بجنورد/ خبرنگارقدس جمعيت پلنگ ايراني در دو پارک ملي ساريگل و سالوک در خراسان شمالي با استفاده از دوربين‌هاي تله‌اي سرشماري شد.

سرشماري پلنگ ايراني در خراسان شمالي

مديرکل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي، با اعلام اين خبر گفت: «پلنگها داراي خالهاي منحصر به فرد هستند که حکم اثر انگشت در انسانها را دارد. بنابراين با تصويربرداري از آنها و مقايسه خالهاي آنها ميتوان به آماري قابل اتکايي از جمعيت پلنگ در هر منطقه رسيد.»

 

مطهري افزود: سرشماري يا برآورد جمعيت پلنگها، با استفاده از دوربينهاي تلهاي صورت ميگيرد که ابزاري کارآمد بوده و در سراسر دنيا مورد استفاده قرار دارد، اين دوربينها داراي سنسور مادون قرمز بوده و از جانوراني که از مقابل آنها عبور کنند، عکسبرداري ميکنند.

بنابر گفته مطهري، برنامه سرشماري توسط پروژه پلنگ ايراني در شمال شرقي ايران و با همکاري نزديک اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي، اداره حفاظت محيط زيست شهرستان اسفراين و انجمن يوزپلنگ ايراني به مدت دو ماه طي پاييز سال جاري اجرا شد.»

فرهادي نيا، مدير پروژه، نيز در اين باره گفت : پلنگ ايراني يکي از گربه سانان نادر کشورمان محسوب ميشود که اطلاعات جمعيتي مناسبي در بيشتر نقاط کشور در دست نميباشد و طبيعتاً بدون دانستن جمعيت يک گونه نميتوان براي بقاي بلندمدت آن نيز برنامه ريزي و ارزيابي کرد.

وي افزود: اين پروژه براي نخستين بار اين امکان را در اين مناطق قرار ميدهد که بتوان اطلاعات دقيق از وضعيت و ساختار جمعيت پلنگ ايراني کسب کرد.

فرهادي نيا اظهار داشت: با توجه به مخفي کاري پلنگ، مشاهده مستقيم آن در طبيعت بسيار دشوار بوده و به اين منظور، از چهل دستگاه دوربين تلهاي براي سرشماري پلنگها بهره جسته شده است.

وي با بيان اينکه «تاکنون بيش از 250 تصوير از پلنگها در اين دو منطقه به دست آمده است که کارشناسان پروژه درحال بررسي و تطبيق خالهاي پلنگها در اين تصاوير هستند.» افزود: هنوز بدرستي نميدانيم چند پلنگ در اين دو منطقه زيست ميکنند، ولي نتايج مقدماتي بسيار اميدوارکننده بوده و بر پويايي جمعيت پلنگ در دو پارک ملي سالوک و ساريگل تأکيد دارد.

پارکهاي ملي سالوک و ساريگل در حوزه شهرستان اسفراين در استان خراسان شمالي واقع شده و از ارزشمندترين زيستگاههاي پلنگ در کشور محسوب ميشوند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.