وزیر بهداشت با اشاره به جو روانی ایجاد شده در جامعه در مورد آنفلوآنزا گفت: این یک سرماخوردگی ساده است و افرادی کشور را ملتهب کردند تا اقلام و داروهای تاریخ گذشته خود را به فروش برسانند، در این خصوص دستگاه نظارتی باید بگوید این افراد چه کسانی بودند.

ایجاد جو روانی برای فروش واکسن‌های تاریخ گذشته/ دستگاه‌های نظارتی بگویند چه کسانی و با چه هدفی کشور را ملتهب می‌کنند
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت‌های خالی بیمارستان‌های نیروهای مسلح گفت: آماده هستیم تا در هر نقطه‌ای از کشور که نیروهای مسلح اعلام می‌کنند از خدمات آنها استفاده کرده و خرید خدمت انجام دهیم.

وی همچنین در واکنش به برخی نقل قول‌ها از وی مبنی بر اینکه «کسی در دولت به حرفم گوش نمی‌دهد» گفت: من این جمله را نگفتم بلکه در مورد قلیان و سیگار گفتم که کسی به حرف من گوش نمی‌دهد البته انشاالله در قانون بودجه سال آینده که قرار است در مجلس بررسی شود با توجه به کاهش درآمد نفتی، عوارض کالاهای آسیب‌رسان را افزایش خواهیم داد.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم سیگار نکشید، پفک نخورید یا نمک مصرف نکنید و اگر به زور بخواهیم جلوی آنها را بگیریم بازار سیاه به وجود می‌آید و کالاها به صورت قاچاق در کشور توزیع می‌شود، در این شرایط ما قصد داریم هزینه را برای مصرف کننده بالا ببریم تا او کمتر مصرف کند.

وی در مورد عوارض سیگار گفت: اگر عوارضی که در سیگار می‌گیریم به اندازه کشور ترکیه یا دیگر کشورهای همسایه باشد سالانه 11 هزار میلیارد به خزانه واریز می‌شود که هم به سود سلامت مردم است، چون کمتر مریض می‌شوند و هم به سود کشور است.

هاشمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر به وجود آمدن بازار سیاه ماسک، دارو و واکسن برای آنفلوآنزا گفت: عده‌ای با وجود توضیحات ما، کشور را وارد اضطراب کرده‌اند و به راحتی توانستند در فضای مجازی و تلویزیون آنتن بگیرند.

هاشمی ادامه داد: ما به زحمت توانستیم این باور را به مردم برگردانیم که H1N1 همان سرماخوردگی است که از بچگی و سالهاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

هاشمی ادامه داد: ما از زمان موسم حج در مورد آنفلوآنزا اطلاع‌رسانی کردیم اما به یکباره عده‌ای موجی ایجاد کردند که خیلی چیزها در آن فروخته شد حتی بازار سیاه برای ماسک و واکسن به‌وجود آمد و داروهای تاریخ گذشته همه به فروش رفت. به نظر می‌رسد با فروش این اقلام دیگر آنفلوآنزا در کشور ریشه‌کن شده است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در اطلاع‌رسانی صحیح به مردم دارند، گفت: البته این موجی که ایجاد شد از یک جهت خوب بود چرا که توجه مردم را به خود جلب کرد اما اینکه چه کسانی و با چه هدفی این موج را ایجاد کردند دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند، به عقیده من هرازچندگاهی یک عملیات روانی در مورد موفقیت‌های دولت در حوزه سلامت صورت می‌گیرد که البته در برخی از آنها ما نیز مقصر هستیم.

هاشمی در مورد فرارسیدن روز پژوهش نیز گفت: وضعیت پژوهش در کل کشور مطلوب است و با وجود اینکه تعداد ما پزشکان کمتر از دیگر افشار تحصیلکرده است، اما یک سوم تولید علم کشور را در اختیار داریم و همچنین بیشتر اعضای دانشمندان یک درصد برتر دنیا را تشکیل می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تولید مقالات علمی در پزشکی دچار رکود نشده و البته ما انتظار بیشتری از فار‌غ‌التحصیلان خود داریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.