گروه اقتصادی/ محمود مصدق - دوازدهمین همایش
 بین المللی صنعت پتروشیمی ایران با هدف جذب 
سرمایه گذاری و ارتقای دانش پتروشیمی صبح دیروز با حضور مقام‌های دولتی و مدیران شرکت‌های صنایع پتروشیمی در مرکز همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد.

ضرورت رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران در پنج سال آتی

به گزارش خبرنگار ما، معاون اول رئیس جمهور در این همایش با اشاره به ضرورت تدبیر و اندیشه جدی‌تر برای اقتصاد کشور در شرایط حساس کنونی گفت: حمایت از صنعتگران و توانمندی‌های داخلی در دوران پساتحریم در دستور کار دولت قرار دارد.

اسحاق جهانگیری، از بسته شدن پرونده PMD ایران از سوی آژانس بین المللی اتمی در هفته جاری خبر داد و گفت: در آستانه لغو تحریم‌های اعمال شده قرار داریم و باید با همه توان وارد دوران پساتحریم شویم.

به گفته وی، با نزدیک شدن به روز اجرای برجام، نیازمند راهبردی مهم در مسیر توسعه هستیم و در این راه وزارت نفت در جذب سرمایه گذاری‌ها پیشتاز است.

وی سپس به برنامه ششم توسعه پرداخت و با بیان اینکه این برنامه از سوی سازمان مدیریت در حال تدوین است و تا دو هفته آینده پیش نویس آن در دولت مطرح می‌شود، گفت: ما در دوران پساتحریم هم به اقتصاد مقاومتی نیاز داریم، از این رو برنامه ششم توسعه باید منطبق بر اقتصاد مقاومتی باشد.

وی همچنین به نقش  صنعت پتروشیمی در اشتغالزایی و رفاه اقتصادی مردم اشاره کرد و گفت: طی 10 سال گذشته درآمد سرانه خانواده‌های شهری و روستایی ١٥ و ٢٩ درصد کاهش داشته است، از این رو مأموریت دولت در سال‌های آینده، ایجاد شغل، رفاه مردمی و بازگشت اقتدار اقتصادی ایران است که در این راستا صنعت نفت و پتروشیمی نقش اساسی خواهد داشت.

معاون اول ریاست جمهوری در ادامه از ضرورت رشد 6 درصدی اقتصاد ایران در برنامه ششم سخن گفت و افزود: برای این منظور باید سالانه ٩٠٠ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور صورت گیرد.

به گفته وی، ایران با توجه به ظرفیت ها و توانایی هایی که دارد، نه تنها قادر است گره‌های اقتصادی اش را رفع کند، بلکه برای دهه‌های آینده گره گشای مشکلات اقتصادی جهانی خواهد بود.

وی سپس به قیمت نفت پرداخت و با توطئه خواندن کاهش آن در بازارهای جهانی گفت: وزیر نفت باید راهکارهایی برای افت جهانی قیمت نفت اتخاذ کند.

جهانگیری همچنین از تدوین آیین نامه‌ای در دولت برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی خبر داد و گفت: این آیین نامه بزودی از سوی وزیر نفت اعلام می‌شود.

به گفته وی، سرمایه گذاری در مناطق ویژه افزون بر معافیت‌های مالیاتی دارای تخفیف‌هایی در ارتباط خوراک پتروشیمی است.  وی در پایان ادغام وزارتخانه‌ها را در حد پیشنهاد دانست و گفت: دولت در برنامه ششم توسعه هیچ تصمیمی در این خصوص ندارد.

 

 ضرورت برقراری ارتباط برد - برد

در این مراسم همچنین وزیر امور خارجه، دوره پساتحریم را فرصت بی بدیلی برای شکوفایی صنعت پتروشیمی ایران در منطقه و جهان دانست و گفت: در این مقطع صنعت پتروشیمی ما می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، زمینه توسعه فناوری، رشد صنایع مختلف و افزایش اشتغال را فراهم کند.

دکتر محمدجواد ظریف، دارا بودن مزیت رقابتی را ضرورت ایجاد یک شبکه قوی برای فعالیت در سطح بین المللی دانست و گفت: برای بالا بردن ظرفیت و توان داخلی برای انجام پروژه‌های جاری، باید هر جا لازم بود به شراکت راهبردی با شرکت‌های خارجی دست زد و یک ارتباط برد – برد برقرار کرد.

 

  ضرورت سرمایه گذاری عظیم

همچنین در این همایش، وزیر نفت از برنامه‌ریزی وزارتخانه متبوعش برای جهش در صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی‌ها  ارزش محصولات پتروشیمی ایران به ٧٠ میلیارد دلار خواهد رسید که البته برای این منظور نیازمند سرمایه گذاری عظیم، فناوری روز و بازاریابی هستیم.

بیژن نامدار زنگنه، تأمین خوراک برای
 طرح ها و پروژه‌های جدید را مهم‌ترین بحث کنونی صنعت پتروشیمی خواند و گفت: برای تولید «الفین»ها از «ان جی ال» و «اتان» و «پروپان» نیز برنامه ریزی شده است.

به گفته وی، براساس برنامه ریزی ها تولید اوره از 5/4 میلیون تن کنونی به ١٣ میلیون تن و متانول از ٥ میلیون تن کنونی به ١٥ میلیون تن خواهد رسید.

وی دسترسی به خوراک مناسب را از مزیت‌های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران برشمرد و گفت: با تکمیل طرح‌های پالایشگاهی در بخش نفت و گاز، بیش از ١٢ میلیون تن ال پی جی، 5/4 میلین تن اتان، ١٣ میلیون تن نفتا افزون بر خوراک‌های موجود آماده تخصیص به سرمایه گذاران است. افزون بر این‌ها خوراک گاز نیز به اندازه کافی در دسترس
 سرمایه گذاران قرار دارد.

زنگنه همچنین حمایت از بخش خصوصی و تعاونی‌های فعال در صنعت پتروشیمی را از سیاست‌های وزارت نفت خواند و گفت: در کنار حمایت از سرمایه گذاران داخلی از سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران پس از تحریم با ایران پیش از تحریم بسیار متفاوت است، تصریح کرد: شرکت‌های خارجی که پیش از این در ایران حضور داشته‌اند، می‌توانند به نام خودشان در ایران شعبه تأسیس کنند.

زنگنه در ادامه به بحث ارایه تسهیلات برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی پرداخت و افزود: بر اساس اختیاری که دولت به وزارت نفت داده در قیمت خوراک تا ٣٠ درصد برای احداث زنجیره‌های پایین دستی تخفیف دیده شده است.

وزیر نفت با اشاره به نقش رگولاتوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: جلوگیری از اقدام‌های بر هم زننده رقابت سالم از دیگر وظایف این شرکت است.

 

 جذب 70میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی تا سال 1404

همچنین در حاشیه همایش یاد شده، عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به مزیت های ایران در صنعت پتروشیمی از جذب 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی تا سال 1404 خبر داد و گفت: مزیت‌های فراوان ایران
 سرمایه گذاران خارجی را تشویق به سرمایه گذاری در کشورمان می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی گفت: همه شرکت‌های خارجی می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، اما در حال حاضر کشورهای اروپایی بویژه آلمان، هلند و ایتالیا در این زمینه پیشقدم هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.