسم درآمریکا با اظهارات نژاد پرستانه ترامپ/ جلب نظر یانکی ها با موج سواری براحساسات ضد اسلامی/ جمهوری خواه دیوانه بهانه دست تروریستها میدهد

دراین میان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری امریکا به سیم اخر زده است و دراظهاراتی کاملانژاد پرستانه و همسو با صهیونیستها خواستار جلوگیری از ورود مسلمانان به این کشور شده است .

بنا بر این گزارش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بامداد سه‌شنبه در اظهاراتی نژادپرستانه خواستار جلوگیری از ورود تمامی مسلمان‌ها به خاک آمریکا شد.

دونالد ترامپ، نامزد جنجالی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در  خواستار جلوگیری از ورود تمامی مسلمانان به خاک کشور آمریکا شده است.

این تاجر میلیاردر آمریکایی که در هفته‌های گذشته چندین بار با بیان اظهارات نژادپرستانه علیه مسلمان‌ها خبرساز شده، در بیانیه‌ای با ادعای اینکه عده زیادی از مسلمان‌ها از آمریکایی‌ها نفرت دارند ورود آنها را به منزله حملات بیشتر در خاک کشورش دانسته است.

او در این بیانیه که کمپین تبلیغاتش‌اش منتشر کرده آورده است: «بدون نگاه کردن به داده‌های نظرسنجی مختلف، برای هر کسی واضح است که این نفرت، فراتر از حد درک است.»

«ترامپ» می‌نویسد: «نمی‌توانیم کشورمان را تا زمانی که بتوانیم دلیل این مشکل و خظرات آن را درک کنیم در معرض حملات شنیع توسط افرادی قرار دهیم که تنها به جهاد اعتقاد دارند و هیچ استدلالی یا احترامی برای زندگی بشری قائل نیستند.»

پس از این اظهارات بود که «شورای روابط آمریکا - اسلام» در واکنش به این اظهارات نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا در بیانیه‌ای نوشت: «اکنون وارد حیطه فاشیسم شده‌ایم.»

دراین حال به نظر میرسد که اسلام‌هراسی و حملات نژادپرستانه به مسلمانان، بعد از حملات تروریستی پاریس و تیراندازی در شهر سن‌برنادرینو ایالت کالیفرنیا در آمریکا شدت گرفته است.

تیراندازی‌، حمله انتحاری و گروگان‌گیری مرگبار در پاریس، پایتخت فرانسه به کشته شدن 130 نفر منجر شد. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حملات را به عهده گرفت.همچنین دوهفته قبل  یک مرد و همسرش در سن‌برناردینو  14 نفر را با شلیک گلوله کشتند.

***دیگر اظهارات ترامپ

اینکه این کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری ایالات متحده آیا تنها این اظهارات رابیان داشته یا پیشتر نیز از این دست افاضات داشته است را باید دربررسی سخنان وی طی مدت کاندیداتوری اش مورد بررسی قرار داد تا به نتیجه ای قطعی برسیم نه اینکه به گفته جب بوش گمان کنیم اختلال مشاعر دارد.

جب بوش فرماندار سابق فلوریدا نیز گفت که ترامپ "دچار اختلال مشاعر است. پیشنهادهای سیاستگذاری دونالد ترامپ را نباید جدی گرفت."

این درحالی است که یک روز پس از موج انتقادات، ترامپ با حضور در یک شبکه تلویزیونی در آمریکا از طرح جنجالی و نژادپرستانه خود دفاع و بار دیگر آن را تکرار کرد.

میلیاردر آمریکایی گفت این کار، بدتر از کاری که «فرانکلین روزولت» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در زمان حمله ژاپن به بندر پرل هاربر در جنگ جهانی دوم کرد، نیست. اشاره او به توقیف و زندانی کردن ۱۱ هزار نفر توسط آمریکا در اردوگاه‌ها بود.

دونالد ترامپ به «ای‌بی‌سی» گفت: «کاری که من خواهان انجام آن هستم با کار فرانکلین دی روزولت تفاوتی ندارد. ما مجبوریم این کار را بکنیم و چاره‌ای نداریم. افرادی هستند که می‌خواهند ساختمان‌ها و شهرهایمان را منفجر کنند».

نامزد جمهوریخواه در ادامه این مصاحبه هم مدعی شد که ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا «کوتاه مدت» خواهد بود و امکان برداشتن آن «در صورتی که کشور ما بتواند به سرعت اقدام کند»، وجود دارد.

نامزد میلیاردر انتخابات 2016 آمریکا گفت که در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهوری این کشور، تعدادی از مساجد آمریکا را تعطیل خواهد کرد.

ترامپ گفت: «ما باید به اتفاقاتی که در مساجد می افتد توجه کرده و بر آنها نظارت کنیم. جریانات بسیاری از مساجد سرچشمه می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «از تعطیل کردن تعدادی از مساجد آمریکا ناراحت خواهم شد، اما گاهی اوقات کار‌هایی وجود دارد که باید انجام شود.»

این نامزد جنجالی جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا همچنین  در یک سخنرانی گفت پس از پیروزی در انتخابات و تنها ۲ دقیقه پس از انجام مراسم تحلیف،‌ دستورات اجرایی باراک اوباما را لغو می‌کند.

«دونالد ترامپ»پیشتر گفته بود در صورت پیروزی دستوری اجرایی برای «اعلام حکم اعدام برای آنهایی که نیروهای پلیس آمریکا را می‌کشند»، صادر خواهد کرد، حالا می‌گوید که اوباما از اختیاراتش در اعلام دستورات اجرایی سوءاستفاده کرده است.

به گزارش واشنگتن پست، او به دستورات اجرایی امضا شده توسط رئیس‌جمهور آمریکا اشاره و تاکید کرد که در صورتی که رئیس‌جمهور شود، یک ساعت و شاید حتی دو دقیقه پس از برگزاری مراسم تحلیف، بسیاری از دستورات اجرایی باراک اوباما به ویژه در زمینه مهاجرت را لغو خواهد کرد.

نامزد پیشتاز جمهوریخواهان و میلیاردر آمریکایی پیشتر با انتقادات شدید از برجام، باراک اوباما و شخص جان کری را به دلیل موافقت با توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 آماج حملات شدیدی قرار داده بود.

همچنین «دونالد ترامپ» کاندیدای ریاست‌جمهوری انتخابات 2016 آمریکا گفت که این کشور در تجارت، مبارزه با داعش و مذاکرات بین‌المللی بازنده بوده است.

ترامپ گفت که آمریکا به بزرگ‌ترین بازنده مناسبات بین‌المللی تبدیل شده است.

میلیاردر و مجری سابق تلویزیون در سومین مناظره انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه گفت: «کشور ما دیگر پیروز نمی‌شود؛ ما در تجارت و مبارزه با داعش بازنده بودیم.»

ترامپ با وعده تبدیل دوباره آمریکا به کشوری مهم و بزرگ، گفت : «یکی از بدترین شکست‌های آمریکا، فاجعه اخیر توافق هسته‌ای با ایران بود.»

درعین حال و بنا برگزارش خبرگزاری فرانسه «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا گفت که جهان با «صدام» رهبر معدوم عراق و «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی صد درصد جای بهتری بود.

ترامپ در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان، گفت که خاورمیانه با اقدام‌های «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا و «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق و کاندیدای انتخابات سال آینده از هم پاشیده است.

 وی گفت: «مردم جان خود را از دست می‌دهند و در درگیری‌ها غرق شده‌اند. شرایط فعلی بسیار وخیم‌تر از وضعیت در زمان صدام و قذافی است.»

همچنین به گزارش پایگاه خبری کنگره آمریکا، «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا گفت که در صورت پیروزی در این انتخابات، تمام پناهجویان را به کشورهای خود بازمی‌گرداند.

نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: «به افرادی که از سوریه به عنوان بخشی از هجوم مهاجران به این کشور می‌آیند، اخطار می‌دهم اگر پیروز شوم، تمامی آن‌ها باید بازگردند.»

ترامپ که در شهر «کین» واقع در ایالت نیوهمپشایر آمریکا سخنرانی می‌کرد، دیگر رقبای جمهوری‌خواه خود را به تلاش برای راه‌اندازی جنگ سوم جهانی بر سر مساله سوریه متهم کرد.

وی پیشنهاد کرد که باید اجازه داد روسیه به جای آمریکا جنگ علیه گروه تروریستی داعش را در عراق و سوریه ادامه دهد.

همچنین دونالد ترامپ خواستار تعطیلی اینترنت شده تا بچه ها دیگر نتوانند از آن استفاده کنند. ترامپ در این مورد گفته است: شاید ما باید در مورد اینترنت کاری بکنیم. زیرا از آن برای تندرو کردن مردم استفاده می شود.

وی افزوده که بیل گیتس مدیرعامل سابق مایکروسافت را خواهد دید تا او بتواند برای بستن اینترنت وارد عمل شود. بیل گیتس در سال های گذشته همیشه یکی از حامیان حزب جمهوری خواه آمریکا بوده است.

وی در سخنرانی خود گفته که بچه ها در آمریکا «اینترنت را تماشا می کنند و می خواهند مغز متفکر باشند .... ما به خاطر اینترنت داریم افراد زیادی را از دست می دهیم. ما باید بیل گیتس و افراد متفاوت زیادی را ببینیم. افرادی که واقعا می فهمند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. ما باید در این مورد با آنها حرف بزنیم.یک جورهایی اینترنت را ببندیم. البته برخی ها خواهند گفت: اوه آزادی بیان، آزادی بیان. اینها آدم های احمقی هستند.»

وی در ادامه این سخنرانی خود سخنان مفصلی را در مورد بی لیاقتی افراد احمقی بر زبان آورده که هم اکنون در آمریکا قدرت را در دست دارند. ترامپ در این مورد گفته است: صبر مردم از بی لیاقتی رهبران احمق لبریز شده است.

***پیشتازی ترامپ درنظرسنجی ها

درحالیکه درتمام کشورهای اسلامی و تمام مراکز علمی اسلامی ودانشگاههای جهان اسلام  اظهارات نژاد پرستانه این نامزد جمهوریخواه انتخابات امریکا مورد انتقاد قرار گرفته وحتی راهپیمایی های زیادی علیه اظهارات وی صورت گرفته اما به نظر میرسد که درکشورش این اظهارات تندروانه خاطرخواههای زیادی دارد که باعث شده اورا  درنظر سنجی ها از رقبای جمهوری خواهش پیش بیاندازد.

رویترز در نظرسنجی خود از پیشتازی دونالد ترامپ، در مقایسه با سایر رقبای هم‌حزبی‌اش، با وجود اظهاراتی جنجالی وی در مورد مسلمانان خبر می‌دهد.

خبرگزاری رویترز در نظرسنجی اخیر خود که پس از اظهارات اسلام‌هراسانه و توهین‌آمیز دونالد ترامپ در هفته گذشته انجام شده، از پیشتازی کماکان این نامزد جمهوری‌خواه در میان سایر رقبای هم‌حزبی‌اش حکایت می‌کند.

این خبرگزاری گزارش داده طبق نظرسنجی مشترک این رسانه با مؤسسه تحقیقاتی ایپسوس، با وجود سخنان ترامپ مبنی بر لزوم منع ورود مسلمانان به آمریکا، این سرمایه‌دار نیویورکی همچنان توانسته در سودای رسیدن به کاخ سفید ایالات متحده از دیگر جمهوری‌خواهان جلوتر باشد.

این نامزد 69 ساله در نظرسنجی که جمعه منتشر شد همچنان حمایت 35 درصدیِ رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه از خود را حفظ کرده است. نتایج کنونی نشان می‌دهد اقبال رأی‌دهندگان به این مجری سابق تلویزیون آمریکا در قبل و بعد از اظهارات ضد اسلامی‌اش همچنان دست‌نخورده باقی مانده است.

بسیاری از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در نظرسنجی رویترز-ایپسوس ضمن اشاره به اینکه مواضع دونالد ترامپ می‌تواند خطری بالقوه برای پیروزی احتمالی او باشد، اعلام کرده‌اند که هیچ مشکلی با اظهارات این‌چنینی وی ندارند.

یکی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مذکور با نام «دونا فی» در این خصوص گفته است: «حرف ترامپ، احساسِ همۀ ما است.» این خانم 57 ساله در ادامه اعلام کرده که به عقیدۀ او نیز باید جلوی ورود مسلمانان به آمریکا گرفته شود. او در عین حال بر این مسأله صحه گذاشته است که این باصطلاح «رک بودن» ترامپ می‌تواند درنهایت به ضرر او تمام شود.

رویترز می‌افزاید در فضای دوقطبی ایجادشده میان واجدین شرایط رأی‌دهی، 72 درصد از طرفداران حزب دموکرات و همچنین 47 درصد از مجموع رأی‌دهندگان، از سخنان موهنِ نامزد تندرویِ جمهوری‌خواه ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

درخصوص رقم دیگری که در میان طرفداران همه نامزدهای جمهوری‌خواه از آمار بالایی برخوردار بود، باید به میزان 41 درصدیِ اتفاق‌نظر حامیان جمهوری‌خواهان اشاره کرد، که همگی به احتمال کاهش شانس پیروزی دونالد ترامپ، بعنوان سرمایه‌گذار میلیاردر صنعت ساختمان آمریکا، درپی موضع‌گیری‌هایش اذعان کرده بودند.

گرچه برخی کارشناسان آمریکایی اظهارات اخیر ترامپ را متأثر از حادثه تیراندازی در شهر «سن‌برناردینو» ایالت کالیفرنیا، با 34 کشته و زخمی، تصور می‌کنند، اما تحلیل‌گران دیگری مانند «آلان آبراموویتز» استاد علوم سیاسی دانشگاه «اِموری» ایالت جورجیا اعلام کرده‌اند که پیش از رخداد مذکور نیز عقاید افراطی همچون «ایجاد پایگاه اطلاعاتی ویژه برای ثبت مشخصات اتباع مسلمان» و «اخذ گواهی مذهبی خاص برای آنان» ازسوی ترامپ بیان شده بود.

درعین حال وی حزب جمهوریخواه در رقابتهای ریاست جمهوری آمریکا، به این حزب هشدار داد با او عادلانه برخورد کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، دونالد ترامپ از رقبای حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تهدید کرد اگر با او رفتار عادلانه ای وجود نداشته باشد، این حزب را ترک می کند.

وی گفت: «حزب خیلی خوب با من رفتار نکرده است. اما من در هر نظرسنجی پیشتاز بوده ام. اینطور به نظر می رسد که من پیروز خواهم شد. کل زندگی من سرشار از پیروزی ها بوده است من مثل خیلی ها که شما با آنها صحبت کردید، بازنده نیستم. من می دانم چطور در این رقابت پیروز شوم. من قصد دارم پیروز شوم. اگر من نامزدی خود را حفظ کنم، این بهترین راه برای شکست دادن دموکراتها خواهد بود.»

ترامپ خطاب به حزب جمهوریخواه گفت: «اگر آنها با من با احترام برخورد نکنند، اگر با من همچون کسی که در نظرسنجی ها پیشتاز است، رفتار نکنند، اگر میدان بازی برابر و عادلانه نباشد، آن وقت همه گزینه ها روشن هستند.»

***دیدگاه رقبای ترامپ درباره اظهاراتش

دراین راستا و بنا بر گزارش خبرگزاریها بن کارسون رقیب ترامپ در حزب جمهوری خواه به فاصله کوتاهی پس از ترامپ گفت که همه بازدیدکنندگان از آمریکا باید "در دوران اقامت‌شان نام خود را ثبت کنند و تحت نظر باشند." اما سخنگوی او افزود:‌ "ما طرفدار برخورد گزینشی با مذهب افراد نیستیم و نخواهیم بود."

لیندزی گراهام از دیگر نامزدهای رقابتهای مقدماتی حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، هم قطارانش را ترغیب کرد که اظهارات ترامپ را محکوم کنند.

جب بوش فرماندار سابق فلوریدا نیز گفت که ترامپ "دچار اختلال مشاعر است. پیشنهادهای سیاستگذاری دونالد ترامپ را نباید جدی گرفت."

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیک چنی، معاون رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا هم گفت: اینکه بگوییم دیگر مسلمانی وارد کشورمان نشود و آنها را در محدودیت قرار دهیم، مغایر تمام باورهایی است که برای آنها ایستادگی کردیم و به آنها معتقدیم. آزادی مذاهب بخش مهمی از تاریخ و جایی است که از آن آمده‌ایم. این تصور اشتباهی است.

سناتور جان مک‌کین جمهوری‌خواه هم طرح ترامپ را "احمقانه" خواند و گفت: از مدت‌ها قبل به این موضوع فکر می‌کردم که حرف‌هایش بیشتر به وجهه او لطمه می‌زند و او همچنان به این سخنان ادامه می‌دهد. طرح های ترامپ کاملا احمقانه است.

برنی ساندرز، از دیگر نامزدهای دموکرات‌ها برای انتخابات 2016 آمریکا گفت: این سخنان عوام‌فریبانه با هدف اختلاف‌افکنی در کشور بر پایه نژاد، جنسیت و یا کشور مبدا است. حال ترامپ و دیگران از ما می‌خواهند که از تمام مسلمانان متنفر باشیم. ایالات متحده آمریکا کشوری بزرگ است اما زمانی که ما کنار هم باشیم. زمانی که اجازه دهیم نژادپرستی و بیگانه‌هراسی میان ما اختلاف بیندازد، به کشوری ناتوان تبدیل می‌شویم.

اما هیلاری کلینتون که بعنوان جدی ترین رقیب این کاندیدا درمیان دمکراتها مطرح شده است ، اظهارات اخیر دونالد ترامپ، داوطلب نامزدی از حزب جمهوریخواه در مورد رفتار با مسلمانان را نکوهش کرد و گفت سخنان او دیگر خطرناک است.

هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا، گفت که سخنان ترامپ در مورد جلوگیری از ورود مسلمانان به ایالات متحده نادرست و خطرناک است.

کلینتون در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات دونالد ترامپ گفت: فکر می‌کنم برای چندین هفته، شما و همه کسان دیگر با انتشار اظهارات ترامپ باعث خنده و تفریح مردم می‌شدید اما حالا او واقعا پا را از حد فراتر گذاشته و چیزهایی که حالا می‌گوید نه فقط شرم‌آور و اشتباه، بلکه خطرناک است.

کلینتون، که برخی ناظران از او به عنوان داوطلب پیشتاز برای کسب نامزدی حزب دموکرات نام می‌برند، گفت، اظهارنظرهای دونالد ترامپ به توانایی ایالات متحده برای مبارزه با داعش آسیب می‌زند و خوراک تبلیغاتی لازم را در اختیار این گروه قرار می‌دهد تا به جذب نیرو مبادرت ورزد.

وی گفت که جدیدترین خواست ترامپ در این مورد که "مسلمانان را به کشورمان راه ندهیم" بهترین کمک را به تروریست‌ها می‌کند.

کلینتون ادامه داد: این را بدون فکر نمی‌گویم، واقعا همینطور است. او مواد تبلیغاتی بزرگی را به آنان هدیه می‌کند تا بتوانند افراد بیشتری را از اروپا و آمریکا به سوی خودشان بکشانند و از آنجا که این سخنان از حد و مرز معقول گذشته، لازم است همه، به خصوص سایر جمهوریخواهان، در برابر او بایستند و بگویند: دیگر کافی است، پا را از گلیم خودت فراتر گذاشته‌ای.

دراین خصوص «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا با انتقاد از سخنان اخیر «دونالد ترامپ» کاندیدای انتخابات ۲۰۱۶ این کشور و پیشنهاد وی برای ممنوع شدن ورود مسلمانان به خاک آمریکا، از تمامی شهروندان این کشور خواست از تعصب به هر شکل آن دوری کنند.

کاخ سفید نیز طی بیانیه‌ای از سخنان «دونالد ترامپ» کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا شده بود، انتقاد کرده و آن را مغایر با ارزش‌های آمریکا خواند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که مواضع ترامپ در قبال مسلمانان «خلاف ارزش‌های جامعه آمریکا» و مغایر با منافع امنیتی کشور است.

***واکنشهای ایرانی به اظهارات نامزد امریکایی

اما امروز ایت الله  هاشمی رفسنجانی دردیداری با محکوم کردن اظهارات زشت دونالد ترامپ، نامزد انتخابات حزب جمهور‌ی‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر عدم اجازه ورود به مسلمانان به این کشور، این‌گونه اظهارات را غیر منطقی و غیرعقلانی توصیف کرد و افزود: این اتفاق در وهله‌ نخست برای دولتمردان آمریکا، زیان‌بار است که البته کاخ سفید این اظهارنظر را سریعاً محکوم و کاملاً مغایر با ارزش‌های آمریکا دانسته است.

وی با اشاره به حضور مسیحیان در بیش از 60 کشور اسلامی، بر زندگی مسالمت آمیز پیروان همه ادیان تأکید کرد و گفت: همه‌ پیامبران الهی و به طریق اولی پیامبر اسلام، بر مهربانی انسان‌ها نسبت به یکدیگر توصیه‌های فراوانی دارند و سخنان اختلاف برانگیز، برخاسته از تعصب‌های جاهلی است که متأسفانه در اسلام هم بعضی از گرو‌ه‌های تندرو، کارهای خشن افراطی می‌کنند که نمونه‌های آن را این روزها در اقدامات طالبان، داعش، القاعده، بوکوحرام و ... می‌بینیم.

دراین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ترامپ که نامزد پیشروی انتخاباتی جمهوری خواهان محسوب می شود این روزها با صحبت هایی که مطرح می کند ، به مایه رسوایی ارزش های آمریکایی تبدیل شده است.

سید باقر حسینی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید که « سخنان ترامپ به رسوایی ارزش های آمریکایی تبدیل شده است.»

به نظر این نماینده مجلس نهم ، « ایالات متحده توسط غول های تبلیغاتی خود سالیان سال تحت عنوان ارزش های آمریکایی کشورهای جهان و ارزش های جهان سومی را مورد تهدید قرار داده است اما حالا با سخنان وقیحانه ترامپ پرده این ادعاها پاره شده است.«

وی همچنین گفت که «آمریکا نماد رسمی نقض حقوق بشر است ، سخنان ترامپ در واقع نوعی افشاگری از سیستم فاسد و نژادپرسی واشنگتن است. در این کشور مدعی دموکراسی مسلمانان از حقوق اولیه محروم هستند و سخنان این چهره جمهوری خواه موضوع جدیدی نیست.»

حسینی معتقد است که « سخنان ترامپ منجر به نوعی نفرت همه گیر از آمریکا شده است و سیاستمداران جمهوری خواه و حتی دموکرات تلاش می کنند که او را از گردونه رقابت های انتخابات الکترال خارج کنند. ادامه موضع گیری های نژاد پرستانه کاندیدای پیشروی جمهوری خواهان برای ایالات متحده گران تمام خواهد شد.»

دراین حال «امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در مورد اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا بیان کرد: در حالت کنونی می‌توانیم سنت محافظه‌کاری در قالب دیگر ستیزی را در آمریکا ملاحظه کنیم. این موضوع از سالیان گذشته متوجه سیاه‌پوستان یا لاتین‌تبارهای مکزیکی و اسپانیایی‌تبار بوده و اخیراً این دیگر ستیزی به سمت مسلمانان متمایل شده است. محافظه‌کاران آمریکا به لحاظ فکری و ایدئولوژیک هویت آمریکایی را در قالب سفید پوستان اروپایی‌تبار و خصوصاً آنهایی که پروتستان‌مذهب هستند، طبقه‌بندی می‌کنند و معتقدند هر گروهی که خارج از این تعریف باشد، در گروه دیگری قرار می‌گیرد و این موضوع می‌تواند تهدیدهایی را علیه امنیت ملی و منافع حیاتی آمریکا به وجود آورد.

وی اضافه کرد: در زمانی که تهدیدات امنیتی مطرح می‌شود و حضور اقوام و نژادهای مختلف در ایالات متحده مورد هدف قرار گرفته می‌شود، جامعه آمریکا هم سعی می‌کند به مقابله با آن مشکل بپردازد. پس از ۱۱ سپتامبر موضوع امنیت به یکی مهم‌ترین دغدغه‌ها تبدیل شد که در فضای جامعه جهانی گفته شد که بخش اعظمی از این حوادث مربوط به مسلمانان می‌شود و همین مساله باعث شد تا ذهنیتی مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان یا سختگیری برای ورود آن‌ها به آمریکا برای تامین امنیت صورت گیرد. در همین راستا باید به این نکته توجه داشت که در فضای دو قطبی و رادیکالی ایالات متحده، کسانی شانس پیروزی دارند که به ترس عمومی نسبت به حضور مسلمانان دامن بزنند و روی هم‌سویی اسلام و تروریسم اصرار کنند. این مساله یکی از ترفندهایی است که تعدادی از محافظه‌کاران حزب جمهوری‌خواه در پیش گرفته‌اند که افرادی مانند «دونالد ترامپ»، «بن کارسون»، «تد کروز» و تا حدودی «مارکو روبیو» دنباله‌روی این دیدگاه هستند و مخالفت خود را با پذیرش چند نژادی‌ها در ایالت متحده ابراز کردند تا بتوانند در مرحله نخست در اردوگاه جمهوری‌خواهان و پس از آن در نبرد نهایی با دموکرات‌ها شانس خود را افزایش داده و پیروز میدان شوند.

    باید توجه داشت که جامعه آمریکا یک جامعه چند نژادی است. گرچه سنت‌های مورد نظر بهمراه موضوعاتی دیگر از سوی سردمداران قدرت سیاسی در ایالات متحد با صدایی بلند فریاد زده می شود، اما تصمیم‌گیرنده نهایی در این ساختار نیستند. گروه‌های مهاجران بسیار گسترده‌ای مانند یهودی‌ها، چینی‌ها و سایر قومیت‌های دیگر در آمریکا وجود دارند و به هرگونه تحرک قومی واکنش نشان می‌دهند. ضمن اینکه صحبت‌هایی مانند آنچه که دونالد ترامپ به زبان آورده، می‌تواند به وجهه آمریکا آسیب بزند. حتی ممکن است جمهوری دموکراسی که مد نظر ایالات متحده است، به جمهوری فاشیستی تبدیل شود و حتی تضادهای نژادی مربوط به ۱۰۰ سال پیش اروپا در این کشور نمایان شود که حتی امکان دارد چنین دیدگاهی جنگ میان آمریکا و مسلمانان را کلید بزند.

ابوالفتح در پاسخ به اینکه آیا هدف قرار دادن مسلمانان در میان تمامی محافظه‌کاران آمریکا همانند دیدگاه ترامپ است یا خیر، تصریح کرد: به طور قطعی نمی‌توانیم بگوییم که در درون حزب جمهوری‌خواه دیدگاه کسانی مانند ترامپ و کارسون یک دیدگاه غالب است. به نظر می‌رسد هسته مرکزی حزب جمهوری‌خواه نسبت به این اظهارات تند و زاویه‌دار نظر دیگری داشته باشند و کسانی مانند «جان بینر» که رئیس سابق مجلس بود یا «خاندان بوش» و چهره‌هایی مانند «هنری کسینجر» و «جیمز بیکر» و به طور کلی کسانی که در بحث سیاست خارجی مشغول به کار بوده‌اند سیاست دیگری را دارند چراکه باید توجه داشت رقمی در حدود ۱۰ میلیون مسلمان در آمریکا مشغول به زندگی و فعالیت هستند و علاوه بر آن ایالات متحده روابط زیادی با کشورهای اسلامی دارد و از این رو اگر دولتمردان آمریکا بخواهند فعالیت ضد اسلام را مجدداً شروع کنند و علیه مسلمانان دست به خشونت بزنند، بدون شک چالش جدی و به دنبال آن مسائل امنیتی به وجود خواهد آمد که می‌توان به جنگ‌های نژادی و حتی مقابله به مثل مسلمانان هم اشاره کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که صحبت‌های دونالد ترامپ به تدریج به حاشیه رانده شود چراکه ممکن است رگه‌هایی از فاشیسم در آمریکا و در صورت بروز هرگونه مشکل پدیدار شود. لذا احساس خطر گروه‌های بزرگی که در داخل اردوگاه لیبرال‌ها و حتی جمهوری‌خواهان وجود دارد، ممکن است باعث شود تا حتی ترامپ که بر اساس نظرسنجی‌ها موقعیت خوبی را بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده داشته است، از گردونه رقابت‌ها خارج شود.

***نکته جالب ماجرا

هرچند که نفرت وانزجار از اظهارات ترامپ وموارد مشابه درکشورهای اسلامی وحتی میان مسلمانان امریکا وسایر نقاط جهان امری عادی است و بسیاری از واکنشهای علمای اسلامی نیز درهمین راستا بروز کرده است اما نکته جالب اینجاست که نفرت از ترامپ در کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا نیز بروز و ظهور پیدا کرده است.

به گزارش گاردین ، در پی سخنان اهانت آمیز و نژادپرستانه دونالد ترامپ، شمار امضاهای تومار درخواست ممنوعیت ورود وی به انگلیس، به سرعت در حال افزایش است و هر ساعت تقریبا 3500 نفر این تومار را امضا می کنند.این تومار، بیش از هر تومار دیگر در انگلیس، از زمان اجرای قانون ضرورت توجه به تومارهای مردمی، امضا دارد و رکورد امضاهای این گونه تومارها را شکست.

«جورج اوزبورن» وزیر خزانه داری بریتانیا که در غیاب دیوید کامرون به پرسشهای نمایندگان در نشست اخیر اعضای مجلس عوام انگلیس پاسخ می داد در واکنش به این درخواست مردمی گفت : «بهرین عکس العمل ، بحث درباره اظهارات ترامپ است نه جلوگیری از ورود این نامزد ریاست جمهوری امریکا به انگلیس .»

 براساس قانون، تومارهایی که بیش از ده هزار امضا داشته باشند، دولت باید به ان واکنش نشان دهد و تومارهایی که بیش از یکصد هزار امضا داشته باشد، در مجلس عوام انگلیس باید بررسی شود .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.