قدس آنلاین: همه ما علاقه مندیم که در صورت داشتن عیبی آن عیب از چشم دیگران پنهان بماند و برای آن راه های مختلف را امتحان می کنیم در حالی که راهی است که چشم های مردم را مقابل عیوب انسان نابینا می کند.

عیب این افراد هرگز به چشم مردم نمی آید

به گزارش قدس آنلاین، علم آموزی و کسب دانش در اسلام ارزش دانسته شده و نسبت به آن توصیه و سفارش فراوانی می شود و نیز برکات و آثار مثبت پُرشماری برایش برشمرده شده است.

آنچنان که خداوند متعال در آیه 11 سوره مبارکه مجادله می فرماید: «... خدا آنهايى را كه ايمان آورده اند و كسانى را كه دانش داده شده اند، درجه ها بالا مى برد و خدا به آنچه مى كنيد آگاه است».

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: « اگر روزى بر من بيايد كه در آن روز بر دانش خود چيزى نيفزايم كه به خداوند متعال نزديكم گرداند، طلوع خورشيد آن روز بر من مبارك مباد.»

امیرمومنان امام علی (ع) نیز در این باره فرموده اند: «هر كه با دانش خود به جنگ نادانيش برود، به بالاترين خوشبختى دست يافته است.»

همچنین از رسول خدا (ص) است که: «گناه عالم يكى است و گناه نادان دو تا. عالم فقط براى ارتكاب گناه عذاب مى شود، اما نادان هم براى ارتكاب گناه و هم براى نياموختن علم عذاب مى گردد.»

مولای متقیان (ع) فرموده اند: «كسى كه دانش، جامه خود را بر قامت او بپوشاند، عيبش از چشم مردم پنهان ماند.»

و امیرمومنان امام علی (ع) فرموده اند: «برترى مردم بر يكديگر به دانش ها و خردها است، نه به ثروت ها و تبارها.»

ایشان همچنین می فرمایند: «دانش، جمالى است كه پوشيده نمى ماند و خويشاوندى است كه پيوند خويشى نمى بُرد.»

و نیز از آن حضرت (ع) است که: «هر كه با دانش خلوت كند، از هيچ خلوتى احساس تنهايى نكند.»

علاوه بر این، امام علی (ع) فرمودند: «اى كميل! دانش بهتر از دارايى است؛ زيرا دانش از تو نگهبانى مى كند اما از دارايى تو بايد نگهبانى كنى، دارايى با خرج كردن كم مى شود، اما دانش با انفاق زياد مى گردد. و دست پرورده مال و ثروت با از بين رفتن آن از بين مى رود (احترام و موقعيت اجتماعى خود را از دست مى دهد).»

جالب آنکه روایات به آثار سوء دوری از دانش نیز اشاره کرده و عواقبی را که در اثر این دوری حاصل می شود را برشمرده اند.

امام باقر (ع) می فرمایند: «دلى كه در آن چيزى از دانش نباشد، مانند خانه ويرانه اى است كه آباد كننده اى ندارد.»

پيامبر خدا (ص) نیز در این باره فرموده اند: «خداى بزرگ خواهان پستى هيچ بنده اى نشد مگر اين كه او را از علم و ادب محروم ساخت.»

ایشان همچنین می فرمایند: «باارزشترين مردم كسانى هستند كه از دانش بيشترى برخوردارند و كم ارزشترين مردم كسانى هستند كه از دانش كمترى بهره مندند.»

منابع:

کنزالعمال

غررالحکم

کافی

میزان الحکمه

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.