قدس انلاین – سعید کوشافر: شب یلدای ایرانیان، یعنی بلندترین شب سال درراه واست و امسال با توجه به خارج شدن از ماههای محرم وصفر پر رنگتر خودرا نشان داده است ؛ از همین الان تازه دامادها درفکر هزینه های این شب هستندو بزرگترها دراندیشه تهیه مایحتاج لازم برای گردهم بودن خانواده ؛ هرچند که میان سنت پسندیده شب یلدا با انچه این روزها مخارج هنگفتی برگرده خانوادهها میگذارد تفاوت از زمین تا اسمان است اما همین فرصت دور هم بودن را هم با توجه به فراگیری رسانه های مجازی باید قدر بدانیم .

 هندوانه ۴هزار تومانی  نتیجه دلال بازی شب یلدا/ ازمیوه خارجی  تا اجیل چینی درسفره یلدای ایرانی/نظارت بربازار شب یلدا وظیفه فراموش شده جهاد کشاورزی

اما افزایش قیمتها باعث شده تا این دور هم بودن برای بزرگترهای فامیل و تازه دامادها بسیارگران تمام شود و همه اینها درسایه بی تدبیری مسوولانی رخ میدهد که باید برای رخدادی قابل پیش بینی برنامه ریزی میکردند و البته همواره این پیش بینی به روزهای اخر و پس ازافزایش قیمتها حواله داده میشود.

***رکود دربازار حتی میوه

امسال اما اوضاع اندکی هم متفاوت‌تر است. رکود عمیق‌تر شده و دامنه‌های آن به خرید کالاهای مصرفی روزمره مردم هم رسیده است. حتی میوه‌فروشان هم دیگر این روزها به کارشناسان رونق بازار تبدیل شده‌اند و تلاش دارند تا با روش‌هایی برای جذب مشتری، بتوانند کالاهای خود را بفروشند. اکنون هم که موقعیت خوبی برای‌شان پیش آمده که باز هم با تبلیغات و به کار گرفتن نیروی «دادزن‌‌ها» مشتری برای خود جذب کنند و به بهانه شب یلدا هم که شده، کالاهای خود را بفروشند.

گشت و گذاری در بازار این حس را به خوبی انتقال می‌دهد که شب یلدا در پیش است و باید خریدهایی را متناسب این مراسم سنتی انجام داد. البته برخی از مردم هم خریدهای خود را به بعد از تعطیلات سوگواری ایام پایانی ماه صفر اختصاص داده‌اند و به نظر می رسد که مغازه‌داران هم خودشان این را می‌دانند، اما به هرحال تلاش دارند تا ذهن مردم را برای خرید ایام شب یلدا، آماده کنند.

در این میان میوه‌فروشان بساط‌شان از همه گرم‌تر است. برخی از آنها می‌گویند که نسبت به انبارسازی هندوانه‌ها اقدام کرده و می‌خواهند که با شکستن قیمت‌ها، راهی برای فروش بیشتر این کالا فراهم کنند. از سوی دیگر، همین میوه فروشان طیف قیمتی متنوعی را هم برای میوه‌هایی غیر از هندوانه در نظر گرفته‌اند و برای انار، سیب، پرتقال و نارنگی، رنج‌های قیمتی متنوعی اعلام می‌کنند تا مردم در هر قدرت خریدی، بتوانند میوه مورد نیاز شب یلدای خود را تامین کنند.

بساط آجیل فروشان هم داغ داغ است. آنها به تازگی اتیکت جدیدی را به سبد آجیل‌های فروشگاهی خود اضافه کرده‌اند و آجیل شب یلدا را با قیمت‌های متنوعی تبلیغ می‌کنند. آن دسته از آجیل‌هایی که ارزان‌تر به فروش می‌رسد، باسلوق و مویز بیشتری دارد و آن دسته دیگر که قیمت گران‌تری دارند، از مغز بادام و پسته بیشتری برخوردار هستند.

گزارش‌های میدانی حکایت از آن دارد که بسیاری از آجیل فروشان، قیمت‌های متنوعی را اعمال می‌کنند و برخی از انواع خشکبار مورد نیاز مردم با افزایش قیمت روبرو شده اند. آنگونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، قیمت پسته اکبری به ۵۲ هزار تومان، پسته فندقی به ۴۸ هزار تومان، پسته کله قوچی به ۵۲ هزار تومان، بادام به ۶۰ هزار تومان، پسته صادراتی به ۶۲ هزار تومان و فندق به ۵۸ هزار تومان رسیده است.

آنگونه که رئیس اتحادیه خشکبار می‌گوید: افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته بر قیمت خشکبار به ویژه بخشی که از خارج وارد می‌شود، کمی تاثیر گذاشت و قیمت آنها را بالا برده اما قیمت برخی از اقلام مانند تخمه ژاپنی ۲۰ تا ۲۵ درصد و پسته ۷ تا ۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و در مجموع حدود ۷ درصد کاهش قیمت نسبت به سال گذشته داریم.

از سوی دیگر، تخمه کدو ۲۴ تا ۳۱ هزار تومان، بادام هندی ۵۵ هزار تومان، فندق با پوست ۳۵ هزار تومان، فندق بدون پوست ۶۰ هزار تومان، کشمش ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان و باسلوق ۲۲ هزار تومان در سطح شهر به فروش می‌رسد.

قیمت آجیل ۴ مغز ۵۶ تا ۷۸ هزار تومان و آجیل مخصوص شب یلدا که ترکیبی از خشکبار مصرفی این ایام بوده و با تغییر در ترکیب، می‌توان نرخ را متعادل تر کرد، از ۴۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان در تغییر است. قیمت هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی ۱۲ هزار تومان، شیرینی تر ۱۶ هزار تومان، شیرینی- دسر ۱۸ هزار تومان و انواع شیرینی مخلوط ۱۶ هزار تومان است.

همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان میوه نیز در این رابطه اعلام کرده که هندوانه‌های شب چله در حال ذخیره سازی، برای عرضه در روزهای آینده است اما هر کیلوگرم هندوانه میناب ۲ هزار تومان توسط بار فروشان و ۳ هزار تومان توسط دلال ها به مغازه داران به فروش می‌رود.

وی گفته است: مغازه داران مجاز هستند که تا ۳۵ درصد به قیمت این محصول برای عرضه به بازار مصرف اضافه کنند، بنابراین هر کیلوگرم هندوانه در بازار مصرف به ۴ هزار تومان رسیده است.

گزارش میدانی از مغازه‌های میوه فروشی حکایت از آن دارد که قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال بین ۲۸۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، پرتقال جنوب بین ۳۲۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان، کیوی بین ۳ هزار تا ۴۲۰۰ تومان، نارنگی بین ۳۲۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان است. البته هستند میوه فروشی‌هایی هم که قیمت‌های بالاتری برای میوه‌های خود عنوان می‌کنند و هزینه گزاف سرقفلی مغازه‌شان را هم در این ایام از مشتریان می‌گیرند.

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی فروشان می گوید: واسطه گران در حال حاضر هندوانه را کیلویی دو هزار تومان خریداری کردند و به انبارها منتقل می کنند اما این که با چه قیمتی آن را بفروشند، اطلاعی ندارم.

مهاجران ادامه می دهد: انار با کیفیت در حال حاضر کیلویی پنج هزار تومان است و حداقل قیمت آن برای انارهای با کیفیت پایین تر از هزار و 500 تومان تا دو هزار تومان به فروش می رسد.

همچنین مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش در این رابطه می گوید: خوشبختانه جنس های مربوط به آجیل و خشکبار به وفور دیده می شود و کمبودی از لحاظ جنس نداریم.

احمدی تصریح می کند: به علت آن که بازار خیلی خوبی قبل از شب یلدا نداریم به نظر می رسد اجناس ما برای شب یلدا تفاوتی نکند. تقریبا 20 روزی است که قیمت اجناس ما ثابت مانده است امیدواریم در شب یلدا و در این چند روز باقی مانده قیمت ها ثابت بماند.

او با اشاره به افزایش تقاضا در شب یلدا عنوان می کند: تقاضا بیشتر می شود اما آجیل فروشان جنس خود را از قبل آماده کرده اند و در این مدت هم بازاری نداشتند که اجناس خود را به فروش برسانند تا بخواهد جنسی جایگزین آن کند و برای یلدا گران تر در آید.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش در پایان سخنانش بیان می کند: زمانی که تقاضا بیشتر می شود، اجناس گران می شوند اما وقتی جنسی یک ماه پیش خریداری شده است آن را نزدیک شب یلدا به فروش می رسانند تا اجناس را نو و کهنه کنند.

***آجیل‌های وارداتی میهمان سفره یلدا

نماینده مردم خوی در مجلس با انتقاد از واردات خشکبار، گفت: نابودی تولید ملی و بی انگیزه شدن کشاورزان به تولید نتیجه واردات بی رویه خشکبار به کشور است.

موید حسینی صدر با انتقاد از واردات خشکبار،گفت: کشاورزان نسبت به واردات تخمه آفتابگردان، تخمه کدو و سایر خشکبار که تولید ملی را فلج کرده اعتراض دارند.

نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بسیاری از خشکبار وارداتی جزو محصولات تراریخته هستند، افزود: در سلامت این نوع محصولات شک و شبهه های بسیاری وجود دارد از این رو برای حفظ سلامت جامعه و همچنین کمک به اقتصاد کشور باید جلوی واردات آن گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه واردات خشکبار علاوه بر مغایرت با منافع ملی کشاورزی داخلی را نابود کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از تولیدات کشاورزان داخلی به علت واردات بی رویه خشکبار در معرض فساد در انبارها هستند.

وی با اشاره به مشقت های تولید، گفت: واردات بدون توجه به نیاز داخل یعنی نادیده گرفتن زحمات تولیدکننده داخلی و در نتیجه فاصله داشتن از تحقق اقتصاد مقاومتی که تبعات بیشماری برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تاکید بر اینکه دولت باید با در نظر گرفتن نیاز داخل اجازه واردات به هر نوع محصولی دهد، افزود: در حال حاضر دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی چرایی واردات خشکبار به کشور باشند.

حسینی صدر ادامه داد:ممانعت از واردات خشکبار به کشورعلاوه بر شکوفایی اقتصاد به کاهش بیکاری و مشکلات آن می انجامد.

این نماینده مردم درمجلس نهم،با تاکید برضرورت نظارت بیشتر بر بازار،‌تصریح کرد:باید جلوی هرنوع وارداتی که بدون توجه به نیاز داخل و همچنین تولید در کشور صورت می گیرد؛گرفته شود.

وی با بیان اینکه هیچ کمبودی درکشور در زمینه خشکبار وجود ندارد،مطرح کرد:هر نوع وارداتی در سایه حمایت دلالان و سوء‌استفاده کنندگان و سکوت مسئولان مربوطه رخ می دهد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،یادآورشد:رفع مشکلات پیش روی کشاورزان به شکوفایی اقتصاد و تحقق فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی کمک می کند.

***واسطه‌ها فاتحان بازار شب یلدا

درهمین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از افزایش نجومی قیمت میوه شب یلدا در بازار،گفت:دلالان،‌واسطه ها و سلف خرها در بی نظمی بازار فاتحان قیمت ها هستند.

هدایت‌الله میرمرادزهی درگفت وگو با خانه ملت،با انتقاد از افزایش نجومی قیمت میوه شب یلدا در بازار،گفت:حضور آزادانه دلالان،واسطه ها و سلف خرها دربازار به افزایش نرخ ها دامن زده است.

نماینده مردم سراوان،سوران و زابل درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه کمبود و یا محدودیت عرضه در افزایش نرخ میوه نقشی نداشته است،افزود:تنها علت افزایش نرخ میوه شب یلدا،نبود نظارت بر بازار و برنامه‌ریزی ضعیف برای کنترل قیمت‌ها است.

این نماینده مردم درمجلس نهم،‌ با تاکید بر اینکه ذخیره سازی میوه و آجیل برای شب یلدا و عید به اندازه کافی است،تصریح کرد: بهانه محدودیت عرضه،تنها عذری غیرموجه از سوی دلالان است تا سودهای عایدی خود را از این آشفته بازار توجیه کنند.

میرمرادزهی با بیان اینکه باید نظارت بیشتری بر روند توزیع میوه و سایر نیازمندی های مردم در بازار صورت بگیرد،گفت: تنها راه قطع دست دلالان در قیمت گذاری محصولات و کالاها برنامه‌ریزی برای مدیریت تولید و عرضه است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ دلیل و برهان قانع کننده ای درخصوص افزایش چندین برابری قیمت میوه برای شب یلدا وجود ندارد،تاکید کرد: درحالی که بسیاری از میوه‌ها در استان های مختلف به علت به صرفه نبودن تولید رو به نابودی است،نباید شاهد افزایش بی رویه قیمت آن با بهانه محدودیت عرضه باشیم.

میرمرادزهی مطرح کرد:عرضه هندوانه 4 هزار تومانی نشانی ازعدم مدیریت بازار و سپردن مسئولیت نرخ گذاری به دلالان است.

عضو کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی،‌ یادآورشد: دولت باید با برنامه‌ریزی دقیق به حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی بپردازد.

درهمین راستا یک عضوکمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس،با بیان اینکه دلالان عامل تعیین کننده قیمت آجیل و میوه شب یلدا هستند؛از بررسی چرایی افزایش قیمت های مناسبتی بازار در کمیسیون متبوعش خبرداد.

محمدرضا امیری کهنوج ،با انتقاد از افزایش غیرمعقول نرخ آجیل و میوه شب یلدا، گفت: نبود نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها عامل اصلی افزایش بی رویه نرخ ها است.

نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبارجنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه کمبود آجیل و میوه برای مصرف شب یلدا در کشور نداریم، افزود: محدودیت عرضه و  جولان دلالان در بازار عامل رشد بی سابقه قیمت ها است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه هر ساله همزمان با مناسبت های مختلف افزایش قیمت ها را در بازار شاهد هستیم، گفت: نبود برنامه ریزی برای کنترل بازار عاملی برای رشد قیمت ها و نارضایتی مردم است.

امیری کهنوج با اشاره به افزایش قیمت هندوانه شب یلدا و رسیدن آن به مرز کیلویی  هزار تومان، افزود: بسیاری از سوءاستفاده کنندگان با ذخیره سازی هندوانه و آجیل شب یلدا قیمت های سلیقه ای بر این محصولات اعمال می کنند.

وی با تاکید بر دولت به وی‍ژه وزارت جهاد کشاورزی مسئول تنظیم بازار شب یلدا و عید است، تصریح کرد: نظارت مستمر بازرسان سازمان تعزیرات بر بازار میوه بلندترین شب سال ضرورتی انکارناپذیر است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، ادامه داد:نبود نظارت دقیق و مدون ازسوی مسئولان ذی ربط و دستگاه های نظارتی درجهت تنظیم و کنترل بازار باعث راهیابی دلالان و سودجویان به این بازار شده به طوری که این افراد اقدام به افزایش چندین برابری قیمت میوه در بازارهای مصرف کرده اند.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: به طورحتم بررسی قیمت در بازار شب یلدا با حضور وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس صورت خواهد گرفت.

*** جهاد بازار یلدا را کنترل کند

دراین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید بازار میوه شب یلدا را کنترل و تنظیم کند، گفت:رای اینکه اتفاقاتی که در فارس رخ داده در دماوند رخ ندهد، وزارتخانه جلسات کارشناسی برگزار کرده و تصمیمات مقتضی را اتخاذ کند.

علی ایرانپور با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید با اقدامات کارشناسی شده تنظیم بازار مرکبات را از لحاظ کمی و کیفی بر عهده داشته باشد، گفت:هرگونه کاهش یا افزایش عرضه منجر به افزایش یا کاهش قیمت مرکبات خواهد شد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیک شدن شب یلدا افزود: در این ایام شوکی به بازار مرکبات و میوه وارد می شود که وزارت جهاد کشاورزی باید با برنامه ریزی آن را ساماندهی و کنترل کند.

ایرانپور با بیان اینکه در حال حاضر در بخش مرکبات کمبودی در کشور احساس نشده و به اندازه کافی وجود دارد، ادامه داد: از اکنون تا بازار شب عید فرصت زیادی باقی نمانده که در این مدت باید ذخیره سازی کافی در سردخانه ها و عرضه به موقع در ایام شب عید داشته باشیم که تمام این فعالیت ها با برنامه ریزی و نیاز سنجی رخ می دهد.

وی با تاکید بر اینکه اگر بیش از نیاز میوه در بازار است با شرایط استاندارد برای شب عید ذخیره شود، اظهار داشت: به جای واردات مرکبات در شب عید از این میزان ذخیره شده استفاده شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه در گذشته تعدد وظایف بین وزارت صنعت و کشاورزی وجود داشته است،افزود: طبق قانون در حال حاضر وزارت جهادکشاورزی تمام وظایف مربوط به باغداری و کشاورزی را بر عهده دارد و  برای اینکه اتفاقاتی که در فارس رخ داده در دماوند رخ ندهد وزارتخانه جلسات کارشناسی برگزار کرده و تصمیمات مقتضی را اتخاذ کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:نیاز کشور، میزان تولید و ظرفیت  ذخیره سازی مرکبات مشخص و یک معادله چند وجهی است که به راحتی قابل حل است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.