قدس آنلاین:رئیس سازمان عشایر کشور گفت: از سه سال گذشته نقشه برداری و شناسایی ایلراه های کشور در برنامه دولت قرار گرفته و ۹۰ درصد کارها انجام شده است.

در آینده نزدیک اطلس ایلراههای کشور منتشر می شود

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، قندالی در جمع خبرنگاران خراسان شمالی با بیان اینکه  56 هزار کیلومتر ایلراه شناسایی شده است، اظهار داشت : در آینده نزدیک اطلس ایلراه های کشور منتشر می شود و این اطلس به عنوان سندی برای راه های مختص این قشر خواهد بود.

وی افزود: این سند به عنوان سند معارض تلقی شده و از تصرف ایلراه ها جلوگیری می کند.

وی درباره اعتبارات عشایر در سال جاری اظهار داشت: در سال جاری از محل اعتبارات تملک دارایی، 65 میلیارد تومان اعتبار ملی و حدود 50 میلیارد تومان اعتبار استانی برای عشایر کشور مصوب شده است.

وی ادامه داد: از محل صندوق توسعه ملی نیز 140 میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی مصوب شده است که تا کنون 80 درصد آن جدب شده است.

وی با بیان اینکه 30 میلیارد تومان نیز برای تامین نهاده های دام عشایر منظور شده است ،گفت: در مجموع سال جاری 340 میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی و حدود 200 میلیارد تومان از منابع مختلف، اعتبار اجرایی و مدیریت بحران و خشک سالی برای عشایر کشور منظور شده است.  

وی در بخش دیگر سخنان خود در باره دام مازاد عشایر در مراتع گفت: حضور دام عشایر، سهم زیادی در تخریب مراتع ندارد اما در این زمینه تلاش داریم تا بخشی از اصلاح، احیا و حفاظت از مراتع به تشکل های عشایری واگذار شود.

وی افزود : در تلاش هستیم در برنامه ششم، 40 درصد از مراتع کشور توسط تشکل های عشایر احیا شود.

رئیس سازمان امورعشایر در باره اسکان عشایر با تاکید بر اینکه اسکان عشایر به صورت داوطلبانه است، خاطر نشان کرد: تا کنون 85 هزار خانوار در خانه های حمایتی و هدایتی اسکان داده شده اند و دربرنامه ششم، اسکان داوطلبانه 30هزار خانوار دیگر اسکان می یابند.

وی عشایر را از ظرفیت های رونق گردشگری عنوان کرد و اظهار داشت: نوع پوشش، زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم عشایر یکی از جاذبه های گرد شگری است و در این زمینه رایزنی هایی با معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده است تا بتوان از آن برای رونق گردشگری استفاده کرد.

وی یادآور شد : بر اساس آخرین آمار، یک میلیون و 200 هزار عشایر در قالب 214 هزار خانوار، پرورش 24 میلیون واحد دامی را بر عهده دارند و 25 درصد از تولیدات گوشت قرمز و 35 درصد از صنایع دستی را به خود اختصاص داده اند.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.