سرور هاديان هنر همچون پنجره است، کنارش که بنشيني، دلت پر مي‌شود از يک دنيا حس خوب و درمي‌‌يابي يک دنيا زيبايي‌ها را.

نقاشي راه رسيدن به خدا را برايم کوتاه‌تر مي‌کند

 

حالا اگر پنجره را باز کني، نسيمي از عطر گلهاي زيباي هستي وجودت را پُر ميکنند. نوازش نسيم را هم نبايد فراموش کرد. يک دنيا خوبي پشت همين دريچه کوچک اتاقهاي خانه دلمان پنهان است و آثار هنر دريچهاي است بر روي نور، آغازي براي يافتن همه حسهاي خوب دنيا که مي‌‌توان آن را تجربه کرد.

گفتوگو با «مهناز کماليان» يکي از نقاشهاي شهرمان همه اين حسهاي خوب را يک بار ديگر به من يادآوري کرد که مي‌‌خوانيم.

 از شروع نقاشي و ورود به دنياي حرفهاي آن برايمان بگوييد.

- از کودکي به تشويق پدر و مادرم قلم را به دست گرفتم و از سال 80 به صورت حرفهاي آن را ادامه دادم. طراحي را نزد استاد منوچهر اسپهبدي و سپس از استاداني چون سيران و معتمدي و شاکري در زمينه رنگ و روغن و نگارگري بهره بردم، در سال 84 همزمان به عنوان مدرس هم کار آموزش را آغاز کردم. موفقيتم را مديون تشويق والدين و حمايتهاي همسر و دو دخترم هستم. پس از آن احساس کردم بهتر است به صورت آکادميک نقاشي را همزمان با تجربه دنبال کنم و در رشته کارشناسي نقاشي ايراني مشغول به تحصيل شدم.

  به نظر شما تحصيلات آکادميک چقدر در کار حرفهاي يک نقاش مؤثر است؟

- به اعتقاد من، داشتن سواد آکادميک همراه با تجربه ميتواند شرايط خوبي را براي يک هنرمند به همراه داشته باشد، من سالها به طراحي و نقاشي با رنگ و روغن مسلط بودم، اما هميشه به کارهاي استاد فرشچيان علاقه داشتم.از اين رو در تحصيلات آکادميک، نقاشي ايراني را برگزيدم. اگرچه همه سبکها در نقاشي به نوعي با هم مرتبطند، اما پس از آموزش نقاشي ايراني ديدگاه و نوع کار من در سبک رئاليست هم قوت بيشتري پيدا کرد.

ارديبهشت را دوست دارم، کشيدن گل زيباست و پرتره و فيگور هم يک مقدار مهارت دست را نشان ميدهد. نقاشي هم يکي از راههاي رسيدن به خداست، در واقع نقاشي اين راه را خيلي کوتاه ميکند. هر زمان به زيباييهاي نقاشيهايم نگاه مي‌‌کنم، حس مي‌‌کنم دست خدا همراه من بوده است و اگر بتوان اين حس و روح دروني را به مخاطب در يک اثر انتقال داد، آن زمان اثر تأثيرگذار و هنرمند رسالتش را خوب انجام داده است.

 شما به عنوان يکي از مدرسان نقاشي چقدر به استعداد نقاشي در افراد معتقديد و آيا امکان يادگيري نقاشي در سنين بزرگسالي هم ميسر است؟

- به نظر من استعداد حرف دوم را مي‌‌زند، حرف اول علاقه است که پشتکار و تلاش را مي‌‌آورد. خيليها را مي‌‌شناسم که استعداد خوبي در اين هنر دارند، اما علاقهمند نيستند و پيشرفت هم نميکنند. هرچه تمرين در نقاشي بيشتر باشد، به همان نسبت مهارت در فرد بيشتر خواهد شد. اگرچه آموزش ديدن از کودکي بسيار مفيد است، اما من هنرجوياني دارم که در سنين بالا نقاشي را شروع کردند و موفق هم هستند. حتي هنرجويي داشتم که در 74 سالگي نقاشي را شروع کرد. 10 سال از آن زمان ميگذرد و هنوز هم با علاقه و عشق تابلو مي‌‌کشد.

سن يک عدد است و تا زنده هستيم مي‌‌توانيم ياد بگيريم، دنبال علاقهمان برويم. حتي ديدن آموزش گاهي اوقات در سنين بالا به دليل درک بهتر از زمان و موقعيت سبب ميشود فرد تلاش مضاعفي انجام دهد، اما به هر حال به طور قطع آموزش در سنين پايين و تلاش مداوم را هم نميتوان در موفقيتها ناديده گرفت.

 توقع بسياري از هنرجويان در ابتداي راه از نقاشي کشيدن تابلويي زيبا و نصب آن روي ديوارهاي خانهشان است، عدهاي کپي را در گام اول برميگزينند. شما به عنوان مدرس و نقاش در اين خصوص چه نظري داريد؟

- به نظر من در گام نخست کپي ميتواند مهارت قلم و دست را بالا ببرد و به فرد جسارت و جرأت بدهد و بعد از کشيدن يک اثر حس خوب به تو هديه دهد، مگر نه آنکه نقاشي هدفش القاي حس خوب ابتدا به خود فرد و سپس به مخاطب است؟ گاهي هم هدفش ارايه يک پيام است، اما نبايد از خاطر برد که نقاشي حسي کاملاً دروني است. گاهي هم علت کپي ميتواند در دسترس نبودن آثار هنرمندان معروف باشد، براي مثال چند نفر امکان ديدار از آثار نقاشان معروف جهان را در کشورهاي ديگر دارند؛ مثلاً تابلو «موناليزا» اما کم کم پس از يادگيري و مهارت، هنرمند دست به خلق اثر دروني خودش مي‌‌زند. هنرمند همه سبکها را تجربه مي‌‌کند، درست مثل يک شاعر که با کلمات شعرهاي با سبکهاي گوناگون مي‌‌سرايد، نقاشي هم با سبکهاي اکسپرسيونيست، امپرسيونيسم، سورئاليسم و حتي سبکهاي مدرن و فلسفي حس خود را بيان ميکند.

 وضعيت هنر نقاشي در مشهد را چگونه ارزيابي مي‌‌کنيد؟

- هنوز در مشهد هنر نقاشي جايگاه خودش را پيدا نکرده است. اميدوارم با فرهنگ سازي مناسب به جايگاهي برسيم که بدانيم هنر رسالتش ارايه و القاي يک حس خوب است.

متأسفانه گاه حاضريم هزينه زيادي براي پرداخت يک ظرف به عنوان هديه يا دکور منزلمان بپردازيم، اما همان هزينه را براي خريد يک تابلو اثر دست يک هنرمند گران ميدانيم، در حالي که شايد بارها نگران افتادن و شکستن آن ظرف هم باشيم. به هر حال بايد با تبليغات مؤثر فرهنگي ارزش کار هنري را نشان   داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.