فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور گفت: ۳۰۰ هزار پرونده منابع طبیعی به دستگاه قضا ارسال شده است.

۳۰۰ هزار پرونده منابع طبیعی به دستگاه قضا ارسال شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، قاسم سبزعلی ظهر امروز در همایش سراسری فرماندهان یگان حفاظت ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اظهار داشت: رسالت سنگینی بر دوش افراد در حوزه منابع طبیعی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه وضعیت امروز ما با توجه به قرار گرفتن کشور در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد اصلاً مناسب نیست، تصریح کرد: با توجه به تغییر اقلیم کشور، فاجعه زیست محیطی را در کشور شاهد هستیم و آنچه که بیشتر سبب نگرانی است دخالت عوامل انسانی بوده که در تمام موضوعات سبب تشدید مشکلات شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور افزود: خسارت تغییر کاربری و قاچاق چوب و دیگر مواردی مانند این مشکلات بسیار عظیمی را در کشور ایجاد کرده است.

باقری با بیان اینکه هر هکتار از جنگل 5 تن اکسیژن تولید کرده و 8 تن جذب آلایندگی محیطی را سبب می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشور به صورت میانگین در سال 13 هزار هکتار حریق به وجود می‌آید که 20 درصد آن مربوط به جنگل‌ها بوده و 95 درصد آنها عامل انسانی دارد.

وی نگاه بخشی‌نگری و نبود مدیریت یکپارچه را علت به‌وجود آمدن مشکلات زیاد در بخش منابع طبیعی دانست و بیان کرد: باید موضع تمام دستگاه‌ها در حوزه منابع طبیعی یکسان باشد تا مردم دچار سردرگمی نشده و بتوان موضوعات مربوط به این بخش را پیگیری کرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور با بیان اینکه مهم‌ترین کاری که می‌توان در حوزه منابع طبیعی انجام داد پیشگیری است، اظهار داشت: نگاه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برخورد قهری نیست اما باید در نظر داشت که تنها 20 درصد از وظایف مربوط به این حوزه در اختیار ادارات منابع طبیعی است و بقیه مربوط به سایر دستگاه‌ها است.

باقری تغییر کاربردی در حوزه منابع طبیعی را بسیار کم عنوان کرد و گفت: بیشترین میزان این تخلف در حوزه امور اراضی و در حریم شهرها اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه 135 میلیون هکتار وسعت اراضی منابع طبیعی است، خاطرنشان کرد: از این میزان 16 میلیون هکتار شامل جنگل‌ها 82 میلیون هکتار مراتع و بقیه آنها مناطق بیابانی هستند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور با بیان اینکه از سال 84 تاکنون 300 هزار پرونده در حوزه منابع طبیعی به دستگاه قضا ارسال شده است، تصریح کرد: 43 درصد این پرونده‌ها مربوط به زمین خواری بوده است.

باقری افزود: همچنین 17 هزار فقره حریق در این مدت اتفاق افتاده که همان طور که گفته شد 95 درصد آن‌ها به دلیل خطای انسانی بوده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تجهیز یگان‌های حفاظت از منابع طبیعی، خاطرنشان کرد: در سال جاری نسبت به سال گذشته با پیگری سازمان مدیریت بحران 220 دستگاه خودرو تحویل استان‌ها داده شده همچنین 232 دستگاه اطفای حریق تهیه شده و که هر کدام بیش از 30 میلیون تومان هزینه داشته است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور افزود: 27 هزار قلم تجهیزات انفرادی خریداری شده و تعاملاتی برای استفاده از بالگرد نیز به انجام رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.