قدس آنلاین – سبزوار : همزمان با برگزاری کنگره بین المللی سربداران، آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پیام به کنگره بین المللی سربداران گفت: انقلاب سربداران سبزوار که پس از حمله مغولان به ایران و در برابر استکبار آنان صورت گرفت حرکتی مهم بود.

مطالعه تاریخ، شناخت ارکان، برکات و آسیبهای انقلابها بسیار لازم و مهم است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از سبزوار این عالم برجسته و مرجع تقلید افزود: در تاریخ ایران انقلابهای متعددی رخ داد که آخرین آن، انقلاب اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد : حال اینکه چرا این انقلابها و حرکت ها نتوانستند مانند انقلاب اسلامی دوام بیاورند و پس از گذشت مدتی دچار افول و زوال شدند این نکته مهم را یادآوری می کند که مطالعه تاریخ، شناخت ارکان، اهداف، برکات و آسیبهای انقلابها بسیار لازم و مهم است.

ایشان اضافه کرد : انقلاب سربداران سبزوار که پس از حمله مغولان به ایران و در برابر استکبار آنان صورت گرفت حرکتی مهم بود بگونه ای که در حکومت خواجه علی موید، شاهد این موضوع هستیم که او به شهید اول که هم عصر وی بوده و در آن زمان در شام اقامت داشت نامه ای می نویسد و از او می خواهد به سبزوار که از جمله محافل و مراکز مهم برای پرورش شیعیان بود بیاید. در این زمان شهید اول که امکان سفر ندارد کتاب ارزشمند لمعه را برای حاکمان سربداران می نویسد که این کتاب یکی از یادگاران نهضت سربداران است.

وی در قسمتی دیگراز این پیام اظهار د اشت : این موضوع نشان می دهد مردم ایران همیشه در صحنه با علما و مراجع بزرگ خود همراه بودند و اوج این همراهی را می توان در انقلاب اسلامی و همراهی و تبعیت مردم از بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) دید. انقلابی که سرمنشاء برکاتی فراوان در دنیا شد و هم اکنون نیز موج بیداری اسلامی که در تمام دنیا به راه افتاده به برکت وجود انقلاب اسلامی ایران است.

آیت الله نوری همدانی یادآورشد : از اینکه شما در سبزوار توفیق پیدا کرده اید نام سربداران را این کنگره زنده کنید خرسندم و از شما می خواهم کنگره سربداران را از نظر کیفیت وسیع تر و قوی تر بکنید زیرا برای نگهداری و حراست از آرمانهای انقلاب به این برنامه ها نیاز است چون دشمن، امروزه با نقشه های فراوان در فکر منحرف کردن تفکر انقلاب می باشد لذا احتیاج است با بیداری و شجاعت کامل در حفظ این تفکر بکوشیم و امیدوارم روز به روز توفیق بیشتری در کار خود پیدا کنید.

همچنین پیام آیت الله حسن عالمی عضو مجلس خبرگان رهبری به کنگره سربداران نیز در مراسم افتتاحیه این کنگره قرائت شد.

در پیام معظم له آمده است: خداوند بزرگ را سپاس که دلهای بیدار و قدرشناس مسئولان همایش را به تجلیل و تکریم حماسه ای بس بزرگ و اثربخش در تاریخ تمدن اسلامی و شیعی واداشت. حماسه ای که در سرزمین پرآوازه شیعی، دارالمومنین عالم و مجاهدپرور سبزوار بر تارک تاریخ نشست تا نخستین انقلاب شیعیان اثنی عشری که لمعه شهید اول که اکنون کتاب درسی حوزه های علمیه است به در خواست سربداران به عنوان دستورالعمل و قانون اساسی حکومتی در زندان دمشق تدوین شد، به ثبت رساند.  /  انتهای پیام 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.