وزرای خارجه آمریکا و روسیه طی دیدار خود در مسکو اعلام کردند که نشست بین‌المللی درباره سوریه روز جمعه در نیویورک برگزار می‌شود. وزیر خارجه آمریکا در عین حال بار دیگر تاکید کرد که بشار اسد در آینده سوریه هیچ نقشی نخواهد داشت.

 اسد فعلا می‌تواند بماند / نشست درباره سوریه جمعه در نیویورک

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از (ایسنا)، جان کری،‌ وزیر خارجه آمریکا طی سفر خود به روسیه با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار و درباره برگزاری نشست بین‌المللی با هدف حل بحران سوریه گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه آمریکا و روسیه طی دیدار خود اعلام کردند که نشست بین‌المللی درباره سوریه روز جمعه در نیویورک برگزار خواهد شد.

کری پس از نشست با لاوروف تاکید کرد: روسیه و آمریکا زمینه مشترکی را یافته‌اند که گروه‌های مخالف براساس آن می‌توانند در مذاکرات آینده شرکت کنند.

کری تاکید کرد: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هیچ جایگاهی در آینده این کشور نخواهد داشت.

وی همچنین گفت که پوتین نگرانی‌های آمریکا درباره حملات هوایی روسیه در سوریه را جدی می‌گیرد و دو طرف بر تبادل اطلاعات درباره حملات علیه تروریست‌ها توافق کردند.

کری ادامه داد: همکاری روسیه و آمریکا بسیار مهم است و آمریکا به دنبال منزوی کردن روسیه نیست.

لاوروف تاکید کرد: ما از برگزاری نشست جدید درباره سوریه در نیویورک در سطح وزارتی حمایت می‌کنیم و مسکو همچنان به همکاری با واشنگتن برای مشخص کردن لیست مخالفان میانه رو و لیست تروریست‌ها ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مذاکرات با کری واقع‌بینانه بود و مسکو و واشنگتن بر نابودی تروریسم اصرار دارند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: دیدار مخالفان سوری در ریاض تنها گامی برای تشکیل لیست یکپارچه مخالفان برای شرکت در مذاکرات با دولت سوریه بود.

لاوروف نیز گفت: ما نیاز به همکاری بیشتری برای مبارزه با تروریسم داریم و همچنان سوال‌هایی وجود دارد که باید به بررسی آن بپردازیم.

کری در دیدار با پوتین نیز گفت: دو دور مذاکرات وین آغاز خوبی بود من و لاوروف درباره توانایی واشنگتن و مسکو جهت اتخاذ اقدامات بیشتر برای پیشبرد حل بحران سوریه دیدگاه یکسانی داریم.

وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهوری روسیه گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا حمایت خود را از لاوروف و تیم ما برای تشکیل موضع یکپارچه در قبال مسائل مربوط به اوکراین و سوریه اعلام کرده است.

وی پس از دیدار با پوتین به خبرنگاران گفت:‌ ایالات متحده و شرکای ما به دنبال آنچه تغییر رژیم خوانده می‌شود نیستند و اسد فعلا می‌تواند در قدرت باقی بماند.

ولادیمیر پوتین نیز ضمن تاکید بر اینکه مسکو و واشنگتن برای حل بحران سوریه به صورت مشترک تلاش می‌کنند،اظهار کرد: آمریکا و روسیه برای حل بحران‌های مهم در جهان تلاش می‌کنند و لاوروف وی را در جریان جزئیات پیشنهادهای واشنگتن در این باره گذاشته است و وی از ایجاد فرصتی برای بررسی این مساله استقبال می‌کند.

جان کری همچنین پس از دیدار خود با لاوروف و پوتین تاکید کرد: من در روسیه در خصوص روند انتقال سیاسی در سوریه صحبت کردم و گفت‌وگوی ما بر سرنوشت بشار اسد متمرکز نبود. اما من به مسکو اعلام کردم که ابقای بشار اسد در قدرت محال است.

کری تاکید کرد: ما آماده همکاری با مسکو برای از بین بردن داعش هستیم و امیدواریم که به زودی درگیری‌ها در سوریه متوقف شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.