عربستان که طی 10 ماه گذشته در یک جنگ فرسایشی شمار زیادی از مردم یمن را به خاک و خون کشیده است و با حمایت از گروه های تروریستی از جمله داعش مردم سوریه و عراق را به کشتن داده است، در تلاشی تازه دست به یک ائتلاف موسوم به ضد تروریسم زده است.

عربستان ائتلاف موسوم به "ضدتروریسم" تشکیل داد/ ایران، عراق و سوریه در لیست نیستند
به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، عربستان با انتشار فهرستی از اسامی 34 کشور اسلامی از تشکیل ائتلاف موسوم به ضد تروریسم خبر داده است.
بنابراین گزارش، نام کشورهای اسلامی ایران، سوریه الجزایر و عراق در فهرست سعودی ها دیده نمی شود.

 عربستان: با ۳۴ کشور مسلمان ائتلاف ضد تروریسم تشکیل داده‌ایم‎
بنابر این گزارش، عربستان اعلام کرد که همراه ۳۴ کشور مسلمان، اتئلافی علیه تروریسم تشکیل می‌دهد که مرکز فرماندهی آن در ریاض قرار خواهد داشت. ایران، عراق و سوریه در این اتحادیه قرار ندارند.
در بیانیه‌ای رسمی که ۲۳ آذر ماه از سوی خبرگزاری رسمی عربستان منتشر شده آمده است: کشورهای مورد اشاره تصمیم گرفته‌اند اتحادیه‌ای به رهبری عربستان برای مقابله با ترورسیم تشکیل دهند که مرکز فرماندهی آن، برای هماهنگی عملیات نظامی، در ریاض خواهد بود».
به جز کشورهای عربی مانند مصر، قطر، امارات متحده عربی، یا عمده کشورهای جنوب خلیج فارس، برخی کشورهای آفریقایی مانند سومالی، گینه یا ساحل عاج، کشورهای آسیایی مانند پاکستان یا مالزی و نیز ترکیه در این اتئلاف حضور دارند.
عراق، الجزایر، عمان یا ایران در میان این ۳۵ کشور نیستند. در عین حالی‌که عربستان از خود عراق یا سوریه به عنوان کشورهایی که «نبردهایی ضد تروریسم» در آنها صورت خواهد گرفت، نام برده است.
خبرگزاری رویترز از قول محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان، نقل کرده است که این اتئلاف برای مقابله با تروریسم در عراق، سوریه، لیبی، مصر و افغانستان دست به اقداماتی خواهد زد. با این همه جزئیات بیشتری در این مورد بیان نشده است.
از دیگر سو وزیر دفاع عربستان در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدامات بر مبارزه علیه گروه تروریستی داعش متمرکز خواهد بود، پاسخ داده است نه فقط آن گروه که «هر سازمان تروریستی که در برابر ما قرار گیرد».
عربستان پیشتر نیز ائتلاف نظامی تشکیل داده بود؛ ۹ ماه پیش، همراه با برخی کشورهای عربی و برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی در یمن. نبردها میان حوثی‌ها و متحدان آنها از یک سو و ائتلاف عربی و هواداران هادی از سوی دیگر، با هزاران کشته، همچنان ادامه دارد. حوثی‌ها از حمایت مقام‌های ایرانی برخوردار هستند.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.