قدس آنلاین- فاطمه فاطمی: باید در مباحث علوم انسانی از مطالعات دینی بهره گرفت به ویژه حوزه مطالعات قرآنی که متاسفانه امروزه دچار سیر قهقرایی شده است و نوعا مباحث جدیدی در این باره مطرح نمی شود، در حالی که اگر قرار باشد دین بر علوم انسانی اثر بگذارد ریشه های این تاثیر را باید در قرآن جستجو کرد.

مطالعات قرآنی سیر قهقرایی دارد/ با سیاست زدگی اهدافمان در حد شعار می ماند

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن بیست و پنجم آذرماه که در تقویم رسمی کشور «روز پژوهش» نام دارد و با توجه به ضرورت انجام پژوهش های موثر دینی برای تحقق اهدافی چون تمدن سازی و اصلاح سبک زندگی با یک کارشناس به گفت و گو پرداخته ایم که مشروح آن را می خوانید:

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به لزوم هماهنگی پژوهش های علمی دینی با نیازهای روز جامعه، درباره اهم این نیازها که باید محور پژوهش قرار گیرد، گفت: متاسفانه پژوهش هایی که امروز انجام می شود به روز نیستند و معدودند آنهایی که به درد جامعه می خورند چراکه بیشتر ناظر بر مسائل پیشین اند تا نیازهای روز.

وی ادامه داد: امروزه حوزه های مختلفی داریم که مباحث دینی با آنها درگیر است همچون ارتباط دین با مطالعات فرهنگی، رسانه ها، کلام جدید سیاسی و بسیاری از مباحث نو در حوزه مطالعات قرآن که از ضروریات پژوهش حوزه دین است و نیز مباحث تطبیقی و بررسی کارکردهای دین در میادین متنوع.

حجت الاسلام قائمی نیا درباره چرایی این عدم روزآمدیِ پژوهش های ما برخلاف نیازی که جامعه به این مسئله دارد، اظهار کرد: به نظر می رسد جز عده معدودی، عالمان ما هنوز به روز نیستند و نه تنها علمشان به روز نیست بلکه با زبان روز نیز آشنا نیستند لذا قلمفرسایی در حوزه دین به تکرار رسیده و تلاشی نمی شود با فضای مباحث جدید از در پژوهش به دین ورود شود.

این پژوهشگر و مولف حوزوی درباره ضرورت پژوهش های به روز و کاربردی قرآنی در پروسه تحول علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: باید در مباحث علوم انسانی و جدید از مطالعات دینی بهره گرفت به ویژه حوزه مطالعات قرآنی که البته متاسفانه امروزه دچار سیر قهقرایی شده است و نوعا مباحث جدیدی در این باره مطرح نمی شود این در حالی است که اگر قرار باشد دین بر علوم انسانی اثر بگذارد ریشه های این تاثیر را باید در قرآن جستجو کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وادادگی در برابر پژوهش های وارداتی و ترجمه ای نیز می تواند مانعی در انجام پژوهش های به روز و کارآمد دینی شود یا خیر؟، بیان کرد: مشکلی که وجود دارد این است که ترجمه های انجام شده و وارداتی نوعا گزینشی است و مترجمان با سلیقه شخصی کتاب ها را گزینش می کنند و این باعث می شود متفکران ما که با زبان اصلی این کتب آشنا نیستند با رویکرد مدنظر مترجم همراه شوند!

حجت الاسلام قائمی نیا افزود: این در حالی است که متفکران ما باید خود با زبان اصلی این کتاب ها آشنا شوند و پیرو و دنباله رو طرز فکر و سلیقه مترجم نباشند. به طور کلی علمای ما باید با این زبان ها آشنا باشند و رجوعشان به آثار مستقیم باشد نه واسطه ای.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره تاثیر پژوهش های کاربردی بر تحقق افق مد نظر ما یعنی احیای تمدن اسلامی و ساخت تمدن نوین ابراز کرد: پژوهش در دنیای جدید یک ضرورت است به عبارت بهتر تا پژوهش نهادینه و روشمند نشود هر بحثی مطرح شود جز شعار نیست لذا باید مسئله پژوهش جدی گرفته شود و به روز و کارآمد و فارغ از ملاحظات سیاسی باشد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این باید سیاسی کاری ها با توجه به روابط افراد و اشخاص با نهادها کنار گذاشته شود؛ متاسفانه مراکز علمی ما سیاست زده هستند و ملاحظات سیاسی را دنبال می کنند چراکه علم فی نفسه معنا پیدا نکرده و پژوهش های علمی جایگاه خود را نیافته است و این به هیچ وجه به نفع پیشرفت کشور نیست.

حجت الاسلام قائمی نیا در پاسخ به این سوال که فقدان پژوهش های کاربردی چه تاثیری در عدم تحقق اهداف کلانی همچون تمدن اسلامی، تحول علوم انسانی و ... دارد، خاطرنشان کرد: اگر مشکل پژوهش های ما حل نشود در این اهداف در حد شعار باقی می مانیم مگر آنکه اساس را درست پایه بریزیم، تمدنی که بر محوریت علم پایه ریزی نشود تمدن نیست!، علوم انسانی که برخاسته از پژوهش های ارزشمند علمی نباشد اثرگذار نیست پس تغییر و تحول رویکردها در این باره ضرورت دارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.